Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Knivmakeri [fd "Hejsan"]
- Trådstartare seved1
- Start datum
Precis. Huggare med något bättre rostmotstånd än de traditionella kolstålsvarianterna och med förbättrat nötningsmotstånd.Chipper borde funka asbra till huggare tycker jag. Jag tror det används till bla tänderna i flistuggar.
~Paul~
Chipper jobbar vi med på jobbet. Det stämmer att det sitter i flistuggar. De äldre kollegerna säger att det är ett av de finaste verktygsstålen de sett, och då har de jobbat med stål i 45 år. Uddeholm har ett annat med liknande struktur som heter viking också har jag för mig.
Kul att ni tar upp det med huggare, jag har sparat en 6mm tjock bit för eget syfte!
Kul att ni tar upp det med huggare, jag har sparat en 6mm tjock bit för eget syfte!
Viking och chipper är ett och samma stål. Kul att du har sparat en bit. Kanske dags att göra något utav den? Låt oss i så fall veta resultatet.Chipper jobbar vi med på jobbet. Det stämmer att det sitter i flistuggar. De äldre kollegerna säger att det är ett av de finaste verktygsstålen de sett, och då har de jobbat med stål i 45 år. Uddeholm har ett annat med liknande struktur som heter viking också har jag för mig.
~Paul~
Viking och chipper är ett och samma stål. Kul att du har sparat en bit. Kanske dags att göra något utav den? Låt oss i så fall veta resultatet.
~Paul~
Jo, det ska nog bli en huggare så småningom, men har tidsbrist som vanligt, hundra projekt och för lite tid.
Vill partialhärda bladet, ha eggen på runt 730-750 HV1 och resten av bladet och tången på 550-570 HV1. Hård och stark egg, medan resten blir lite segare. För att minska risken att bladet bryts vid hårda påfrestningar. Visserligen riskerar man att det blir sprickor i föreningszonen och över eggen, men jag tror inte det spelar så stor roll i verkligheten. Har sett att lauri använder sig av det på en del blad och jag har experimenterat lite och tror att jag kan få till det hyffsat bra.
Jo, det tror jag också att du kan lyckas med. Hur lång är biten som du har kommit över? Du skulle ju kunna göra två prototyper med lite olika värmebehandling och bladprofil.Jo, det ska nog bli en huggare så småningom, men har tidsbrist som vanligt, hundra projekt och för lite tid.
Vill partialhärda bladet, ha eggen på runt 730-750 HV1 och resten av bladet och tången på 550-570 HV1. Hård och stark egg, medan resten blir lite segare. För att minska risken att bladet bryts vid hårda påfrestningar. Visserligen riskerar man att det blir sprickor i föreningszonen och över eggen, men jag tror inte det spelar så stor roll i verkligheten. Har sett att lauri använder sig av det på en del blad och jag har experimenterat lite och tror att jag kan få till det hyffsat bra.
~Paul~
Japp det blir pärfekt till huggare . som du säger chipper tål hårda tag tänder i flistuggar är det nog fruktansvärda krafter på.
gro: Där du, det är endel som har det bra ha ha att ha sån bra till gång på sånt fint stål Jaha då är det bara att du sätter igång. Bättre stål till huggare vet i attan om det går att få tag på. Nackdelen med det är att det är så dyrt. Se bara till att du avspänningsglöggar ordentligt om du ska egghärda, det är jäkligt lätt att det slår sej när man härdar på det viset. Du måste rapportera hur det går med den.
Seved
gro: Där du, det är endel som har det bra ha ha att ha sån bra till gång på sånt fint stål Jaha då är det bara att du sätter igång. Bättre stål till huggare vet i attan om det går att få tag på. Nackdelen med det är att det är så dyrt. Se bara till att du avspänningsglöggar ordentligt om du ska egghärda, det är jäkligt lätt att det slår sej när man härdar på det viset. Du måste rapportera hur det går med den.
Seved
Jo, det tror jag också att du kan lyckas med. Hur lång är biten som du har kommit över? Du skulle ju kunna göra två prototyper med lite olika värmebehandling och bladprofil.
~Paul~
Den är runt 40 cm lång och 15-20 bred, har inte mätt så noga.
Japp det blir pärfekt till huggare . som du säger chipper tål hårda tag tänder i flistuggar är det nog fruktansvärda krafter på.
Seved
Jodå, det ska nog gå utan att det slår sig, och skulle den slå sig kan man rikta upp den efter löpet. Har ju en del pressar för sånt.
OK, då har du ämne till flera stycken. Testa i så fall lite olika värmebehandlingar och bladprofiler. En robust woodlorekniv i det stålet skulle kanske kunna vara något .Den är runt 40 cm lång och 15-20 bred, har inte mätt så noga.
~Paul~
Liknande trådar
Trådstartare | Titel | Forum | Svar | Datum |
---|---|---|---|---|
Knivmakeri fråga. | Utrustning allmänt | 14 |
Liknande trådar
Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter
Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg