Knivmakeri [fd "Hejsan"]

Hej Seved, va kul att vi bor nära varandra, vem vet, en dag kanske jag får möjlighet att se dina knivar i verkligheten.
De knivar som du hittils visat är ju otroligt använbara, och det är väl så anser jag att alla bör inneha
en sådan kniv i utelivets olika situationer.
Kniven blir som en kompis, vän, som man känner sig väldigt tomhänt utan.
Jag brukar ha en större till vedhantering, slanor o sånt, och en mindre till kött, och annat finlir.

Sedan kan jag avslöja att jag har en sådan där fickkniv som har allt, bla. en liten sax, fil, som är bra till naglarna, och småpill, men den fickkniven är väldigt lätt o liten.

Fram för mer knivar i rätt miljö och med rätt avsikter...

Har fram tills idag missat den här trevliga tråden :). Mycket fina pjäser där. Vilka mer stålsorter än Uddeholm 2140 och AISI 5160 jobbar du med? Har du funderat på att kanske förse några modeller med fånglinehål? ;)

~Paul~

Jodå det är bara att komma å kolla. Jag var föresten på Mostorpsskolan för ett par veckor sen och pratade knivmakeri. Ja jag tycker om att göra knivar som ska användas och som är praktiska bruksknivar, det är inte så ofta jag gör fantasy och samlarknivar. Det är exakt så jag ser på knivar, det ska vara en kompis som man bara behöver strecka sej efter i bältet ett verktyg som man alltid har till hands.:). He he du är inte ensam jag har nog 2-3 stycken lite överallt. så har jag en leatherman i arbetsbyxorna.

Kul att du gillar knivarna dePaul, inte så konstigt om du inte sett den förut jag skrev den igår kväll:).
Jag jobbar oxå med AEB-L,RWL34,440C och i viss mån 12c27. Så funderar jag på att ta hem lite CPM 154 CM det är den Amerikanska varianten på RWL 34. Jo jag håller på med ett gäng i modellerna survival och Hunter dom blir nog en hel del med lanyardhål

Här är föressten min hemside address så kan ni kolla på fler av mina knivar http://www.sevedsknivar.se/

Seved

1. Jag jobbar oxå med AEB-L,RWL34,440C och i viss mån 12c27.

2. Så funderar jag på att ta hem lite CPM 154 CM det är den Amerikanska varianten på RWL 34.

3. Jo jag håller på med ett gäng i modellerna survival och Hunter dom blir nog en hel del med lanyardhål
1. Fina val där. Har du någon favorit?

2. Jo, jag känner till CPM 154. Det är pulverstålsvarianten på 154CM. Jag äger endast en kniv i det stålet och det är en Bass Pro Shop Buck 110 Ltd Ed. Det påstås att det här stålet är antagligen den bästa kompromissen när det gäller nötningsmotstånd och slagseghet i samband med mindre och mellanstora fällknivar.

3. Låter bra. Personligen vill jag ha det på i stort sett varenda kniv. Mest beroende på att jag brukar säkra kniven på ett speciellt sätt. Har visat den metoden tidigare:
Fnglinegrepp.jpg

~Paul~

Fiffigt o mycket praktiskt det där med rem till kniven som man bör lägga ifrån/släppa vid vissa moment i skogen.

Tex. när man skall lappa till myggorna i pannan...;)

Ja jag tycker dom är ganska bra dom stålen. RWL och 154 är ju lite dyrare än 440 och AEB-L, men jag vill göra knivar för alla plånböcker.440 C använder jag till fiskeknivar och nån allround modell. Så har jag 5160 och 1874 till mina huggare bla.
Hm favorit svårt fall, men skulle jag bara få använda ett stål så skulle det nog vara RWL 34, ett fint pulverstål från uddeholm. Ja det är som du säger CPM 154 är ett väldigt lovande stål jag är väldigt spänd på att prova det, det ska vara mycket renare än ATS 34 och så är ju CPM ett pulverstål. Det ända som är lite synd med RWL och även CPM antar jag är att det är ganska hårt och kan vara lite bökigt att skärpa om man inte har diamantbrynen, men jag brukar försöka lägga dom på 58-59 HRC så blir det lite lättare det håller ändå skärpan bra. Japp nötningstålighet och segheten ska visst vara jäkligt bra på CPM stålet.

Ja anledningen till att jag inte gjort hålen i mina knivar hitils är nog för att jag gillar rena knivar. Men iof så är det jäkligt snyggt med lanyardhål oxå så jag ska börja att göra mera av dom på alla mina modeller. Jag förstår nyttan av att ha dom. Ja jag har sett den där metoden nånstans
förut det kanske var du som skrev om den.:)

Seved

Fiffigt o mycket praktiskt det där med rem till kniven som man bör lägga ifrån/släppa vid vissa moment i skogen.

Tex. när man skall lappa till myggorna i pannan...;)

Ha ha ja det kanske är bäst att släppa kniven då. Annars ser man väl ut som en norrman som ska lära sej äta med kniv å gaffel. Förlåt alla norrmänn men jag kunde inte hålla mej.

Seved

Ja jag tycker dom är ganska bra dom stålen. RWL och 154 är ju lite dyrare än 440 och AEB-L, men jag vill göra knivar för alla plånböcker.440 C använder jag till fiskeknivar och nån allround modell. Så har jag 5160 och 1874 till mina huggare bla.
Hm favorit svårt fall, men skulle jag bara få använda ett stål så skulle det nog vara RWL 34, ett fint pulverstål från uddeholm. Ja det är som du säger CPM 154 är ett väldigt lovande stål jag är väldigt spänd på att prova det, det ska vara mycket renare än ATS 34 och så är ju CPM ett pulverstål. Det ända som är lite synd med RWL och även CPM antar jag är att det är ganska hårt och kan vara lite bökigt att skärpa om man inte har diamantbrynen, men jag brukar försöka lägga dom på 58-59 HRC så blir det lite lättare det håller ändå skärpan bra. Japp nötningstålighet och segheten ska visst vara jäkligt bra på CPM stålet.

Ja anledningen till att jag inte gjort hålen i mina knivar hitils är nog för att jag gillar rena knivar. Men iof så är det jäkligt snyggt med lanyardhål oxå så jag ska börja att göra mera av dom på alla mina modeller. Jag förstår nyttan av att ha dom. Ja jag har sett den där metoden nånstans
förut det kanske var du som skrev om den.:)

Seved
AEB-L (Uddeholm) och 13C26 (Sandvik) är ett och samma stål när man tittar på den kemiska kompositionen. Båda är i stort sett kompatibla med det japanska Hitachistålet: "White Paper Steel". Skillnaden ligger i värmebehandlingen, kornstorleken och distributionen. De svenska stålen är därför nötningståligare.

Dessa stålsorter är avsevärt enklare att jobba med än t ex ett pulverstål som ATS-34/RWL 34 som i sin tur är något enklare än CPM 154. Dock anser jag att det inte borde vara så stort problem. När jag bryner min Buck 110 i CPM 154 så kan jag inte påstå att det skulle vara så mycket svårare än min reguljära Buck i 420HC. Visserligen kan man inte jämföra dessa stålsorter med dito stålsorter i icke värmebehandlat tillstånd, men en liten fingervisning får man trots allt ;).

Finessen med CPM 154 är ju att man kan tack vare det fina kornet gå ner i eggvinkel utan att riskera att slita ut karbiderna. Samma gäller ju våra svenska stålsorter med Uddeholm och Sandvik i spetsen. Deras är dock lite mer eggstabila än Crucible-stålen, kanske med undantag av S30V och verktysstålen som CPM M4.

Jag tror därför inte att du kommer ha så svårt att arbeta med de nämnda stålsorterna. Så länge du inte går loss på ZDP-189, Cowry X eller liknande så bör du kunna fixa det.

Du sade att du fixade värmebehandlingen själv? Får man fråga vad du har för utrustning? Ugn? Kar? Mätinstrument? Osv.

~Paul~

Japp det är väl i stort sätt samma stål som du säger AEB-L och 13C27. Ja dom japanska stålen har blivit lite mer orena dom senaste åren. Många har ju gått över från ATS 34 till 154 CM och CPM 154 CM bara för det. 154 CM är den amerikanska varianten på ATS 34 och är inte pulverstål. Däremot så har ju dom svenska stålen alltid varit riktigt bra. Dom har alltid legat på topp vad det renhet, nu är det nog bara CPM 154 som håller samma klass kanske nåt mer, BG 42 är ju ett jäkligt bra alternativ men väldigt krångligt att värmebehandla och härda bla så ska man med fördel släcka (kyla) i saltbad å det är lite bökigt sen ska det ligga i 5 tim i härdtemp.

Ja AEB-L 12c27 är ju lite mjukare särkilt AEB-L jag har läst nånstans att det har slagits ett rekord i att slipa blad upp till 220 korns storlek jag tror det var ca 200 blad på två tim eller nåt sånt, och det var med AEB-L. Det var nog iof sig i o härdat tillstånd. Att AEB-L är lite mjukare beror på att det är 0,65% kol i det och att det inte är nåt molybden i AEB-L. Efter att ha sagt allt detta så tycker jag att AEB-L är ett mycket bra alternativ till pulverstålen om man vill ha ett lite billigare alternativ.

Ja i ärlighetens namn så ska jag säga att jag bryner inte så ofta längre, jag skärper på bandslipen och polerar polertsissa och polerpasta (G300). Det är kunder som har sagt att dom upplevt det så. Vad använder du för brynen.
Tack va bra, nästa gång jag beställer stål får det bli lite CPM stål.

Jo jag använder en härdugn sen kyler jag det rostfria stålen mellan två stålstycken, ett mycket bra sätt för då slipper jag få krokiga blad(funkar tyvär bara på Rostfriastål) sen djupkyler jag med kolsyra och anlöper med lämplig temp beroende på önskad hårdhet. Härdtempen på RWL och AEB-L är 1050 eller 1080 så får dom ligga i 10 min innan jag kyler.

Mina kolstålsknivar avspänningsglöggar jag först sen normaliserar jag sen härdar och sist anlöper jag. Normaliserar gör man för att få den här berömnda kornstorleken:) ju finare kornstorlek desto skarpare och tåligare blad får man som sagt. Härdtempen på kolstålen ligger på 790-810 grader. Jag ska prova ett stål som heter chipper oxå när jag får lite tid över ett mycket tåligt verktygsstål från Uddeholm.

Seved

1. 154 CM är den amerikanska varianten på ATS 34 och är inte pulverstål.

2. BG 42 är ju ett jäkligt bra alternativ men väldigt krångligt att värmebehandla och härda bla så

3. AEB-L är ett mycket bra alternativ till pulverstålen om man vill ha ett lite billigare alternativ.

4. Vad använder du för brynen.

5. Tack va bra, nästa gång jag beställer stål får det bli lite CPM stål.

6. Jo jag använder en härdugn sen kyler jag det rostfria stålen mellan två stålstycken, ett mycket bra sätt för då slipper jag få krokiga blad

7. Jag ska prova ett stål som heter chipper oxå när jag får lite tid över ett mycket tåligt verktygsstål från Uddeholm.
1. Självklart är det så. Var lite otydlig i mitt förra inlägg.

2. Håller med. Inte många som sysslar med det. Har bara en kniv i BG-42. Det är en Buck/Strider First Prod. Run. Den är ganska knepig att slipa/bryna. Att köra med annat än diamant är meningslöst.

3. Absolut. Beror som vanligt på anv. området.

4. Spyderco Sharpmaker, Lansky Dog Bone, frihand (diamant) med vinkelstöd, musmattemetoden. Har tyvärr blivit av med alla mina större apparater pga min nuvarande boendesituation. (Hade tidigare allt från Kirunaslipen till Tormek och bandslip).

5. Spännande. Du får återkomma med resultatet!

6. Du har tydligen läst Roman Landes tips? :)

7. Har faktiskt inte hört talas om det. Är det nytt? Vet du några mer fakta??

~Paul~

Ja jag har ett sånt slipsystem som jag är jäkligt nöjd med, hm glömmer alltid vad det heter, kan det vara Gatco kanske.
Japp absolut jag kommer att rapportera hur det går med ny stålet. Även med chipper.
Japp endel av honom har jag läst. Jag brukar kolla in knifenetwork och Don Foggs forum.

http://www.knifenetwork.com/forum/index.php

http://forums.dfoggknives.com/index.php

Jodå. Chipper är som sagt ett uddeholmsstål med 0,5 % kol och endel crom oxå. Jag undrar om inte uddeholm slutat med det men det var nåt Tyskt företag som tagit över tror jag. Här kommer en länk.

http://64.233.183.104/search?q=cache:j3oACW-xqC4J:www.uddeholm.se/swedish/files/Dimensioner_Chipper_Viking_0805.pdf+Chipper%2Bst%C3%A5l&hl=sv&ct=clnk&cd=1&gl=se

Det finns en pdf version oxå om man söker på chipper+stål i google

Seved

1. Jag brukar kolla in knifenetwork och Don Foggs forum.

2. Jodå. Chipper är som sagt ett uddeholmsstål med 0,5 % kol och endel crom oxå. Jag undrar om inte uddeholm slutat med det men det var nåt Tyskt företag som tagit över tror jag.
1. För mig hittills okända fora. Trevligt!

2. Uddeholm ägs av österrikiska Böhler (dvs om det inte har blivit någon ändring på senare tid).

Vilken otroligt ovanlig kemisk sammansättning!! :) Precis på pricken mitt i mellan rfr och kolstål på alla detaljer. Borde i grova drag uppföra sig ungefär som AIRDI D2. Inte undra på att man missat det här stålet. Ganska ovanliga anv. områden.

~Paul~

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
bogart Knivmakeri fråga. Utrustning allmänt 14

Liknande trådar

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg