Cannonball
Gäst
Nu kan jag inte säga med 100% säkerhet hur det är formulerat men jag är ganska säker på att det finns vissa utrymmen i lagtexten som gör att det faktiskt också krävs av säljaren att han tar ett visst mått av ansvar i en affärs uppgörelse. Han kan inte bara stå där som om det regnat ner och tro att företaget bara har skyldigheter. När det gäller priser, har jag bestämt för mig att finns det någon skrivning om att "köparen rimligen borde förstått.." Dvs om du kliver in på volvo och beställer en ny bil och får ett kontrakt där det står att hela köpeskillingen är 29.000:- får du nog tyvärr slanta upp med dom resterande 261.000:- för att få ut din bil.
Dock vill jag understryka att ovanstående resonemang samt paraleller till köksrenoveringar och kamremsbyten var utsvävningar som inte har med TS eller knivslipningen att göra.
Men, ändå, lämnar man in en kniv för att få bladet omprofilierat och rakbladsvasst slipat och får en prisuppgift på 20:- är det väl nästan snudd på att man borde kunna förväntas dra öronen åt sig, när dom som tillverkat kniven tar 200-250:- för bara slipningen.
Återigen jag vet inte hur resonemnaget gick mellan utförare och beställare, (TS) däremot har jag mängder av andra exempel på där privatpersonen tycker sig ha noll skyldigheter och att den som ska göra jobbet har 100% ansvar. Tyvärr visar dagliga utslag av rättsfall och tvister att så inte alltid är fallet. När man köper varor och tjänster där det finns utrymme för olika tolkningar är det inte bara säljarens skyldighet att vara tydlig! Rotar man lite i alla historier om "kassa hantverkare som inte gör sitt jobb" så är det inte sällan det dyker upp en halvt förvirrad och synnerligen otydlig kund med minst sagt luddiga önskemål, som beställare.
Går det inte fram??
Gör man ett jobb till någon är det ens eget ansvar att ta så pass bra betalt att det är lönsamt.
Kan man inte göra ett bra jobb för det priset, så ska man höja priset! Inte dra ner på kvalitén!
Var i he**ete har hantverksandan tagit vägen??
Gör jag ett jobb till någon (gratis eller inte) så ska jag med stolthet kunna säga att "jag har utfört detta jobbet"