Knivar = förlängare

Ang. jämförelsen mellan en SUV och en stor kniv, vad är den knivmässiga motsvarigheten till en CV2:a? En opinel 7?
 
Ha ha mycket roliga och trevliga inlägg.:). Det här med knivar är som att prata kalibrar på jakt gevär i jakt kojorna alla har sina favoriter. Jag gillar att använda stora och fläskiga knivar till det mesta, men jag har ju inte så stor penis he he. Skämnt å sidå man ska ju använda knivar som man är nöjd med och jobbar bra med. Jag har bla annat använt min jaktkniv till att ta ur tuppar med den är 8mm tjock ca 220 mm lång och har ett ca 40 mm brett blad, inte den optimala kniven till det men jag säger som en jobbar kompis DET GÅR ha ha.

Kniven ser ut så här ungefär
Boones-2.jpg


Föresten så har nog crocodile dunde den perfekta kniven för det han har den till. Från början var Bowiekniven ett förstärkningsvapen, när soldaterna hade flintlås och slaglåsgevär. Då var bowisrna med fördel 12-13 tum långa. Jaha det var mina 25 öre i samanhanget :)
Seved
 
Blir fundersam över att det verkar vara sån självhävdande stil på detta forum. Varför är det så viktigt att analysera och kritisera andras val. I slutändan handlar det väl ändå att komma ut i skogen och trivas. Vill man ha en jättekniv som man kan hugga ned en gran med, fine, gillar man en rostig mora så funkar väl det med. Själv har jag en F1 som jag uteslutande köpte för att jag tyckte den var snygg (men skulle gärna ha tips på en riktigt bra täljkniv).
 
Jag undrar bara var gränsen går för ”liten penis” om det är den faktor som påverkar valet av knivstorlek.

Eftersom jag aldrig sett en liten penis så måste jag ställa frågan.
 
Jag undrar bara var gränsen går för ”liten penis” om det är den faktor som påverkar valet av knivstorlek.

Eftersom jag aldrig sett en liten penis så måste jag ställa frågan.

Jo det är när den är kortare än fem centimeter, hade en kompis som hade en liten, hans fruga
var jättenöjd med den, hon sa i fyllan en gång: det beror på va man gör med den, de flesta karlar pinkar bara med den, och då är det inte någon nytta med en stor...;)
 
...jag tror nog att det har väldigt lite med storleken på kniven att göra, det handlar mer om värderingar och sin egen syn på sig själv och hur man vill framställa sig själv inför andra, detta speglas i hela livet.. själv så ser jag mig som en råbarkad hårding som klarar sig med en oslipad kotte om det behövs, därför framhäver jag att morakniven är det optimala redskapet i skogen, sen har jag en liiiten släng av james bond komplex, ni vet sean connery i dom tidiga bondflmerna, därför står en vintage rolex submarin hööögt på dreggellistan och jag föredrar små bilar, man kan nämnligen "välla" ut ur en liten bil, det funkar inte med en stor, det ger ett massivt intryck... ni kanske tycker att ni inte försöker förmedla en bild av er själv, så är det väl, jag har inte träffat många under sextio som inte lever myten om sig själv, vissa mer, vissa mindre.. vi är alla posörer varken vi tror det eller inte..


intressant inlägg!

mig har vår skapare varit så snäll mot att jag skulle, enligt trådskaparens frågeställning, int ens behöva ha någon kniv, överhuvudtaget...

de situationer där jag, praktiskt, använder kniv, eller andra verktyg, alltså mitt faktiska behov, klaras till 99,9% av moraknivar och gammla rostiga loppis-tänger etc


men trots att det varken finns behov av den mängd och kvalité min "samling" knivar (verktyg) innehåller eller av att kompensera för en underutvecklad dick, har jag ändå högst medvetet införskaffat dom.

psykologiska faktorer blir nog enda kvarvarande förklaring.

men i mitt fall, vill jag nog hävda, handlar det om en "inre" tillfredställelse. inom vissa områden tycker jag helt enkelt om känslan av att något är genomarbetat, maximerat och av högsta kvalité.

jag kan faktiskt rent ut sagt må dåligt av att ha för mycket "billiga" "no name prylar" runt mig.
även om verktyget ifråga löser uppgiften minst lika bra och kanske tom till en avsevärt lägre pris.

det här är djupt förankrade behov, som jag hittar långt in i min själ och som inte på något vis styrs av en eventuell omgivnings tyckande och tänkande.


men observera att jag syftar i mitt inlägg mer till kvalité (överdriven?) än till storlek. men dom ämnenena är väl, i det här sammanhanget, besläktade.


blev, förresten, lite nyfiken; vad är "välla" som det skrivs om tidigare i tråden?
 
Om det är välla järn som menas så är det, det gamla sättet att svetsa kan man säga. När man väller knivblad så har man ofta ett vinkeljärn i vanligt bonnjärn, svartjärn eller konstruktionsjärn alltså järn med lågkolhalt så att det ej är härdbart. Så tar man en stålbit (härdbart) och viker järnet runt stålbiten och sen värmer man upp hela paketet till nära nog smältpunkten ca 1250 Grader, så tar man ut biten när det gnistrar på ett jämnt sätt över hela biten helst lite innan, Och fort som attan bankar man ihop järnet och stålet.
På det här viset får man en härbar kärna och mjuka yttersidor. Så här gjorde man förr för att spara på det dyra stålet.

Man välde även ihop järnringar till vagnshjul och kätting.

Seved
 
Alltid intressant med lite historik om knivar.
Det är väl just så som Moras klassiska laminerade blad kom till.
Det var alltså av sparsamhet man lade in hårdare stål i eggen.

För att återgå till frågan om kniven som penisförlängare. Är det enbart bladet som ska räknas, eller ska man mäta hela kniven med skaft och allt? När det gäller penisen så tenderar de flesta att räkna med skaftet, så när kan man se kniven som förlängare?
Alltså. Är det knivens totala längd., eller enbart bladlängden som ska överskrida penisens?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
iceman123 Bra Svenska märken för knivar Utrustning allmänt 59
Hattmakaren Bushcraftkniv... Utrustning allmänt 165
Dan B Monsen och hans knivar. Utrustning allmänt 9
Discoackel Knivar Utrustning allmänt 2
Amatar Hittade några knivar... Utrustning allmänt 7
Touchofred Letar efter någon som kan göra kolfibergrepp till knivar. Utrustning allmänt 12
Knivhuset Rengöring av knivar Utrustning allmänt 12
hedstrom89 Bark River knivar Utrustning allmänt 14
GeoMicke Knivar med skarp rygg Utrustning allmänt 101
Molngrabb Knivar, dessa knivar! Utrustning allmänt 78
Glännman Slipa både knivar och yxan på stenar Utrustning allmänt 21
seved1 Kanske fiske knivar Utrustning allmänt 20
majjen Vackra knivar Utrustning allmänt 21
Bandymannen Hemgjorda Knivar (Bilder) Utrustning allmänt 1
F3l1XB Fakta om knivar (eller knivporr för nybörjare) Utrustning allmänt 38
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
Sten-Olle Sökes: Bushcraft knivar! Utrustning allmänt 46
niking Vilken hårdhet på multitängernas knivar? Utrustning allmänt 19
Sten-Olle På jakt efter Helle knivar! Utrustning allmänt 7
gro Mora 2010 Utrustning allmänt 68
JohnnyL Knivar -igen Utrustning allmänt 19
flanell tjejer & knivar! Utrustning allmänt 172
j_stellan Hur många mora-knivar har du? Utrustning allmänt 39
geting Knivar från Sika Hill Utrustning allmänt 120
Otto Lager Knivar Utrustning allmänt 19
mipert Är verkligen slöa knivar farliga? Utrustning allmänt 115
Anders.T FROST-knivar Utrustning allmänt 1
apport Dyra knivar! Utrustning allmänt 297

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg