...jag tror nog att det har väldigt lite med storleken på kniven att göra, det handlar mer om värderingar och sin egen syn på sig själv och hur man vill framställa sig själv inför andra, detta speglas i hela livet.. själv så ser jag mig som en råbarkad hårding som klarar sig med en oslipad kotte om det behövs, därför framhäver jag att morakniven är det optimala redskapet i skogen, sen har jag en liiiten släng av james bond komplex, ni vet sean connery i dom tidiga bondflmerna, därför står en vintage rolex submarin hööögt på dreggellistan och jag föredrar små bilar, man kan nämnligen "välla" ut ur en liten bil, det funkar inte med en stor, det ger ett massivt intryck... ni kanske tycker att ni inte försöker förmedla en bild av er själv, så är det väl, jag har inte träffat många under sextio som inte lever myten om sig själv, vissa mer, vissa mindre.. vi är alla posörer varken vi tror det eller inte..
intressant inlägg!
mig har vår skapare varit så snäll mot att jag skulle, enligt trådskaparens frågeställning, int ens behöva ha någon kniv, överhuvudtaget...
de situationer där jag, praktiskt, använder kniv, eller andra verktyg, alltså mitt faktiska behov, klaras till 99,9% av moraknivar och gammla rostiga loppis-tänger etc
men trots att det varken finns behov av den mängd och kvalité min "samling" knivar (verktyg) innehåller eller av att kompensera för en underutvecklad dick, har jag ändå högst medvetet införskaffat dom.
psykologiska faktorer blir nog enda kvarvarande förklaring.
men i mitt fall, vill jag nog hävda, handlar det om en "inre" tillfredställelse. inom vissa områden tycker jag helt enkelt om känslan av att något är genomarbetat, maximerat och av högsta kvalité.
jag kan faktiskt rent ut sagt må dåligt av att ha för mycket "billiga" "no name prylar" runt mig.
även om verktyget ifråga löser uppgiften minst lika bra och kanske tom till en avsevärt lägre pris.
det här är djupt förankrade behov, som jag hittar långt in i min själ och som inte på något vis styrs av en eventuell omgivnings tyckande och tänkande.
men observera att jag syftar i mitt inlägg mer till kvalité (överdriven?) än till storlek. men dom ämnenena är väl, i det här sammanhanget, besläktade.
blev, förresten, lite nyfiken; vad är "välla" som det skrivs om tidigare i tråden?