Teknikerns modell körde ego med då förläggningen var tubtält, släpp ut luften, stäng blixtlåsen, vik och rulla ihop. Allt rymdes lätt i en 35 l PVC torrpåse.
I samma påsstorlek rymms lätt mitt tak, ligunderlag och sovsäck, vikt och löst rullade men numera taket i en rulle för sig.
När som tält med myller av linor och inbyggda hörnpinna skall packas så krävs lite ordning men alternerar man på att vika, två eller tre ggr så hamnar inte vecken på samma ställe varje gång och i tron av att tältet håller längre.
Hemma hänger grejorna luftigt mellan packningsbestyren. Först i torkrummet och sedan i förrådet.
Hur förvarar ni övriga mellan uteturerna?
Teknikerns modell körde ego med då förläggningen var tubtält, släpp ut luften, stäng blixtlåsen, vik och rulla ihop. Allt rymdes lätt i en 35 l PVC torrpåse.
I samma påsstorlek rymms lätt mitt tak, ligunderlag och sovsäck, vikt och löst rullade men numera taket i en rulle för sig.
När som tält med myller av linor och inbyggda hörnpinna skall packas så krävs lite ordning men alternerar man på att vika, två eller tre ggr så hamnar inte vecken på samma ställe varje gång och i tron av att tältet håller längre.*
Hemma hänger grejorna luftigt mellan packningsbestyren. Först i torkrummet och sedan i förrådet.*
Hur förvarar ni övriga mellan uteturerna?
I pulkan kör jag pulkapåse och det snabbar på upp- och nedtagning rejält. Inner och ytter sitter ihop, tar för lång tid att fippla med.*
Sovsäck och liggunderlag tillsammans med kök, förstärkningskläder och middag-frukost läggs av många polarfarare i en stor påse motsvarande tältets pulkapåse. När tältet är uppe, in med hela paketet och vik upp-ut.*
Borde vara möjligt att åtminstone rulla både liggunderlag och sovsäck i samma rulle. Men...då var det ju detta med knölningen ...
...tält liksom sovsäckar förvaras löst i flyttkartonger...
//J