KÖKkompromiss

Re: Bra!

Pask; sa:
Tack Jonas för ett informativt inlägg. Du har rätt i att det inte låter som några bra erfarenheter av köket på höghöjd. Undrar om Johan som skrev recensionen på http://www.utsidan.se/recensioner/visa.asp?ID=2396 hade turen att få ett av få bra kök, eller om det var så att ni hade otur med ert exemplar? Kan bränslet ha spelat in?

Det jag upplevde var att köket var vindkänsligt och att det utan lock (korkat att inte använda) blev svårt att koka upp en liter vatten. Använde mig av vindskydd i aluminium som jag satte så nära köket som möjligt, vilket kan ha bidragit till att det fungerade drägligt.

Köket gick med jämn låga förutom när trycket blev för lågt i bränsleflaskan, då började det gå ojämnt.

Det fanns mer högoktanig bensin att tillgå, men blev avrådda från det av en rysk guide. Han påstod att tillsatserna i högoktanig bensin var mindre hälsosamma.

Frågor om Kap

Hej!
Jag i kökköpartagen, men har inte helt bestämt mig för vilket det blir än.
Efter att ha läst runt lite på nätet verkar en av de största fördelarna med Kap att det är effektivt. Jag har också läst lite om "måndagsexemplar".

Jag var precis upp i fjällen och körde ett Kap och ett Dragonfly. Det senare verkade koka upp vattnet bra mycket fortare. Detta berodde kanske på att vi inte vågade skruva upp lågan på max på Kapet pga rädsla för rensnålen ska gå upp och köket släckas. Det är inte alltid helt lätt att tända fotogen i gasform... Det exemplaret av kap har aldrig fungerat felfritt och det var lite problem varje dag på denna turen (berodde delvis på att ägaren glömde t-spriten och fick förvärma med fotogen...). Ett annat Kap jag testat fungerar i stället jättebra.
Om man nu köper ett kök och får ett "måndagsexemplar" - vad finns det för garantier? Kan man få byta kök?

Sen det där med löst stativ - jag har hört att det ska finnas ett optimusstativ som funkar till Kap - är det sant? Jag vill som så många andra både kunna ha ett litet&lätt och ett effektivt&stabilt kök, beroende på tur.

Som sagt - jag hade i princip bestämt mig för ett Kap men nu tvekar jag... Några tips?
/Johanna

Äntligen

Nu har jag äntligen funnit ett Optimus Explorer. Hade gett upp hoppet totalt eftersom Optimus slutade tillverka Explorer för ung. 1,5 år sedan och de trodde inte att det var någon affär som hade nått kvar i lager. Men tji fick dom för Naturkompaniet i Östersund hade 3!!! stycken.

Så igår satt jag ute på trappan som lycklig ägare till mitt lilla drömkök och fyrade på för fullt och det funkade klockrent.

:)
/Helen

Dragonfly

Hej, mitt lilla drømkøk funkade bra i lite mindre æn en vecka så blev det sæmre och sæmre och sæmre...
Så till slut efter lite felsøkande fann jag ut att det hade en spricka i godset, i svetsningen på toppen. Men fick det reklamerat och pengarna tillbaka utan problem.

Så nu ær det investerat i ett MSR Dragonfly. Och hær ær det full fart på fyringen minsann.

Så håll tummarna och bank i bordet! ;)

/Helen

Köp ett Omnifuel

Jag är MYCKET nöjd med mitt Omnifuel. Jag trodde också innan jag skaffade det att jag skulle vilja kunna bygga in det i trangiat, men nu ser jag ingen anledning till det längre. Det är väldigt stabilt och vindskyddet fungerar bra även på vintern.

Går på alla bränslen man kan tänka sig. Den enda är att det är svårt att ha svag låga (för att koka ris och steka pannkakor), men jag har inte hittat något fotogen/bensinkök där det funkar. Poängen med dem är ju att de ska vara effektiva. Det funkar däremot rätt bra att köra låg effekt om man kör omnifulet med gas.

/Johanna

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg