Klövviltet kostar lika mycket som det genererar

Skogsstyrelsen beräknar att klövviltet kostar ca 2 miljarder/år (varav viltolyckor 1,2 miljard kr/år, samt betesskador på ungskog, cirka 500 miljoner kr/år). Samtidigt genererar klövviltet inkomster på ca 2 miljarder (i form av rekreationsvärdet från jakt, samt värdet på viltköttet).

Slutsatsen från den beräkningen borde ju bli att jägarna borde betala ca 2 miljarder mera/år. Eftersom jakten är subventionerad med 2 miljarder från skattebetalare, bilister och skogsägare.

I övrigt föreslår Skogsstyrelsen att klövviltsstammen skall minskas med ca 50%.

http://www.svo.se/minskog/templates/Page.asp?id=17446

Fast rent genetiskt borde det nog räcka med max 200 älgar & 200 rådjur i Sverige.

tvärtom, jägarna borde få skattelättnader för att dom håller statens, bilisternas och skogsägarnas kostnade så låga.. ni skulle sett vad det kostat om inte jägarna beskattat stammen, gratis ställt upp på kvällar och helger för att göra eftersök på trafikskadat vilt o.s.v...

-PaTRiC-; sa:
tvärtom, jägarna borde få skattelättnader för att dom håller statens, bilisternas och skogsägarnas kostnade så låga.. ni skulle sett vad det kostat om inte jägarna beskattat stammen, gratis ställt upp på kvällar och helger för att göra eftersök på trafikskadat vilt o.s.v...

Jag kan tänka mig andra, mera effektiva och billiga sätt, att minska älgstammen. Man skulle t ex kunna låta jakten ingå i allemansrätten, fri för alla, inklusive turister.

öringen; sa:
KLAGER; sa:
Jag kan tänka mig andra, mera effektiva och billiga sätt, att minska älgstammen. Man skulle t ex kunna låta jakten ingå i allemansrätten, fri för alla, inklusive turister.

Inte ens -PaTRiC- lär ju hugga på den ;)

AAAARRGHH!!!! *biter sig i tungan och sitter på händerna* hahaha.. Bert Juhlin, hela tiden har jag trott att Klager var en riktig person men det var du, rackarns oxå..

Har man i kostnaden räknat in skrämseleffekter? Hur mycket är det värt att min mormor är livrädd då det brakar i skogen? I första hand för att det ska komma en stor älg.

Den kostnaden måste ju vara gigantisk.

chralm; sa:
Har man i kostnaden räknat in skrämseleffekter? Hur mycket är det värt att min mormor är livrädd då det brakar i skogen? I första hand för att det ska komma en stor älg.

Den kostnaden måste ju vara gigantisk.
Kostnad? Är det inte att betrakta som underhållning för gamla mormor?

/Håkan

KLAGER; sa:
Skogsstyrelsen beräknar att klövviltet kostar ca 2 miljarder/år (varav viltolyckor 1,2 miljard kr/år, samt betesskador på ungskog, cirka 500 miljoner kr/år). Samtidigt genererar klövviltet inkomster på ca 2 miljarder (i form av rekreationsvärdet från jakt, samt värdet på viltköttet).

Slutsatsen från den beräkningen borde ju bli att jägarna borde betala ca 2 miljarder mera/år. Eftersom jakten är subventionerad med 2 miljarder från skattebetalare, bilister och skogsägare.

I övrigt föreslår Skogsstyrelsen att klövviltsstammen skall minskas med ca 50%.

http://www.svo.se/minskog/templates/Page.asp?id=17446

Fast rent genetiskt borde det nog räcka med max 200 älgar & 200 rådjur i Sverige.

Inte att undra på att Skogsstyrelsen begärde importtillstånd för att importera varg i början av 1980-talet... Just som älgstammen ökat dramatiskt.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg