Knivval: Erfarenheter efterfrågas!

Jag håller med Sajberjohan. Max 8-9cm blad. Inget parerskydd som är ivägen.
Använder man sig av moment som kräver parerskydd så använder man kniven på fel sätt.

I din lista skulle jag välja Buck, den översta, om bladet håller måttet ovan.

Föredrar dock hemgjorda knivar, eller Helle och Brusletto.

(Trådstöld: Vilken mysko/spetsig buköppnare, åsikter om den,lärarn?)

/BAX

BAX; sa:
Använder man sig av moment som kräver parerskydd så använder man kniven på fel sätt.
/BAX

Säg det till Errol Flynn!!

Precis som skribenten ovan så föredrar jag andra knivtyper än de du visade på bild.. Men skulle jag få hjärnsläpp och köpa en sådan så tyckte jag nog att Katz Lion Cub var den läckraste.. Schön form!!

BAX; sa:

"Berömda sista ord..."

Nå, jag har själv inte parerskydd på den kniv jag använder mest (en namnlös turisthistoria, som visade sig ha överaskande bra blad) men om valet skulle stå mellan parerskydd och inte parerskydd (allt annat lika) skulle jag föredra att ha det.
Kolla med akuten hur många avskurna fingersenor de fått in från jägare och fiskare som trodde att de bara använde kniven "på rätt sätt".
Frusna fingrar i kombination med fiskrens eller viltblod på skaftet och så är olyckan framme.

GustavOh; sa:
BAX; sa:

"Berömda sista ord..."

Nå, jag har själv inte parerskydd på den kniv jag använder mest (en namnlös turisthistoria, som visade sig ha överaskande bra blad) men om valet skulle stå mellan parerskydd och inte parerskydd (allt annat lika) skulle jag föredra att ha det.
Kolla med akuten hur många avskurna fingersenor de fått in från jägare och fiskare som trodde att de bara använde kniven "på rätt sätt".
Frusna fingrar i kombination med fiskrens eller viltblod på skaftet och så är olyckan framme.

Frågan är hur många av dem som har parerskydd och ändå skurit sig? Men helt klart är det ett bra skydd för fingrarna även om jag själv föredrar knivar utan parerskydd.

/mattias

GustavOh; sa:

Jag har faktiskt frågat min granne som är ambulanssjukvårdare.
Hon sa att alla som skurit sig hade gjort det i den andra handen. D.v.s. högerhänta skär sig i vänsterhanden och vice versa. Min svåger inkluderas i dessa, närmare 20 stygn bara i tummen.

Erroll har väl aldrig burit nåt så futtigt som en kniv (?)

Och Putte, böjda knivar? Baah! Har du slarvat bort Khukrin? Krångliga när man ska göra en garalauspinn..

/BAX

BAX; sa:
Erroll har väl aldrig burit nåt så futtigt som en kniv (?)

Och Putte, böjda knivar? Baah! Har du slarvat bort Khukrin? Krångliga när man ska göra en garalauspinn..

/BAX

(Ber om ursäkt för urspårningen..)

Errol kanske inte höll på med knivar men ändock parerskydd!! :)

Sedan så gillar jag inte stora knivar som endast duger till inbrott i bilar, gräva latrin, fälla stor granen och klyva sten.. (det vet du!) näää, små läckra handgjorda lappknivar.. *dreggel*

BAX; sa:
...alla som skurit sig hade gjort det i den andra handen. D.v.s. högerhänta skär sig i vänsterhanden och vice versa. Min svåger inkluderas i dessa, närmare 20 stygn bara i tummen.

Hmmm. En snabb titt på de egna labbarna ger dig ju iofs rätt...

Men det ena utesluter inte det andra. Det skadar inte att vara rädd om både höger och vänster.

Clipper

När jag är ute på vandring så tar jag med en Morakniv från Frosts, 860 Clipper.
860.gif

Mycket smidig, gummihandtag med en liten parerstång.
Rostfri men den finns även kolstål.
När jag jagar så har jag med en hemmagjord kniv. Morakniv är inte den bästa att passa en älg... men bättre att tälja med än en jaktkniv.

..tillbaks till tråden.
Den där "Cold Steel.." ser, iaf på bilden, ut att ha en ganska stor eggvinkel, den blir isåfall förbannat svår att tälja med. Duger mest till att hugga med, enligt min mening. Det är lite svårt när man inte vet storleken på knivarna, det kan ju vara mindre machetes fast dom ser smäckra ut på bild.
Men..som jag skrev tidigare, jag vill ha en bladlängd på max 90-100mm.

Kom jag över en Sven-Erik Loodh skulle jag nog kunna slanta upp ett par långsjalar.
loodhb98.jpg

/BAX

Såg nyligen på nordellknives (eller något liknande) att man kunde köpa fällknivens blad lösa och själv knåpa ihop ett mer personligt handtag och slida. De var dock långt ifrån gratis för den skull.

Leif...

-Patric-; sa:
Sedan så gillar jag inte stora knivar som endast duger till inbrott i bilar, gräva latrin, fälla stor granen och klyva sten.. (det vet du!) näää, små läckra handgjorda lappknivar.. *dreggel*
En stor kniv är också bättre om en "liten" nalle som denna börjar flåsa bakom ryggen! :)

Små knivar blir i sådana eventuella tillfällen bara pälsplockare..

http://cityofwatertown.com/bear.htm
[Ändrat av Mepps 2004-04-19 kl 13:50]

Vitsen med parerskyddet är väl att man enkelt ska kunna förflytta handen så långt fram på skaftet som möjligt utan att behöva titta så noga. Utan parerskydd så måste man ju vara mycket noggrannare med hur man greppar kniven.

Däremot behöver ju inte parerskyddet sticka ut på bägge sidorna om handtaget. Det är ju bara vid eggen som det finns nån risk.

(Att folk främst skär sig i andra handen är nog en sanning med modifikation, det är nog där det VÄRSTA skadorna sker. Jag tror att folk få en hel del småsår på handen de håller kniven med också, men de är inte så djupa att de behöver sys.)

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg