Knivslipare eller lieslipare?

Cannonball

Gäst
Nu kan jag inte säga med 100% säkerhet hur det är formulerat men jag är ganska säker på att det finns vissa utrymmen i lagtexten som gör att det faktiskt också krävs av säljaren att han tar ett visst mått av ansvar i en affärs uppgörelse. Han kan inte bara stå där som om det regnat ner och tro att företaget bara har skyldigheter. När det gäller priser, har jag bestämt för mig att finns det någon skrivning om att "köparen rimligen borde förstått.." Dvs om du kliver in på volvo och beställer en ny bil och får ett kontrakt där det står att hela köpeskillingen är 29.000:- får du nog tyvärr slanta upp med dom resterande 261.000:- för att få ut din bil.

Dock vill jag understryka att ovanstående resonemang samt paraleller till köksrenoveringar och kamremsbyten var utsvävningar som inte har med TS eller knivslipningen att göra.

Men, ändå, lämnar man in en kniv för att få bladet omprofilierat och rakbladsvasst slipat och får en prisuppgift på 20:- är det väl nästan snudd på att man borde kunna förväntas dra öronen åt sig, när dom som tillverkat kniven tar 200-250:- för bara slipningen.

Återigen jag vet inte hur resonemnaget gick mellan utförare och beställare, (TS) däremot har jag mängder av andra exempel på där privatpersonen tycker sig ha noll skyldigheter och att den som ska göra jobbet har 100% ansvar. Tyvärr visar dagliga utslag av rättsfall och tvister att så inte alltid är fallet. När man köper varor och tjänster där det finns utrymme för olika tolkningar är det inte bara säljarens skyldighet att vara tydlig! Rotar man lite i alla historier om "kassa hantverkare som inte gör sitt jobb" så är det inte sällan det dyker upp en halvt förvirrad och synnerligen otydlig kund med minst sagt luddiga önskemål, som beställare.

Går det inte fram??
Gör man ett jobb till någon är det ens eget ansvar att ta så pass bra betalt att det är lönsamt.
Kan man inte göra ett bra jobb för det priset, så ska man höja priset! Inte dra ner på kvalitén!
Var i he**ete har hantverksandan tagit vägen??
Gör jag ett jobb till någon (gratis eller inte) så ska jag med stolthet kunna säga att "jag har utfört detta jobbet"

Går det inte fram??
Gör man ett jobb till någon är det ens eget ansvar att ta så pass bra betalt att det är lönsamt.
Kan man inte göra ett bra jobb för det priset, så ska man höja priset! Inte dra ner på kvalitén!
Var i he**ete har hantverksandan tagit vägen??
Gör jag ett jobb till någon (gratis eller inte) så ska jag med stolthet kunna säga att "jag har utfört detta jobbet"

Enligt mitt sätt att se det finns det tre olika typer av case:

1. hantverkare eller andra former av leverantörer som utför ett jobb och skiter i resultatet, deras agerande påminner, och är ofta, rena bedrägerier. dom skiter i resultatet

2. som tur är det stora flertalet, får en tydlig beskrivning av önskemålen och utför jobbet därefter, kanske tom överträffar resultatet.

3. ibland, i vissa branscher, i vissa situationer och under vissa omständigheter finns det utrymme för tolkningar. hantverkaren offererar och utför utifrån dom termer och det avtal han är van vid att jobba efter och vad han anser vara normen, den ibland dåligt pålästa, ofta privatpersonen, tycker sig ha beställt något helt annat. det här har inget med hantverkaranda att göra, det handlar om missförstånd och brister i kommunikationen. det enda jag sagt är att både beställare och utförare har ett ansvar här.
jag vet inte vad det är du syftar på "som inte går fram" men det förvånar mig att du inte håller med om ovanstående.

det här var dock, som jag sagt, ett stickspår vi kom in på som egentligen inte handlar om Knivslipning, TS eller det aktuella caset.

Skön värld du lever i flanell!

I min tycker jag att även den med tummen mitt i handen och han/hon som inte kan alla fackuttryck skall kunna beställa ett arbete och få det proffessionellt utfört och nöjaktigt. Får inte jag det så omtalar jag det och röstar med fötterna, efter det att jag prutat ner ersättningen för det som inte utförts!

Skulle det krävas det av kunder som du anför, skulle det inte bli speciellt många kunder kvar och sannorlikt bor inte de nära dig utan på någon liten ort med egna hantverkare.

Att knivar polerade på läder och lumphjulet kan bli blanka betyder inte alltid att de är vassa.

Skönt att TS är nästan nöjd i varje fall.

Du får ursäkta flanell men dina senaste inlägg är enligt min åsikt inget annat än ordbajseri. Att du ständigt upprepar samma saker om och om igen gör dina argument inte mer korrekta.

Det faktum att jag på andra fora tagit upp Muhréns beror på att jag vill varna andra kompisar att göra samma misstag som Nicklas, nämligen anlita denna sorgligt usla s k firma. Det är inte mer komplicerat än så och du behöver inte lägga någon annan mening i det.

~Paul~

Skön värld du lever i flanell!

I min tycker jag att även den med tummen mitt i handen och han/hon som inte kan alla fackuttryck skall kunna beställa ett arbete och få det proffessionellt utfört och nöjaktigt. Får inte jag det så omtalar jag det och röstar med fötterna, efter det att jag prutat ner ersättningen för det som inte utförts!

Skulle det krävas det av kunder som du anför, skulle det inte bli speciellt många kunder kvar och sannorlikt bor inte de nära dig utan på någon liten ort med egna hantverkare.

Att knivar polerade på läder och lumphjulet kan bli blanka betyder inte alltid att de är vassa.

Skönt att TS är nästan nöjd i varje fall.

I min värld, som jag lever i, finns det utrymme för att se saker från två håll. Jag vet inte hur mycket den skiljer sig från din för vi har också läder och lumphjul, vi har dock inga byar som bara bebos av hantverkare. Däremot har vi något som heter Allmäna reklamationsnämnden vars utslag ofta brukar vara rättvisanden.

Hälsningar från verkligeheten /flanell

Du får ursäkta flanell men dina senaste inlägg är enligt min åsikt inget annat än ordbajseri. Att du ständigt upprepar samma saker om och om igen gör dina argument inte mer korrekta.

Det faktum att jag på andra fora tagit upp Muhréns beror på att jag vill varna andra kompisar att göra samma misstag som Nicklas, nämligen anlita denna sorgligt usla s k firma. Det är inte mer komplicerat än så och du behöver inte lägga någon annan mening i det.

~Paul~

Det är helt okej, för min del, och du får gärna kalla mina inlägg för ordbajseri. Jag har stor respekt för dig och ditt kunnande förövrigt. Jag vet att du är en trevlig person som tillför det här forumet oerhört mycket. Dock hoppas jag att du kan respektera att jag den här gången la fokus på att se det hela lite från andra sidan, ur företagarens perspektiv. Jag tyckte den bilden förtjänade att lyftas fram.

Och det var faktiskt inte heller mer komplicerat än så.

Det är helt okej, för min del, och du får gärna kalla mina inlägg för ordbajseri. Jag har stor respekt för dig och ditt kunnande förövrigt. Jag vet att du är en trevlig person som tillför det här forumet oerhört mycket. Dock hoppas jag att du kan respektera att jag den här gången la fokus på att se det hela lite från andra sidan, ur företagarens perspektiv. Jag tyckte den bilden förtjänade att lyftas fram.

Och det var faktiskt inte heller mer komplicerat än så.
Jag tackar för de snälla orden! Hittills har ju du och undertecknad haft ett trevligt utbyte på det här forumet. Jag kan dessutom förstå dina synpunkter. Men samtidigt anser jag att de är felaktiga och att man bör undvika den nämnda firman om man ämnar skicka in sina knivar för slipning. Resultatet kan ju bli som i det här fallet där kunden står med sina förstörda knvar utan någon som helst ersättning.

Faktum är att om jag råkat ut för samma sak så hade jag helt sonika slängt dessa sorgliga missfoster till "knivar" i bingen och därmed fått lite lugn och ro i skälen :).

~Paul~

Jag tackar för de snälla orden!

Hittills har ju du och undertecknad haft ett trevligt utbyte på det här forumet. Jag kan dessutom förstå dina synpunkter. Men samtidigt anser jag att de är felaktiga och att man bör undvika den nämnda firman om man ämnar skicka in sina knivar för slipning. Resultatet kan ju bli som i det här fallet där kunden står med sina förstörda knvar utan någon som helst ersättning.

Faktum är att om jag råkat ut för samma sak så hade jag helt sonika slängt dessa sorgliga missfoster till "knivar" i bingen och därmed fått lite lugn och ro i skälen :).

~Paul~

I sak håller jag med dig och kan villigt erkänna att jag nog reagerat på exakt samma sätt. Med andra ord för all framtid blivit så knäckt, så fort knivarna kommit på tal, att enda utvägen varit att kasta dom i närmsta soptunna.

Dock har jag lite andra uppfattningar om agerandet runt hela historien, men det ändrar ju inte resultatet av slipningen, dessutom skenade historien iväg till lite generella stickspår som egentligen har varken med dig, mig eller TS att göra så att vi sögs in i det här och blev varandras motpart känns inte som att det representerar vad jag tycker om dig och det du tillför forumet för övrigt.

Får tacka för tacket! Ser fram emot att snart igen få igång det trevliga utbytet! :)

Oj ja hela ärendet är ju skrattretande.
Om man är så jävla noga med sin kniv och är ute efter nått optimalt får man se till att slipa den själv.

Jag tycker helt uppriktigt att det är direkt dåligt av Muhrens att öht röra knivarna efter trådskaparens agerande.
Snacka om att vara "rasande" och ha orealistiska krav.

Första slipningen var givetvis inte bra utförd, men det är ju även frågan om vad för produkt du köpte, eller vilken dom sålde för den delen. Man får inte en kniv omprofilerad och polerad för 20 kronor, punkt.

Men vad hände sen? Motivationen för Muhrens i det läget att rätta till dom misstag som har gjorts är ju delvis att inte få negativ publicitet, något som du uppenbart fixade åt dom redan innan du kontaktade dom?
Dom erbjuder att slipa om att ta en andra titt på knivarna men du vägrar, vad var då målet med att kontakta dom ÖHT? Få nya knivar?
Du vägrar och fortsätter gnälla här och kontaktar ARN, 6 månader senare påpekar dom att du har vägrat att låta Muhrens rätt atill felet, frågan läggs ned.

SEN har du mage att skicka knivarna dit igen, dom slipar och polerar knivarna och gör till synes ett mycket gott jobb?
Jag är besviken att dom ens tog i knivarna efter det.. dom hade ju chansen med lite oppfostring av trådskaparen, som har betett sig som ett.. barn?

Ett klagomål är ju nått som ligger mellan kund och producent, inget man ventilerar på ett välbesökt forum det första man gör..

Oj ja hela ärendet är ju skrattretande.
1. Om man är så jävla noga med sin kniv och är ute efter nått optimalt får man se till att slipa den själv.

2. Snacka om att vara "rasande" och ha orealistiska krav.

3. Man får inte en kniv omprofilerad och polerad för 20 kronor, punkt.

4. Men vad hände sen? Motivationen för Muhrens i det läget att rätta till dom misstag som har gjorts är ju delvis att inte få negativ publicitet, något som du uppenbart fixade åt dom redan innan du kontaktade dom?

5. Dom erbjuder att slipa om att ta en andra titt på knivarna men du vägrar, vad var då målet med att kontakta dom ÖHT? Få nya knivar?

6. Du vägrar och fortsätter gnälla här och kontaktar ARN, 6 månader senare påpekar dom att du har vägrat att låta Muhrens rätt atill felet, frågan läggs ned.

7. SEN har du mage att skicka knivarna dit igen, dom slipar och polerar knivarna och gör till synes ett mycket gott jobb?

8. Jag är besviken att dom ens tog i knivarna efter det.. dom hade ju chansen med lite oppfostring av trådskaparen, som har betett sig som ett.. barn?

9. Ett klagomål är ju nått som ligger mellan kund och producent, inget man ventilerar på ett välbesökt forum det första man gör..
Puh, here wo go again. Jag skall ju inte svara för Nicklas men dina argument gäller inte enbart Nicklas utan rent allmänt.

1. Visst blir det bäst om man slipar själv. Men i vissa fall har man inte rätt verktyg, lust eller tid därtill. För en mindre summa pengar så kan man därför lämna in sina knivar till en legitimerad firma och få jobbet utfört. Något som inte skett i det här fallet.

2. Vad är det för orealistiskt i det?? Till och med undertecknad hade klarat av det jobbet galant utan några maskiner eller specialverktyg.

3. Han ville inte ha alla knivar omprofilerade. Detta gällde endast en kniv. I de övriga fallen så önskade han en lätt touch-up för den slutgiltiga skärpan. Detta gör proffsen enkelt på antingen paper wheels eller polertrissa. Dessutom är priset på arbetet helt ovidkommande. Antingen utför man arbetet korrekt eller så gör man det inte. Det är som att säga att för en mindre summa pengar så utför vi halva aborten men för en högre summa så fixar vi hela ;).

4. Det behövde Nicklas inte göra eftersom det redan förekommit rapporter gällande bristfällig kvalité från Muhréns sida. Nicklas fall var ju bara ytterligare ett bevis på det.

5. Självklart är motivet att bli ersatt till 100%, antingen i form av nya knivar eller ekonomiskt. För min egen del så hade jag inte nöjt mig med mindre än så. Jag tycker tvärtom att Nicklas har varit alldeles för snäll.

6. Nicklas hade varit i kontakt med Muhrén per telefon. För att kunna gå vidare i samband med icke tillfredsställande svar så måste man ju ta andra åtgärder. Ett tillfredsställande svar i det här fallet är en hundraprocentig kompensation.

7. Bra jobb? Det enda rätta de borde ha gjort är att kassera knivarna och ge Nicklas full kompensation, som jag redan har skrivit ett antal ggr. I stället fortsatte de att "piska en död häst".

8. Kanske tog de emot knivarna eftersom de trots allt insåg att de gjort fel ? ;)

9. Precis tvärtom. Det är just på ett sådan här forum som man skall ta upp dylika fall. Dels för att varna andra presumtiva kunder och dels för att diskutera ämnet, precis som vi gör nu. Det hela handlar ju inte om statshemligheter ;). Och Muhréns har ju all rätt i världen att svara på dessa inlägg. Jag är tämligen säker på att de är medvetna om den här trådens existens ;).

~Paul~

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
hupp Knivslipare i Linköping/Norrköping Utrustning allmänt 1
niking Manuella knivslipare - vinklar? Utrustning allmänt 108
stefan.svard Heat-Pal T-röd eller koncentrerad spolarvätska Utrustning allmänt 20
m71 Vinterskor med dubbar. Icebug, GörDetSjälv (bestgrip) eller annat? Utrustning allmänt 15
sachsaren 12V-USB- eller Iphone-laddare med låg ingångsström. Utrustning allmänt 10
Dalla Ny säck eller dubbla Utrustning allmänt 2
elinorbohlin TrekSea - skitprodukt eller äkta vara? Utrustning allmänt 3
Pla690 75 eller 90 liters ryggsäck Utrustning allmänt 8
MonicaKa Vardagsryggsäck: Normalt slitage eller reklamation? Utrustning allmänt 16
frycke Arcteryx Beta Sv M eller L? Utrustning allmänt 7
jonw Skavsår - Fel kängor, eller ömtåliga fötter? Utrustning allmänt 16
_Mirella_ Vandring: Multiverktyg eller inte Utrustning allmänt 49
behedwin Drybag/Packpåse med ventil eller utan? Utrustning allmänt 3
Argusgranskare Sangean AM/FM eller DAB Utrustning allmänt 13
krakelz Alsolgel / alsolsprit, bra att ha eller bara bulkigt? Utrustning allmänt 12
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Hattmakaren Vandringsstavar - klassiska eller moderna? Utrustning allmänt 30
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
wajder Fjällräven abisko 45 friluft eller Klättermusen Grip? Utrustning allmänt 0
AndersSupertramp Lundhags Jaure II Mid bra eller obra ? Utrustning allmänt 0
Skärkarln Lindblomskniven, flip eller flop Utrustning allmänt 7
vandrafjäll Nya medar eller slipa om de gamla Utrustning allmänt 3
Nettchen Lundhags Jaure high light eller vanlig Jaure high? Utrustning allmänt 19
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
Wibrån En pulsklockas egenheter eller felaktigheter? Utrustning allmänt 24
Gregorius Högsta domstolen förtydligar kring knivbärande. Eller? Utrustning allmänt 13
JackLynx800 Telia eller Telenor? Utrustning allmänt 70
MarkusF Vattenflaskor i aluminium eller plast? Utrustning allmänt 27
joask202 Solglasögon: slipade glas eller adapter? Utrustning allmänt 8
Parzz Fällkniven F1 eller S1 Utrustning allmänt 23
Valpish Hammock eller vindsäck? Utrustning allmänt 14
såg svenka märken utomlands eller på hemma plan när det gäller tillvärkning Utrustning allmänt 12
pernissila Tarp, 4x4 meter eller 3x3? Utrustning allmänt 21
salvion Livslängd på Löparsko och eller Walkingsko Utrustning allmänt 61
Caminista Vada i vandringsskorna eller ha med ett par extra sandaler? Utrustning allmänt 23
daniel.jsn Therm a Rest Treo Chair eller Helinox Chair One Utrustning allmänt 0
Cryfish Casström nr10 eller no14 Utrustning allmänt 1
Caminista Termosens vara eller icke vara? Utrustning allmänt 25
Madison FJÄLLRÄVEN ABISKO eller FJÄLLRÄVEN KAJKA Utrustning allmänt 14
fotografiskt Billiga alkaliska eller lithium engångsbatterier? Utrustning allmänt 7
friluftaren Minikikare eller monokikare? Utrustning allmänt 4
Rasumusu Mora eller Fällkniven? Utrustning allmänt 24
Marikalouise Ryggsäcken Fjällräven kajka eller Lundhags V8? Utrustning allmänt 8
Tetris Isolerad plastmugg, myt eller verklighet? Utrustning allmänt 32
MonicaKa Stav eller stavar? Utrustning allmänt 5
Airfoil Kängor i nubuck, är det bra eller? Utrustning allmänt 3
dan8906 Lundhags Professional eller Syncro? Utrustning allmänt 2
Skipper_ Prusisk knop eller linsträckare till tarp och tält? Utrustning allmänt 30

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg