kniv slipsten

PK Neelix; sa:
1. knivgurun himself verkar inte ha känt till dem innan.

2. De här knivarna man ser på TV-shop ibland som de skär med mot tänderna på bågfilblad, sten och mycket annat. För att direkt efter skära en tomat med perfekt snitt. Jag har svårt att tänka mig att de är så bra som reklamen säger, men är det någon som vet något om material och eggform på dem?
1. Jo, jag har känt till dem. Liksom i Johans fall så har det handlat om köksknivar. Jag hade dock inte sett modellen i Wikipedia innan.

2. Den kniv du åsyftar är Mitsu. Vi hade en diskussion på matsidan i Flashbackforum nyligen som handlade om dessa knivar. Så här skrev jag där:
"Till att börja med. Kniven säljs inte längre. Det var ett bra tag sedan den gjorde det men togs ur marknaden troligtvis pga att kunderna klagade på att den inte alls kunde prestera på samma sätt som TV-kniven.

Inte undra på. Troligtvis var kniven i showen tillverkad i ett helt annat (läs bättre) stål än den man fick hemlevererad. Stålsorten är en väl bevarad hemlighet från företaget (MSG) men troligtvis handlar det om ett helt vanligt INOX stål, alt. 440A.

Kniven var dessutom serraterad om jag minns rätt, vilket ytterligare begränsar dess användningsområde. Nej, jag tror inte det var någon mirakelkniv ;)."

~Paul~

Angående tunna härdade skikt. Det är just det som är kruxet. Fe-blandningar är som alla vet utomordentliga värmespridare.
Om man kunde fixa till en härdning en stålmolekyl djupt skulle det teoretiskt sett bli bättre men det har jag ännu inte hört om i verkligheten. Och efter att ha talat med några som har det där med härdning som yrke förstår jag att vägen dit är lång och dyr...om än möjlig.
Så oavsett vad TV-shop säger, gör om det i IRL, utan klipp och knivbyten!
All bearbetning slipar! Frågan är bara hur mycket...

nermander; sa:
1. Varför bör den det? Går det inte att göra väldigt tunna härdade skikt?

2. Din föreställning om hur den blå delen ser ut stämmer inte med min. Min föreställning är som sagt var att den blå delen hela tiden ser ut ungefär så som du ritat den i bild B. Och detär just därför som den blå delen aldrig kan bli "sämre" än den var från början.
1. OK, jag upprepar det igen. Så här står det i Wikipedia: "Kvar blir det hårda ytskiktet som friläggs efterhand som kniven slits".

Att härda endast 0,01 mm vore i stort sett meningslöst. Den mjuka delen nöts avsevärt fortare än den hårda. Det innebär att eggen slutligen ser ut som på min bild B.

Därför: Om ytskiktet var så tunt som du tror, dvs 0,01 mm så skulle det omedelbart brytas av efter friläggning. Den hårda delen bör därför vara avsevärt tjockare än vad du tror. Det för oss omedelbart till punkt två.

2. Den blåa delen kan helt enkelt inte ha sett ut så här eftersom det skulle innebära att kniven var slö redan från början.

~Paul~

PS Jag lägger ner vidare diskussion i ämnet eftersom jag inser att vi inte kommer längre. Vi har olika åsikter och ingen av oss kommer att backa.

johankse; sa:
Angående tunna härdade skikt. Det är just det som är kruxet. Fe-blandningar är som alla vet utomordentliga värmespridare.
Om man kunde fixa till en härdning en stålmolekyl djupt skulle det teoretiskt sett bli bättre men det har jag ännu inte hört om i verkligheten. Och efter att ha talat med några som har det där med härdning som yrke förstår jag att vägen dit är lång och dyr...om än möjlig.
Så oavsett vad TV-shop säger, gör om det i IRL, utan klipp och knivbyten!
All bearbetning slipar! Frågan är bara hur mycket...
Precis.

~Paul~

Tänkte bara lägga till en sista sak. Vi har egentligen inte diskuterat det som är allra viktigast i sammanhanget. Nämligen materialet man skär i.

Ingen kan inbilla mig att en sådan kniv som vi diskuterar här inte slöas ned efter kontakt med hårda djurben eller hårdplast. Också vissa abrassiva ämnen som tjärpapp och kartongpapper gör processen kort med vilken härdad egg som helst. Det är bara fråga om tid.

~Paul~

dePaul; sa:
Tänkte bara lägga till en sista sak. Vi har egentligen inte diskuterat det som är allra viktigast i sammanhanget. Nämligen materialet man skär i.

Har vi inte? Det har jag väl nämnt i nästan varje inlägg? Jag har skrivit att såna knivar är inte bra för alla typer av skärande, men för skärande i väldigt abrasiva material där man skulle behövt byta blad eller slipa om kniven flera gånger om dagen skulle en sån där "självslipande" kniv troligen vara ett väldigt bra alternativ.

Jag tror inte det är en kniv som jag skulle vilja ha i köket, det skulle den ha alldeles för dålig egg för. Men om man ska skära en massa glasfiberväv, takpapp eller liknande vore den nog kanonbra.

dePaul; sa:
OK, men vi har kanske inte tryckt på det ordentligt.

Möjligen inte du:)

Men jag har ju hela tiden sagt att eggen även om den är "trubbig" (som på din bild B med blå egg) för VISSA användningsområden är TILLRÄCKLIGT vass (precis som att man kan skära sig på ett vanligt papper).

Jag skrev ju redan i nåt av de första inläggen att det som skiljer vårt resonemang åt är vad vi ställer för kriterium på en egg för att den skall kallas vass. Skär man t.ex. glasfiberväv så bryr man sig nog inte om ifall eggen inte är rakknivsvass.

För de användningsområden där en sån där kniv skulle passa använder man idag nästan uteslutande knivar med utbytbart blad som man ofta byter flera gånger om dagen vid normalt arbete.

Du och jag har hela tiden diskuterat två olika saker.

Om du går till det absolut första inlägget som jag gjorde så ser du att jag har hela tiden ifrågasatt huruvida en kniv med dessa parametrar förblir lika vass under hela sin livstid eller måste till slut skärpas. För jag förmodar att den var rejält vass när den lämnade fabriken.

Jag har varit kritisk just mot påståendet att den är självslipande till den grad att den aldrig behöver brynas eller slipas med utgångspunkt från originalskärpan.

Däremot har jag inte gått in på vilken grad av skärpa en kniv behöver för att vara möjlig att skära med, eftersom det är en helt annan diskussion. Det har däremot du skruvat till det varje gång.

~Paul~

dePaul; sa:
Jag har varit kritisk just mot påståendet att den är självslipande till den grad att den aldrig behöver brynas eller slipas med utgångspunkt från originalskärpan.

Där har vi skillnaden mellan oss ja, jag ser inte något i det ursprungliga påståendet som säger att den bibehåller originalskärpan, däremot behåller den en skärande egg betydligt längre än en vanlig kniv.

Den "förblir vass", men den "förblir inte lika vass som från början". (Att kniven är vassare från fabrik beror ju på att den blir det när man slipar grundformen.)

Och det är ju bara det man behöver? Om eggen räcker för det jag skall använda den till ser jag ingen anledning att ställa mig och slipa eller bryna kniven.

Den fungerar ju till det jag använder den till, vad mer kan jag begära?

Vi är väl överens om att det ändå inte finns en kniv som klarar allt, alltså är det inget problem att jag behöver andra knivar till andra göromål.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nilsj Kniv i bältet? Utrustning allmänt 57
holetaker Efterlyser kniv Utrustning allmänt 0
niklasus Rädda gammal rostig kniv (Solinger) Utrustning allmänt 12
stjärtove Köpråd kniv Utrustning allmänt 45
GARZA Bryna/slipa kniv Utrustning allmänt 2
MrFox Val av kniv Utrustning allmänt 32
thompalompa Vilken kniv Utrustning allmänt 24
Hattmakaren Vad motiverar överlevnadskniv eller annan kniv i fjällen? Utrustning allmänt 865
neverno Ojsan inte blir det nån Fällkniven för mig! Utrustning allmänt 53
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
FlyerSword Hjälp med val av kniv till Frun Utrustning allmänt 7
salvion Önskar råd om skötsel av kniv Utrustning allmänt 7
UnderEnTarp Vad är detta för kniv? Utrustning allmänt 6
Parzz Slipa kniv Utrustning allmänt 74
Jones Vilken kniv till min tjej? Utrustning allmänt 40
salvion Råd: Ryggsäck, Kniv och Camping/Fält-kök Utrustning allmänt 17
cliffisen Snygg svensk kniv/knivmakare Utrustning allmänt 11
Chrille999 Bröderna Jönsson kniv Utrustning allmänt 0
utenoobie göra min första kniv. Utrustning allmänt 16
Riddleo Att välja kniv Utrustning allmänt 3
Tung Sten Mora Bushcraft Utrustning allmänt 24
Niklasx Stor kniv Utrustning allmänt 32
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
Calski Hjälp att välja kniv. Utrustning allmänt 88
Pathag Fångrem till kniv Utrustning allmänt 2
popunonkok Slipa/Vässa kniv utan kunskaper? Utrustning allmänt 58
Onesport Vem räddar min kniv? Utrustning allmänt 24
Bark76 Kniv att tälja med? Utrustning allmänt 23
Jackiie Vad behövs för att slipa sin kniv? Utrustning allmänt 102
majjen Vacker kniv Utrustning allmänt 3
Klas123 Kniv underhållning Utrustning allmänt 32
pamplemousse Vem harRandall Kniv/Knivar Utrustning allmänt 0
nikbar73 Kniv KG Knutsson? Utrustning allmänt 9
glenn o.c. kniv istället för yxa Utrustning allmänt 34
niklaz Slipa kniv Utrustning allmänt 32
greendanger Slipning av kniv med keramiskt blad? Utrustning allmänt 12
bash Dags för ny kniv, men vilken??? Utrustning allmänt 14
qvick vilken kniv med konservöppnare? Utrustning allmänt 19
Rapps Kniv frågor Utrustning allmänt 12
marja kniv användning Utrustning allmänt 116
flanell din favorit kniv under 100:- Utrustning allmänt 41
wima Lång kniv - mission impossible Utrustning allmänt 18
wallyvirginia Att smida sig en kniv.. Utrustning allmänt 3
Mattias1981 Kort kniv... ?? Utrustning allmänt 106
seved1 Ny kniv Utrustning allmänt 19
flanell Att hugga med kniv -Aja baja...!!?? Utrustning allmänt 78
seved1 Forum kniv Utrustning allmänt 1064
marja ett inlägg i kniv debatten Utrustning allmänt 1
seved1 En Nessmuk kniv Utrustning allmänt 10
Octopussy Hjälp med att hitta en Kniv! Utrustning allmänt 12

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg