Klyva ved på vandring

Ha ha ja det kanske är ett bra namn.

Det är ett rätt lågnt blad på och är gjord i 3,5 mm AEB-L ett rostfritt stål. Hm det kanske skulle vara en egen tråd om den. Hm snacka om hi jacking av tråd. Sorry karpaterna.se

Seved

Det är ok! Är ju ute efter en bra kniv, bara den kan klyva ved och inte är för stor :)
Ser fram emot att se hur din kniv ser ut.

Kombinera kniv ockh kil och problemet är löst!

1. Vill du utesluta en stor kniv kan du istället ha en skarpslipad kil i lättmetall med dig för att klyva veden.

2. Å andra sidan om du ändå har en kniv med dig, och vill spara vikt, så kan du ju alltid tälja en kil i trä som du klyver de första vedklabbarna med. En kil i trä funkar bra om man bara har gjort en skåra/spricka med kniven först. När elden sedan fått fart behöver du inte klyva nåt mer. Det funkar jag lovar!

Ja min tanke var också att använda någon form av kil när kniven väl klyvt fram en skåra :)

Gör en bra kil av en bit björk som du låter torka så kan du återanvända den många gånger, sen så satsa på torr tall som du sågar upp grenfria bitar av som du sen klyver. Fortsätter du klyva ner dem till mindre bitar kan du göra tuppstickor (feathersticks) av dem och sen krävs det bara ett eldstål för att tända på alltihopa.

Mors KOchanski har gjort en förevisning där han kliver en stor bit med bara en morakniv och en kul som han slår den från den stora biten, han håller dock på tills han är ner i tandpetarstorlek.

jag har med mig i ryggan i skogen fjällkniven A1 och en liten hobby såg och det funkar både att klyva och göra en klubba. som man slå med på kniven.

Den häringa prototypen kanske skulle funka ?

Förlåt det sjuka färgvalet, det är kul med färger....;)

Bilagor

• utsidkniven.jpg
    utsidkniven.jpg
    37.8 KB · Visningar: 482
jag har med mig i ryggan i skogen fjällkniven A1 och en liten hobby såg och det funkar både att klyva och göra en klubba. som man slå med på kniven.

hehe din kniv kostar alltså lika mycket eller mer än din övriga friluftsutrustning (med tanke på din andra tråd..) ;)

on-topic: jag kan inte riktigt komma på när jag känner att jag behövt klyva ved på vandring eller ute i skogen. Att spänta lite tändved funkar med en mora eller liknande. I skogen tycker jag dock en liten yxa är betydligt bättre att ha än en stor kniv så hellre en liten/normalstor kniv och en lätt yxa än bara en stor kniv som inte är bra på att varken klyva ved eller tälja med. Gränsfors lilla yxa (0,3 kg) och en kniv i "moraklass" kan inte väga så mycket mer än en stor kniv och är, tycker jag, bättre redskap i skogen. På fjällvandring har jag dock bara en liten fällkniv med mig, känner inget behov av att släpa med några tyngre eggverktyg då.

Jag har f ö slagit av bladet på en ganska dyr kniv en gång, en Gerber LMF. Jag fick en ny på garantin men den ligger fortfarande efter 18 år förhållandevis oanvänd i en låda. Värdelös kniv.

Har man tände i en plastpåse i säcken och vid eldningen torkar och samlar ihop tände till nästa brasa behövs ingen tung kniv/yxa. Moran räcker länge. Min vandringkamrat plockar alltid tände till brasan längs vägen, snö på marken är inget hinder eller 14 dagars regn......Med makeld behöver du ingen såg och värmen är lätt att reglera.
KISS innebär bl a att inte lösa onödiga problem och uppgifter, rätt klokt faktiskt.....

Sommartid är det ytterst sällan man behöver såga eller klyva ved för att kunna göra en eld som är tillräckligt stor. Normalt sett så räcker det med att elda kvistar.

Vintertid däremot har jag med mig både såg och yxa men då drar jag oftast pulka och då är inte vikten den största prioriteten. Under vintern vill jag gärna göra ordentliga brasor med rejäla klabbar så att elden värmer länge.

Men annars så har du väl fått bra tips med att använda kniv och kil. Dock är det ju inte i närheten så enkelt som att klyva med yxa men å andra sidan så är det ju stor skillnad på vikten.

Jag har upplevt behovet ett flertal gånger i alla fall...
Ska testa de bra tips som ni har gett :)

Av ren nyfikenhet: vad är en makeld? Googlade begreppet utan resultat...

Senast ändrad:
Dom här hade jag funderingar på. Den översta är 3,2 mm tjock och är i kolstål 26C. Dom två andra 3,5 mm tjocka i AEB-L.

Den översta är 25 mm bred dom andra 30 mm.
den översta 170 mm lång. Den i mitten 173 mm lång och den understa 150 mm lång.

blad.gif

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
peter1959 Ved Utrustning allmänt 53
Vickanvickan Hållbara/Långlivade märken på skaljackor Utrustning allmänt 8
MarBe Hur packa sovsäck på effektivast sätt? Utrustning allmänt 15
PsychoDave Smörja torra remmar på ryggsäck Utrustning allmänt 11
stefan.svard Vikt på gasoltub Utrustning allmänt 9
arktos Ryggsäck för en dag i skogen/på fjället Utrustning allmänt 15
Totteman Livslängd på friluftsprylar kontra prislapp Utrustning allmänt 42
Johan123 Tips på Wiresåg? Utrustning allmänt 28
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Storlek på förvaringspåsar Utrustning allmänt 15
turtle Hem på ryggen Utrustning allmänt 30
tango Drickasäck som inte fryser på vintern - finns det? Utrustning allmänt 17
NJUTERISOLNEDGÅNGEN Fickkniv på resa Utrustning allmänt 60
hsp Höst rea på div 2-handsidor Utrustning allmänt 0
Lindis7911 Batterier till england på flyg Utrustning allmänt 8
hsp Extrema prishöjningar på friluftsvaror Utrustning allmänt 5
AgTheUnique Hjälp att justera storlek på en Haglöfs vandringsryggsäck Utrustning allmänt 1
turtle Vinter underquilt till hängmatta på sommaren? Utrustning allmänt 5
jl2359 Hur byter man bärsystem på ramryggsäck? Utrustning allmänt 14
Kimkim Snabb mobil/batterifråga till tekniknördarna på utsidan Utrustning allmänt 23
evinrude Tips på lätta karbiner med bra kvalitet? Utrustning allmänt 13
Annnaa Tips på syntetsovsäck 3 säsong Utrustning allmänt 12
Leonin Ryggsäck på, byxorna trillar av.... Utrustning allmänt 20
Cuba Cola GRANITE GEAR Crown 2 60 ? Tips på lättare säck? Utrustning allmänt 7
tsebring Söker tips på bra zip-lock påsar Utrustning allmänt 5
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
Jazzy Hultafors på Jula. Utrustning allmänt 14
brigitte stormkök på Island? Utrustning allmänt 3
DoktorGlas Hur gör man med ändarna på paracord? Utrustning allmänt 31
Simonsimonsson Söker tips på Remfästen till Klättermusens hålband. Utrustning allmänt 5
igs Kåda på tältet Utrustning allmänt 2
deriks Trampa på tältpinnar Utrustning allmänt 16
Fjorr Limma sula på Vibram Five Fingers Utrustning allmänt 1
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Bobo E Märke eller modell på denna pulka Utrustning allmänt 2
Johan123 Önskar tips på lätt och delbar kajakpaddel i glasfiber Utrustning allmänt 20
AnteÅ Köpte vandringsstavar på Lidl... Utrustning allmänt 26
mindful Tips på 3 säsongssovsäck Utrustning allmänt 10
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
bico Problem med anslutningsgängningen på Sawyer Mini Utrustning allmänt 2
JMel Längd på vandringsstavar Utrustning allmänt 6
joa_bj Tips på microfiberhandduk? Utrustning allmänt 21
Göran_ Är det sovsäcken det är fel på, eller mig? Utrustning allmänt 7
Argusgranskare Laga trasig luftventil på Exped Downmat? Utrustning allmänt 5
wajder Prisvärd säck på xxl? Behöver snabba svar. Utrustning allmänt 8
Jojosurf Vandringsstavar på ryggsäck Utrustning allmänt 6
avslutmedlemskap0904 Namn på detaljer Utrustning allmänt 14
Nirrebosse Skruvmejsel på minsta fickkniven. Utrustning allmänt 43
NaturBoel Tips på bra och vattentäta walkingskor sökes! Utrustning allmänt 2
cloud76 Tips på snabbingångna vandrarkängor! Utrustning allmänt 14
Silver Fang Tips på ryggsäckar Utrustning allmänt 5

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg