Klövviltet kostar lika mycket som det genererar

Lasse Nilsson; sa:
Se bara till att kräva giltig jakt- och vapenlicens (från valfritt EUland, annars är det ett hinder mot den fria rörligheten) och godkänt vapenskåp i husbilen så borde ingen kunna ha några invändningar.

Javisst. Diskriminera oss utan husbil bara...

Fångstgropar

Fångstgropar verkar effektivt, så utrotades väl nästan stammen för länge sedan ("förr i tiden"?). Om man justerar älgstängslen som finns längs många vägar så de slutar i en tratt med fallucka bör gallringen gå smidigt. Det är klart att vi ska ha en viss stam kvar så den ökande rovdjurstammen får mat, men om jägarna får nöja sig med pappsiluetter på banan behövs inte lika många älgar för det.

Re: Fångstgropar

jamo; sa:
Fångstgropar verkar effektivt, så utrotades väl nästan stammen för länge sedan ("förr i tiden"?). Om man justerar älgstängslen som finns längs många vägar så de slutar i en tratt med fallucka bör gallringen gå smidigt. Det är klart att vi ska ha en viss stam kvar så den ökande rovdjurstammen får mat, men om jägarna får nöja sig med pappsiluetter på banan behövs inte lika många älgar för det.

Eller så elektrifierar man viltstängslen. Och nu menar jag ELEKTRIFIERA, inget halvtjafs med småstötar. Här ska det vara stötar man grillas av. Tänk vad praktiskt med färdiggrillad älg utefter vägarna när man blir hugrig.

KLAGER; sa:
Skogsstyrelsen beräknar att klövviltet kostar ca 2 miljarder/år (varav viltolyckor 1,2 miljard kr/år,

Markägarna borde betala för viltolyckorna. Det är ju faktiskt markägarens djur som är på vägen.

Markägarna borde ha bättre koll på sina djur...

Ursäkta om jag har fått det på knas här, men om vi ska göra kära gamla Svitjod till ett Yellowstone i jätteformat får det ju inte finnas en massa vägar överallt och då är det väl ingen idé att slå upp elstängsel heller? Jag tycker vi tar steget till det ekologiska folkhemmet nu! Kanske kan vi vända på nån älv? Herregud vad bra alla de små djuren kommer få det!

tigertamjaren; sa:
Ursäkta om jag har fått det på knas här, men om vi ska göra kära gamla Svitjod till ett Yellowstone i jätteformat får det ju inte finnas en massa vägar överallt och då är det väl ingen idé att slå upp elstängsel heller? Jag tycker vi tar steget till det ekologiska folkhemmet nu! Kanske kan vi vända på nån älv? Herregud vad bra alla de små djuren kommer få det!
Men vägar är väl just vad som finns i Yellowstone!? Inga elstängsel (vad jag vet). Tycker det verkar otäckt med elstängslena, det kan ju drabba människor som uträttar sina behov!

/Håkan

tigertamjaren; sa:
Glöm inte de heta källorna! Vi kanske kan skålla älgarna? Puff, när de kommer för nära.
Ska vi flyga ut älgstackarna till Island för att koka dem i varma källor? Här i landet finns väl mest vanliga surhål, tjärnar och kallkällor. Det tar en jäkla tid att koka älg i dem, blir mer som långfil med tiden.

Den som väntar på något gott!

Aber nein, ska det bli som i Yellowstone måste vi skaffa oss en massa heta källor överallt. Såg förresten ett inslag på teve igår där just Island ledde omvandlingen till det ekologiska folkhemmet. De heta källorna var inte helt otippat lösningen på energiproblematiken. Så det känns ju som vi slår två flugor i en smäll på nåt sätt. Bara att börja borra hål överallt.

Ekologiskt

Nu tycker jag inte vi ska vara orimliga. Varma källor i Sverige. Nä vet ni vad. Det hör inte till den svenska urskogen. Nä ... stora jävla ekorrhjul som älgarna kan springa i. Tror säkert att en normalstor älgtjur kan generea ett par KW.

Yellowstone är ju toppen av en sån super-jätte-vulkan som kommer smälla vilken sekund som helst, och den sekunden blir hälften av staterna bortrökta.. och därmed också älgarna, vägarna, turisterna osv..

Källa: discovery channel.. :)

..eller så gör vi bara som bambisvänner vill - låter djuren sköta sig själv. Då äter dom upp skogen och svälter ihjäl. Snacka om turistatraktion! Tyskar och japaner kommer att valfärda för att se eländet.

En annan variant är att ge älgarna p-piller som man gör med elefanter i vissa delar av afrika..

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg