1. Jo, jag har känt till dem. Liksom i Johans fall så har det handlat om köksknivar. Jag hade dock inte sett modellen i Wikipedia innan.PK Neelix; sa:1. knivgurun himself verkar inte ha känt till dem innan.
2. De här knivarna man ser på TV-shop ibland som de skär med mot tänderna på bågfilblad, sten och mycket annat. För att direkt efter skära en tomat med perfekt snitt. Jag har svårt att tänka mig att de är så bra som reklamen säger, men är det någon som vet något om material och eggform på dem?
2. Den kniv du åsyftar är Mitsu. Vi hade en diskussion på matsidan i Flashbackforum nyligen som handlade om dessa knivar. Så här skrev jag där:
"Till att börja med. Kniven säljs inte längre. Det var ett bra tag sedan den gjorde det men togs ur marknaden troligtvis pga att kunderna klagade på att den inte alls kunde prestera på samma sätt som TV-kniven.
Inte undra på. Troligtvis var kniven i showen tillverkad i ett helt annat (läs bättre) stål än den man fick hemlevererad. Stålsorten är en väl bevarad hemlighet från företaget (MSG) men troligtvis handlar det om ett helt vanligt INOX stål, alt. 440A.
Kniven var dessutom serraterad om jag minns rätt, vilket ytterligare begränsar dess användningsområde. Nej, jag tror inte det var någon mirakelkniv ."
~Paul~