Klövviltet kostar lika mycket som det genererar

chralm; sa:
Har man i kostnaden räknat in skrämseleffekter? Hur mycket är det värt att min mormor är livrädd då det brakar i skogen? I första hand för att det ska komma en stor älg.

Äsch, det problemet löser man med "naturlig avgång".

Mormors generation dör snart ut och ersätts av oss, en generation som inte är rädda, och vi ersätts snart av en generation som inte ens hittar till skogen.
Problemet löst.

Men hallå, om nu hela Sverige ska bli som Yellowstone kommer det ju inte finnas några people kvar här i landet ändå. En och annan ranger med fet puffra och så de tyska turisterna möjligtvis. Vi får flytta till Danmark eller nåt. Bornholm. Det är ont om betande älgar där har jag hört.

Vi eller dem?

Visserligen ett sidospår men väl så viktigt.
Om jag inte minns fel så påstod S Kållman att Sverige utan att kosta naturen kunde bära ca 25 000 individer. Eftersom tyska turister har med sig allt kommer inte de i fråga, men vilka skall få vara kvar?
Har någon några pigga ideer?

Frågar

Johan K

Re: Vi eller dem?

johankse; sa:
Visserligen ett sidospår men väl så viktigt.Om jag inte minns fel så påstod S Kållman att Sverige utan att kosta naturen kunde bära ca 25 000 individer. Eftersom tyska turister har med sig allt kommer inte de i fråga, men vilka skall få vara kvar?

25 tüsen tüska individer, klarar verkligen sveriges natur av så många? ;)
[Ändrat av öringen 2005-12-07 kl 14:40]

KLAGER; sa:
Jag kan tänka mig andra, mera effektiva och billiga sätt, att minska älgstammen. Man skulle t ex kunna låta jakten ingå i allemansrätten, fri för alla, inklusive turister.
Tack! Det var mycket länge sedan jag blev så glad över ett inlägg. Att ett par rimligheter staplade på varandra kan ge ett så oväntat resultat är riktig humor.

Se bara till att kräva giltig jakt- och vapenlicens (från valfritt EUland, annars är det ett hinder mot den fria rörligheten) och godkänt vapenskåp i husbilen så borde ingen kunna ha några invändningar.

KLAGER; sa:
Jag kan tänka mig andra, mera effektiva och billiga sätt, att minska älgstammen. Man skulle t ex kunna låta jakten ingå i allemansrätten, fri för alla, inklusive turister.
Gift?
Fångstgropar?
Älggiller? (ja, de har faktiskt funnits, läs här om en som dömdes att överlämna dem till Maj Rutencrantz)

Var har jag hört det där om att det ffa är sveriges jägare som vill ha en tät älgstam för att ha höstsysselsättningen räddad?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg