KÖKkompromiss

Hej, jag har ett problem. Jag vill ha ett kök som:

-går på både fotogen och bensin
-kan användas själv samt inbyggt i ett Trangia
-har reglering för lågan direkt på brännaren och inte på bränsleflaskan
-är driftsäkert

Har kollat på MSR Whisperlite men där sitter regleringen på bränsleflaskan, MSR Dragonfly men det går inte montera i ett Trangia och på KAP Arctic men det går inte på bensin och kan inte användas utan att det är monterat i Trangia.

Finns mitt drömkök? Är det någon som vet?

/Helen

Undrar om inte Primus Nova uppfyller dina önskemål. Koppen som man använder för att sätta den i Trangian har primus som reservdel.

Mig veteligen kan man fixa ett bensinmunstycke till KAP. Kolla på Peter Asks hemsida.
Det var en diskussion här för ett tag sen efter att den där halvtokiga cykelexpeditionen till Mustagh Ata eller vad det var hade kommit hem. Tydligen funkade Nova inte alls över 4000 eller något i den stilen.

Förresten, varför måste regleringen sitta på brännaren?

Förtydligande

Hej igen!

Ett litet förtydligande.

Jag har erfarenhet av att det är svårt att ställa in lågan så att man bara småkokar när reglaget sitter på blänsleflaskan och att detta är lättare när den sitter direkt på brännaren, men det kanske finns kök där detta fungerar bra.

Jag vill gärna ha fler kommentarer.
Finns det "ben" till KAP Arctic förresten?

/Helen

Optimus Nova

Optimus Nova uppfyller dina krav, men kostar en slant (det gör i och för sig Dragonfly också).

Kan användas fristående eller strippas och monteras in i Trangia med en adapter som kostar några tior. Finns även att köpa benlöst, enbart för Trangia-montage (säljs under Trangia-flagg).

På whisperlite tycker i alla fall inte jag att det är några problem att reglera lågan. Men min matlagning brukar bestå i att koka saker eller smälta snö och det kanske inte är vad du hade tänkt dig. Såg att MSR precis har kommit ut med Simmerlite där regleringen ska vara bra. Endast för white gas dock men verkligen light shiznit.

Re: Förtydligande

fjelltur; sa:
Finns det "ben" till KAP Arctic förresten?

Nej, tyvärr. Arctic går bara att köra i Trangias vindskydd. Gunnar Finn har konstruerat ett lättviktsvindskydd med ben, men det finns än så länge bara som prototyp. Produktutvecklingen på KAP går inte direkt i rasande takt...

Peter

Primus

Primus LFS har regleringen på flaskan och fungerar utmärkt att puttra med.
Fördelen mot Nova är att slangen är längre och mjukare så man inte välter alltihopa när man ska pumpa och dona.
Funkar med bensin och fotogen men man bör byta munstycke, det slipper du på Nova.

Undvik att skruva isär kopplingen mellan pump och slang på LFS, det käkar o-ringar.

Båda köken kan liksom dom flesta meckas in i ett Trangia vindskydd.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg