Knivval: Erfarenheter efterfrågas!

klassisk vandringssägen

Mepps; sa:
En stor kniv är också bättre om en "liten" nalle som denna börjar flåsa bakom ryggen! :)

http://cityofwatertown.com/bear.htm

Stora killar som mig rädds inte små nallar!! Sedan så finns det inte så stora brunbjörnar 800kg :) en 3-400kg är väl max vad en Grizzley kan väga, de riktigt stora nallarna e dom med stora runmpor och små huven, Isbjörnar!! Dom kan väl snurra upp till en 6-700 pannor om jag inte har fel för mig..

;)

(Här e länken till den sanna historien: http://www.alaska.com/activities/bears/story/4434968p-4676055c.html )

Vissa historier säger att det har skjutits brunbjörnar på 1000 och 1100 kilo (på kodiak och katmai), de kan bli lika stora som isbjörnarna! normalvikt är dock 450kg. Men dessa finns ju inte i sverige då.... men man ska ju inte tro på allt man läser! (better safe than sorry).. men huruvida en stor kniv hjälper är ovisst, jägare på kodiak sa till lars monsen att en 357 magnum inte skulle stoppa en stor björn... (han gick till fots över hela kodiak ön, överlevde också!!).. han hade säkert en stor kniv! :)

Beklagar för att det blev lite björnspår i knivtråden.

Mepps; sa:
Vissa historier säger att det har skjutits brunbjörnar på 1000 och 1100 kilo (på kodiak och katmai), de kan bli lika stora som isbjörnarna!

Beklagar för att det blev lite björnspår i knivtråden.

Det är just historier och inget annat.. Isbjörnen i särklass störst..

Egen WM1

Det stämmer att man kan köpa lösa Fällknivenblad, även på fällknivens egen hemsida. Jag köpte ett WM1-blad och gjorde ett eget skaft i alrot.
Jag slipade dock ned tången som i orginalutförande har samma profil som plastskafet på kniven. Lite synd tycker jag. Men det gick bra att slipa ned det, se upp med höga temperaturer.

//PW

Re: För vandring - välj en lätt kniv!

Läraren; sa:
Men jag fundar på att köpa en liten smidig kniv från Fällkniven, http://www.fallkniven.se
modellen heter WM1 och den har en totallängd på 175 mm och själva bladet är 71 mm.

Jo, jag provade den där kniven, men jag tycker inte att det är riktigt bra balans i den. Det sätt som handtaget smalnar av mot ena änden (ej bladänden) gjorde att den kändes lite instabil.

I min hand, i alla fall. Men det skiljer sig väl från labb till labb... :)

/Mats

BAX; sa:
I din lista skulle jag välja Buck, den översta, om bladet håller måttet ovan. /BAX

Bucken har en konkav slipning som jag inte riktigt blir klok på. Eggen blir därmed ganska tunn och skör. Några experter på eggar?

/Mats

Re: Clipper

ollefisk; sa:
När jag är ute på vandring så tar jag med en Morakniv från Frosts, 860 Clipper.
860.gif

Mycket smidig, gummihandtag med en liten parerstång.
Rostfri men den finns även kolstål.
När jag jagar så har jag med en hemmagjord kniv. Morakniv är inte den bästa att passa en älg... men bättre att tälja med än en jaktkniv.

Har själv en 840, som väl är kolstålsvarianten. Inte dum - inte dum alls. Nåja, jag ska väl inte leda in tråden på det som jag inte ville tala om (som jag sade i början)... :)

/Mats

nermander; sa:
Vitsen med parerskyddet är väl att man enkelt ska kunna förflytta handen så långt fram på skaftet som möjligt utan att behöva titta så noga. Utan parerskydd så måste man ju vara mycket noggrannare med hur man greppar kniven.

Trots att jag vill ha ett parerskydd skulle jag egentligen vilja hitta en kniv som bara har ett tydligt parerskydd på ovansidan, ej på undersidan. På undersidan kan det vara en utbuktning eller något liknande. Skälet? Jag vill kunna använda kniven reflexmässigt i den enda "skarpa" situation som man förhoppningsvis hamnar i - nämligen att man själv eller något annat har fastnat i ngt och måste komma loss j-ligt snabbt. Skär man av ett rep eller dylikt vill man inte att knivens nedre parerskydd ska utgöra hinder att det inte kan ske så snabbt som det bör.

Har hänt ett par gånger, vid paddling etc.

/Mats
[Ändrat av eyck 2004-04-19 kl 18:42]

eyck; sa:
Skälet? Jag vill kunna använda kniven reflexmässigt i den enda "skarpa" situation som man förhoppningsvis hamnar i - nämligen att man själv eller något annat har fastnat i ngt och måste komma loss j-ligt snabbt.

Med ovanstående användningsområde så är det väl ändå en sån här du ska ha?
sc_11bk.jpg

(Spyderco Delica)

- Öppnas med en hand
- Kan "clipsas" fast på de flesta ställen (t.ex utanpå paddelflytvästen)
- "tandad"...eller vad "serrated" lämpligtvis översätts till...finns även i 50/50 egg (inre delen tandad)
- lätt
- snygg ;)

Och JA, jag har en själv och är sk*tnöjd med den !

/Anders B

brook; sa:
eyck; sa:
Skälet? Jag vill kunna använda kniven reflexmässigt i den enda "skarpa" situation som man förhoppningsvis hamnar i - nämligen att man själv eller något annat har fastnat i ngt och måste komma loss j-ligt snabbt.

Med ovanstående användningsområde så är det väl ändå en sån här du ska ha?
sc_11bk.jpg

(Spyderco Delica)

Mmm... fast man vill ju ha en kniv som både funkar för att skära kvällssalamin med och att tälja med och att skära av ett rep och... och... och... :)

/Mats

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg