1. För det är väl inte så att man försöker skryta med att man har råd?
I andra kulturer kallas en dylik pjäs förlängare.
2. Frågan är väl oxså om det är bruksting eller vitrindammsamlare som diskuteras och visas upp på flera av knivsidorna? Flera av de uppvisade exemplaren har på sin höjd tagits ur sin resekostym enbart för att ftograferas, inomhus eller i ett arrangerat hörn av trädgården, alltid vid torrväder!
3. Ego som är en brukare och använder mina grejor har fått kommentarer om att blad var repiga, slidor slitna, skaft nötta, eggar omslipade. På verktyg som brukas är ju dylikt normalt och kallas av brukarna för patina. Älskade pryttlar brukar uppvisa sådana små ålderstecken.
4. Men en tråd av det här slaget kommer inte att bli +500 sidor lång för att den ifrågasätter envars behov. Men förhoppningsvis kan den ge något svar på TS väl berättigade fråga.
Haha, inser att du med dessa meningar syftar bl a på mig
.
1. Jag kan försäkra dig att det inte har med eventuella
banktillgodon eller
förlängare att göra. Det hela är mycket enkelt. Jag finner en estetisk skönhet i knivar, liksom i fiskerullar, armbandsur och liknande. Att de sedan går att använda är ett plus
.
Visserligen kan en samling vara värd sina pengar men man har trots allt haft stora utgifter vid anskaffandet. Ibland är frågan om det över huvud taget lönar sig.
2. Mina knivar ingår i två kategorier. Den ena är utpräglade användare, dvs knivar som jag använder till jakt, fiske, friluftsliv och till vardags. Dessa knivar uppvisar rejäla spår av slitage. Dock behandlas de med respekt!
Den andra kategorin är samlarknivarna. Dessa använder jag självklart inte. Knivarna katalogiseras, fotas och förvaras på ett sådant sätt att de inte kommer till skada. Helst skall originalasken, kvittona och alla typer av extratillbehör finnas med. Min åsikt är att man lika gärna kan samla på knivar som man samlar på gamla båtar, frimärken eller lampskärmar. Jag ser faktiskt ingen skillnad där.
3. Konstigt att du blir kritiserad pga utseende på dina slitna knivar. Det skulle du inte ha fått av mig! Tvärtom brukar jag berömma folk som sliter fram en kniv med ett sådant utseende!
4. De flesta trådar som handlar om knivar blir tämligen långa. Dock har vi ju redan en sådan mastodonttråd. Att det skulle uppkomma en till är inte så troligt
.
~Paul~