Knott

Under en intensiv knott invation på fjället finns inte så mycket mer att göra äna att krypa in i tältet och invänta bättre tider. Det kan ju vara en spännande upplevelse. Och så krypor dom förståss in i förtältet så att man inte kan laga mat. Mygg och flugor är inte mycket till otyg jämfört med knotten. Jag har läst att doftljus kan stöta bort dem. Eller kan man dränka en trasa med eterisk olja och lägga ut i förtältet? Är det någon som har några bra erfarenheter?
Kriterierna är att det ska vara billigt, litet och lätt så Thermacell går kanske bort, eller funkar den mot knott?
 
Senast ändrad:
Lite OT men sen jag köpte Thermacell med massor av olika "kuddar" och dessutom ventiler för att limma in i botten på gaspatronerna för att kunna fylla på gas billigt har jag inte varit besvärad av vare sig knott, mygg, bromsar, blindingar, hästflugor osv osv.

Dvs jag har inte ens slagit på grunkan utan det räckte med att köpa den. Nu har det bara varit hemma vid kusten men ändå.

Har varit med om extrema knott- och mygg-attacker i fjällen och det har varit bland det vedervärdigaste som finns. Hade såklart varit intressant att testa Thermacell där men det får bli nästa år.
 
Min erfarenhet är att Thermacell inte har effekt mott knott över huvud taget. Testat min bara en gång då det var gott om knott men ont om myggor. Dottern har samma erfarenhet beträffande knotten men tycket att den är riktigt bra mot mygg.
På förpackningen står bara att Thermacell funkar mot mygg, inte ett ord om knott så vitt jag kan se
 
Problematiken med Thermacel är att de inte skrämmer iväg myggor/knott, de dödar dem och alla andra insekter som kommer i närheten. Av den anledningen är den totalförbjuden i bla Finland.
 
Under en intensiv knott invation på fjället finns inte så mycket mer att göra äna att krypa in i tältet och invänta bättre tider. Det kan ju vara en spännande upplevelse. Och så krypor dom förståss in i förtältet så att man inte kan laga mat. Mygg och flugor är inte mycket till otyg jämfört med knotten. Jag har läst att doftljus kan stöta bort dem. Eller kan man dränka en trasa med eterisk olja och lägga ut i förtältet? Är det någon som har några bra erfarenheter?
Kriterierna är att det ska vara billigt, litet och lätt så Thermacell går kanske bort, eller funkar den mot knott?
Gör upp eld. Vikt: 0 g
 
Problematiken med Thermacel är att de inte skrämmer iväg myggor/knott, de dödar dem och alla andra insekter som kommer i närheten. Av den anledningen är den totalförbjuden i bla Finland.

Inte skadligt bara för insekter heller.
 
Gör upp eld. Vikt: 0 g
Lite svårt att göra upp en eld om man rör sig. Eller kanske en liten skogsbrand. Då får man lite extra motion själv.

Skämt åsido.

I fjol sommar och i år har jag inte besvärats av vare sig mygg eller knott. Har inte använt myggmedel på två (eller kanske tre) somrar och jag tillhör de där som alltid blir attackerad när ingen annan blir det. Eller som jag fick som råd här på Utsidan - om du duschar så slipper du myggen..... Såna snälla inlägg får man på Utsidan utan att moderatorerna reagerar.

Vad jag däremot reagerar på är att det är så fruktansvärt lite mygg och knott (inte riktigt säsong för knott och svirron ännu...) och ändå hade vi i fjol sommar och i år extremt mycket mer svalor och sädesärlor än vi haft på många år. Eller är det helt enkelt så att de naturliga predatorerna fixar allt..... Så strunta i Thermacell och föd upp svalor och sädesärlor. Och ta med dem upp på fjället...
 
Hej. Min erfarenhet är att om man ser till att hålla sig uppe på kalfjället så är det väldigt ovanligt med enorma mängder med knott. Utan att veta säkert misstänker jag att de är för små för att kunna flyga när det blåser och därför föredrar att hålla till nere i skogen eller i videsnår.

Kan inte på rak arm erinra mig att jag drabbats av stora mängder med knott på kalfjället vid ett enda tillfället trots en 500-600 tältnätter vid det här laget.

/ Stefan
 
  • Gilla
Reactions: hsp
Problematiken med Thermacel är att de inte skrämmer iväg myggor/knott, de dödar dem och alla andra insekter som kommer i närheten. Av den anledningen är den totalförbjuden i bla Finland.
Thermacell är INTE totalförbjuden i Finland, den säljs i affärer där. Men användningen är reglerad, och den får inte användas var/hur som helst.
 
Det jag har fått att fungera mot knott i förtältet är Radars myggspiral, men den är nästan hopplös att få tag i nuförtiden.

Även några tabletter jag ficka av en Same som fungerar till Thermacell liknande manick fungerade om man skar sönder en ölburk som brännare och värmde dom, var grymmt effektiva, alla flygfän ramlar mer på marken efter att man eldat en stund.
Tyvärr kommer jag inte i håg namn eller fabrikat, men det är något sådant som vill till.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Henriksotare Mygg och knott i Jämtlandsfjällen!!? Fjällvandring 12
hs-ranger Mygg eller knott i Sarek ? Fjällvandring 0
pandeon Knott och mygg Fjällvandring 1

Liknande trådar