Klyva ved på vandring

Måtten jag skrev är bladlägnd inte hela kniven.

Seved

Den i mitten.

Är det slg/böjsegt stål ?, det ät ju inte kul om den går av, då man gärna bänder även åt sidorna när man klyver veden på slutet när man ska ta bort bladet från vedklabben.

Handtaget där är i mitt tycke perfekt.

Den utformningen medger bra huggsäkerhet avslutet gör att kniven inte slinker ur näven så lätt, när man hugger så håller man ju inte hårt i knivskaftet, utan låter knivens vikt pendla så att säga mot arbetsstycket i fråga.
Urgröpningen för pekfingret är kanon för ett stadigt grepp.

Tjockleken är lagom, tjockare är onödigt tungt.

En sådan här kniv behöver ju inte skalpellkirurg.skärpa precis, då man inte ska dissekera grodor med den, men det är bra om man kan bryna den i fält.

Bra seved, det där med namnet jag föreslog kanske blev tokigt, meningen var att vända ditt alias >SEVED, men de blir ju DEVES...men VEDESkniv..., vedkniv... jaja en utsideskniv oavsett namnet håller på att födas känns det som, bra jobbat seved !
peter

Den i mitten.

Är det slg/böjsegt stål ?, det ät ju inte kul om den går av, då man gärna bänder även åt sidorna när man klyver veden på slutet när man ska ta bort bladet från vedklabben.

Handtaget där är i mitt tycke perfekt.

Den utformningen medger bra huggsäkerhet avslutet gör att kniven inte slinker ur näven så lätt, när man hugger så håller man ju inte hårt i knivskaftet, utan låter knivens vikt pendla så att säga mot arbetsstycket i fråga.
Urgröpningen för pekfingret är kanon för ett stadigt grepp.

Tjockleken är lagom, tjockare är onödigt tungt.

En sådan här kniv behöver ju inte skalpellkirurg.skärpa precis, då man inte ska dissekera grodor med den, men det är bra om man kan bryna den i fält.

Bra seved, det där med namnet jag föreslog kanske blev tokigt, meningen var att vända ditt alias >SEVED, men de blir ju DEVES...men VEDESkniv..., vedkniv... jaja en utsideskniv oavsett namnet håller på att födas känns det som, bra jobbat seved !
peter

Stålet i den är AEB-L ett segt stål. Det är 0,65 procent kol i och är ganska perfekt för en sådan här kniv:). Som sagt är det segt och är rätt lätt att skärpa.
Japp jag har liknande grepp på min survival modell och det är ett bra grepp, när man är kall och blöt. Så är det inte så lätt att halka ut på eggen och som du säger man behöver inte hålla alltför hårt i skaftet.
Ha ha jo jag förstog namnet. Det är kanske inte så dumnt. Man får in vad och seved i namnet. Men man kanske skulle ha in utsidan på nåt sätt oxå.

Seved

KISS innebär bl a att inte lösa onödiga problem och uppgifter, rätt klokt faktiskt.....

mycket klokt.. det finns ingen anledning att såga eller klyva ved när man frilufsar. klyvningen är primärt för att torka veden och den tiden har man ofta inte när man är ute. köp boken Eld : flammor och glöd - samisk eldkonst (9127107507) av Yngve Ryd istället..

Behovet att klyva ved finns...

Jag tycker det är rätt korkat att avfärda TS behov så där rakt av. Framförallt som han redan förklarat sig tidigare i tråden (varför man nu skall behöva göra det).

Jag känner väl igen situationen att det bara finns större vedklappar utlagda vid timrade vindskydd.
De vindskydd jag tänker på ligger i naturreservat så alla goda råd i Yngve Ryds utmärkta bok är förgäves. Veden läggs ut av den snälla kommunen/länstyrelsen som insett att folk kommer att elda i skogen vare sig det är resevat eller inte. Ett smart sätt att minska slitaget på det skyddsvärda naturomårdet.

Uffe

fast A1 fick jag köpa biligt inte som dagens priser.
annars har jag i bätet en kniv som jag har gjort själv som är mera användbar än A1 som är lite klumpig. därför har jag med mig denna kniv som vissas på bilden.
fast på fjällturen har jag en fjällkniv som jag andvänder.
jag är mera kniv frälst så där satsar jag på knivar eller knivblad.

Bilagor

• PC230001.jpg
    PC230001.jpg
    40.7 KB · Visningar: 488
Jag har svårt att se att det verkligen finns ett behov.

Man går väl knappast ut på en vandring där man MÅSTE ha eld och hoppas på att det verkligen finns sågad och (grovt) kluven ved vid vindskydden? För vad gör man då om veden är slut?

Visst, ÖNSKEMÅL finns det säkert, men om man verkligen har behov av att klyva ved så tror jag nog att man orkar släpa med sig en liten yxa.

Här är en till röst för att låta bli att klyva veden. Se till att förarbeta brasan ordentligt så brinner veden ändå.

Men jag tycker samtidigt att du ska byta ut din fällkniv mot en fastbladare.

"Lapphuggare"

Ska man klyva ved på längre vandringar använder jag min 7" Strömeng http://www.samekniv.no/ (dvs "Kärringkniven"). Den är vass nog att skära med och tillräckligt tuff för att klyva ved genom att man bankar på knivryggen med ett annat vedträ.

Dock är det min fiskarssåg som används oftast när det gäller att fixa ved, den klarar nästan virke med diametern 15 cm, vilket inte ofta grenar od man hittar har.

Ska man klyva ved på längre vandringar använder jag min 7" Strömeng http://www.samekniv.no/ (dvs "Kärringkniven"). Den är vass nog att skära med och tillräckligt tuff för att klyva ved genom att man bankar på knivryggen med ett annat vedträ.

Dock är det min fiskarssåg som används oftast när det gäller att fixa ved, den klarar nästan virke med diametern 15 cm, vilket inte ofta grenar od man hittar har.

OK, tack för tipset!

Är det fiskars beskärningssåg du har? En sådan använder jag redan.

"Liten yxa"? Menar ni en sådan där med alldeles för lätt huvud som är lagom lång för att hugga sig i knäna?/ obs:ironi/ Yxor behöver ha lite tyngd för att fungera. Grensåg + stabil kniv om det ska vara lätt, ordentlig yxa och kniv i kanot och pulka.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1959 Ved Utrustning allmänt 53
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg