Kök till en nybörjare

Trangia är nog det bästa, jag ser inga fördelar med lösa spindelkök, .....
Inga? Inte heller att du inte blir lika låst vid just det urval kastruller som passar att packa i Trangiat? Själv anpassar jag hellre vindskyddet till kastrullerna, än anpassar kastrullerna till vindskyddet. De kaffapannor jag vill använda passar inte i Trangiat, inte heller de flesta kastruller jag vill använda. Höga dragspelsvarianten till vindskydd tycker jag fungerar bra, både till spindelköket när vi går flera och den toppmatade när jag går solo.

Raskesven

Trangia är nog det bästa

Jag ska meckla om så jag kan få in ett whisperlight i mitt trangia (för att det är tyst och pålitligt) men det finns även anndra brännaralternativ, deras egen är om jag inte minns fel en nova brännare. Då kostar det ju lite mer ån gasolbrännaren men det tycker jag är en fråga om huruvida man prioriterar pålitligheten i bensin eller inte.

Ulike brennere som monteres i trangia kan man finne her:
http://www.aye.dk/multifuel/

dsk

Hej alla glada, jag skall i sommar ut på min första "riktiga" tur till kalfjället för en 5-7 dagars fisketur.

Jag är ganska prylfixerad och har ett himla sjå att hitta rätt kök. Här kommer mina förutsättningar:

1) jag kommer troligen endast använda det sommartid.
2) jag är ganska bekväm av mig.
3) det kommer lagas en del mat, absolut inte bara värma frystorkat.
4) vikt är viktigt, men inte viktigast. ;-)
5) pengar är ganska oviktigt i sammanhanget.

Jag själv har funderat på ett Optimus Stella,men jag tror jag kommer behöva släpa med mig gas i för stora mängder?

Jag vet att det finns typ 1000 trådar om kök men jag vill ha en egen, tack på förhand för all hjälp :)

Trangia med gastillsats.
1) gas är effektivt på sommaren
2) gas är enkelt att använda
3) lättare att verkligen laga mat med gas (reglera effekten), bra med två grytor och en stekpanna.
4) jag och två kompisar gjorde åt en 225-grams gasbehållare på en veckas paddling. Vi lagade riktig mat hela tiden, frukost (gröt) och middag varje dag och lunch några gånger. Jag tror att trangiats vindskydd hjälper upp gasens dryghet en hel del. Tack vare den låga förbrukningen blir trangiat inklusive bränsle rätt lätt.
5) inte allt för svindyrt (och lär ska finnas ännu billigare kopior)

Och du kommer få höra lika många åsikter i ämnet som du får svar i den här tråden :)

/OJ

Fundera över vilka kärl du vill ha till också, meterioalvalet där är inte orelevant, om priset inte är en stötesten skulle jag nog råda till att ha ett renodlart kokkärl i titan (för att koka vatten och vattniga sker som inte bränner lätt) och lägga de grammen man sparat in där på någonting som är mer lämpat för knepigare mat, själv håller jag DUOSSAL för att vara det näst bästa efter kopparbottnat. Det sistnämnda behöver inte vara de tunga kärl man är van vid hemma på spisen men de är ofta lite svåra att hitta (kolla second-hand butikerna!).

Som vanligt finns det på ebay. Om man nu vill ha kopparbottnat alltså. Går säkert att trycka ner ett gaskärl och brännare om man vill. Eller karbidvärmare om man måste vara excentrisk.

Själv tycker jag att ett trangia är trevligt om man är flera, men kanske lite onödigt tungt att bära för en allena. Ett spindelgaskök hade jag nog köpt om jag skulle köpt nått idag. Jag lagar mest mat över öppen eld, utom på sommar halvåret, då blir det trangia eller toppmonterat gas, eller eld ändå (med sjuk säkerhetsmarginal..) så jag kan inte komma med några bättre råd!

Går jag ensammen har jag ett toppmonterat Primus Micron, funkar OK, lite vindkänsligt och inte så lämpligt att ställa tunga kastruller på.
Är vi två brukar det bli Trangia 27 med gas, funkar bra tycker jag, ja det är aningen tungt men inte överdrivet illa. Dessutom hyfsat billigt. För att spara lite vikt lämna stekpannan hemma och ta en foliepajform som lock.
Om du har mycket pengar välj ett Trangia HA, lite lättare men dyrare.

Fördelen med bensinkök, t.ex ett Optimus Nova, är att det är lättare att hitta bränsle. Man kan kanske köpa ett par deciliter bensin i något sameviste om det skulle krisa. Sedan är det ett bättre vinteralternativ, men det hade du kanske inte behov av.

/Ulf

1) jag kommer troligen endast använda det sommartid.
2) jag är ganska bekväm av mig.
3) det kommer lagas en del mat, absolut inte bara värma frystorkat.

Forklaring på hvorfor jeg trakk inn et uvanlig køk som Coleman 550
Re 2 &2 Denne er like lett å anvende som et gas køk, ingen forvarming på sommeren.
Re 2 Du behver ikke å sette sammen komponenter, du kan fylle heptan, alkylatbensin (4-takt miljøbensin) om nødvendig bilbensin og annet Coleman-fuel lignende, men Ikke E85.
Re 3 Dette er en brenner som er lett å justere. Jeg har hatt mitt siden 1991 og det har funket uten service, kun en liten dråpe symaskinolje i pumpa hvert år.

Siden jeg syntes det er OK med litt mer kompliserte greier på vintern har Nova blitt min yndling, og Trangia med gasbrenner om sommeren. Siden den ekstra vekten kompanseres med lavere gas forbruk.

dsk

Senast ändrad:
Oj ännu fler svar :)

Ett Trangia med gasolbrännare känns trevligt. Speciellt stabilitet + vindskyddet.

Coleman 550 ser åxå trevligt ut, om inte annat så kanske man kan ha ett sånt som backup.

Eller Stella+ som sagt, det är även estetiskt tilltalande :)

Sen så upptäckte jag då precis att det finns en uppsjö olika tillbehör i form av grytor och stekpannor, det gör inte saken lättare för en velig nybörjare.

Som tur är har jag ett par månader på mig innan vi skall iväg, så nog skall jag lyckas bestämma mig även för kök.

mvh
Daniel

Senast ändrad:
Kiss

är en bra princip...
Trangia med gas och duokastruller skulle jag rekommendera, stora modellen med gastillsats. Köp 0,9 eller 1,4l kaffepannan. Den senare rymms ej i köket, komplett men gör matlagningspicknickar mera funkis när man dricker ur muggar eller kåsor. En 4mm marinplywoodbit 30x45cm och en rullbar skärbräda från CO underlättar köksbestyren ute. En tunnbladig kökskniv och en stor sked kompletterar hårdvaran.
Det är stabilt, vindskyddat, användbart, praktiskt och relativt lätt att få tag i.
När vanan och lusten sen överfaller dig kan du botanisera vidare i lugn och ro, det finns många kök att välja på.....
//J

Stora kaffepannan i T25:an...

Jag fixade till min stora kaffepanna - så nu ryms den bra i stortrangians lilla kastrull:

Stoppade in den i en falsningsmaskin på jobbet, rullade en 'vågform' runt nederdelen av pannans sida så att bottendiametern ökade lagom mycket, kanthöjden sjönk i motsvarande mån - och vips så ryms den i kastrullen. Med bibehållen totalvolym...

Gjorde ett test idag med 100g Primus gas till mitt Technotrail kök och kokade upp en massa vatten, jag tycker att det blev en rätt bra fingervisning av hur mycket som går åt när man är ute.
happy reading
/fredrik

Bilagor

• Hur länga räcker 100g Primus gas.pdf
    196.9 KB · Visningar: 334
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
stefan.svard Slang till KAP-Arctik kök Kök och brännare 42
tlundberg Kök till Fjällräven Clasic Kök och brännare 40
hsp Vindskydd eller kall mat Kök och brännare 4
Alucardi Alternativ till Trangias brännarkopp för Optimus Polaris konvertering på Trangia kök Kök och brännare 41
Linneaa Ansluta stor gasbehållare till kök med Lindalanslutning Kök och brännare 4
Hjulle Val av kök till 2 pers Kök och brännare 12
Dan B Kassera en gas flaska till gas kök Kök och brännare 27
vandrafjäll Varför är vindskydd till kök i värmeledande material? Kök och brännare 23
Björsa Madeira, gastuber till kök. Kök och brännare 4
Sverker G Skillnad på brännare till Trangia kök? Kök och brännare 29
Annette Seldén Val av kök till fjällvandring Kök och brännare 40
Johan.H Service kit till MSR XGK Expedition MF kök Kök och brännare 15
fritänkare Avlång 175g gastub till kök? Kök och brännare 12
Dr Who Bränsleflaska till Primus MF kök? Kök och brännare 5
perdans Kök till gastuber med punkteringsventil Kök och brännare 16
såg söker efter ett lätt kök till min crussader cup Kök och brännare 4
HPP Göra egen gasbrännare till trangia kök. Kök och brännare 7
valtteri Gas till kök i bodö/fauske/sulitjelma Kök och brännare 5
mariaa Göra om Optimus/Trangia till ett Nova-kök Kök och brännare 7
Gohan Fungerar bensin till följande Primus kök? Kök och brännare 6
alexs Några av Trangias duossal kök fortfarande till salu hos Pinal. Kök och brännare 0
alexs Primus 1.4l (eller någon annan) stålkastrull till trangia 25 kök? Kök och brännare 1
koskenkorva Ultralätt kök + potta till densamme! Kök och brännare 0
MagArne Val av kök och kärl till större grupp Kök och brännare 10
Primuskungen Tillbehör till kök? Kök och brännare 19
sts Bensin till kök? Kök och brännare 36
BJCB Bränsle till MSR XGK Expedition kök? Kök och brännare 10
peter1959 förslag brännare lyktor o kök till skogen Kök och brännare 3
gusadani85 Biltemas gas till kök? Kök och brännare 78
nermander Specialflaska till Biltemas kök? Kök och brännare 24
YNWA val av kök till afrikaresa Kök och brännare 18
fredric_verklig.se Nova kök till Trangia.. Kök och brännare 11
Paulco Metatabletter till ett Meta kök Kök och brännare 4
da_flower Sprit till Trangia sprit kök Kök och brännare 58
gaedda Bensinbrännare till Trangia-Kök Kök och brännare 2
Snödrivan Bästa stälket att sälja ett KAP kök Kök och brännare 2
Elvah Viktoptimering av kök vs koktid/gasåtgång Kök och brännare 32
Moga Mäta gasförbrukning mellan olika kök? Kök och brännare 13
Dan B Toppmonterat gas kök som vält. Kök och brännare 29
statemachine Köp av kök. Kök och brännare 6
utsidannor Vindskydd toppmonterat kök 2021 Kök och brännare 4
CAX Vilket kök - trianga el Optimus hiker 111 Kök och brännare 8
gahne Kök för höst&vår, gas eller MF? Kök och brännare 11
Grafpro Sex kök i vind Kök och brännare 7
_tobbe_ Kit för toppmonterat kök! Kök och brännare 7
ninj4 Kompabilitet: Optimus-kastrull + Primus-kök? Kök och brännare 6
Brune Nytt kök från Feltema Kök och brännare 1
mkruse Tillaga varm mat utan kök eller öppen eld. Kök och brännare 46
Lico Vilket kök vid elavbrott? Kök och brännare 64
gunnargren Vilket kök ska jag ta med mig? Kök och brännare 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg