Å andra sidan tåras mina ögon varje gång jag ser eldspräckta hällar, med risiga kojrester stå där markägaren säger den här har vi inte sett förut. De som tar sig rätt i naturen, våldför sig på naturen och gentemot ägarna. Vissa av spåren kommer att finnas kvar långt efter oss. Helt onödigt och bevisligen okunigt gjort.
Som behov har jag liten sax, men en vass kniv är go att ha med sig, speciellt en funktionell. Helt orationellt är att den skall vara vacker oxså.
Näver att torka till nästa tände är en grej som blir enklare med kniv. Men utan regnplagg vore vår gröna natur omöjlig att vistas i. Tak av något slag behövs för komfortabla läger och isolering mot marken behövs, även om temperaturen påstås stiga så fryser jag lätt om baken annars.
Friluftssovande utan sovsäck är i vår kalla del av världen inte någon hit. Borste är en svårimproviserad grej, vare sig det gäller snö eller hand/tandhygien. Gryta och kåsa likaså samt sked.
Tändstickor är vida enklare än bågdrill, flinta och fnöske, eldstål. Men det mesta går bara man har övat lite.
Utan att lämna spår.
go tur