Klockor

Haha, väderdisplayen hoppade till och visade sol + moln (innan var det bara moln) och när jag tittade ut såg jag en antydan till sol bakom grå himmel.

Kul...
 
mipert; sa:
dave1; sa:
Största anledningen att inte köpa en sån "äventyrsklocka" är att dom är fula...
Du var tvungen att skriva så va...

Sitter nu med en Summit och börjar vänja mig vid jätteklockan.

Alla har rätt till två onödiga inköp per år, detta var mitt tredje fram till nu. :)

Hehe.. jag får väl erkänna att en sån klocka vore en rätt skoj leksak. Fast jag har själv lite svårt att se den praktiska nyttan.. :)
 
Certina

Köpte en Certina DS för typ 8 år sedan och det är inte en repa i den. Den är vattentät till 100 m också. Det är dock bara klocka och datum i den och inte en massa annat jox. Safirglas också och inte en repa i den. Köp en sån om du inte behöver en massa barometrar mm.
 
Jag har beslutat mig för att lämna tillbaka min Summit.

Klockan är trevlig, den visar tiden med stora siffror vilket är najs och barometer är faktiskt inte dumt för en tidspressad fiskare...

Men, den känns lite onödig och kompassen är uschlig.

Riktningen visas med stora siffor men visning av väderstrecken är nästan obefintlig, en liten plupp visar norr och tre små pluppar visar söder. Svårt att se helt enkelt och i en stressad situation med lågt blodsocker känns det inte bra.

Då lägger jag pengarna på en liten vass fällkniv och lite fiskegrejer i stället.
 
Ur hållbarhetssynpunkt så tror jag inte att det är många märken som slår en Casio G-shock. Jag har ca 10 stycken i varierande utföranden och features. Ingen har gått sönder hittills trots ibland rejält omild behandling.

Min klara favorit för tillfället är en retroklocka med Wave Ceptor och Tough Solar:

CasioGW-5600J.jpg


Casio G-shock GW-5600J

Tyvärr måste man importera den från Japan eftersom den inte finns på den svenska marknaden. Men det är det värt
innocent.gif


~Paul~
 
Kära doktorn!
Jag har en Casio klocka som funkar utmärkt, den har dessutom en fin Silva kompass pâ armbandet, och sâ har jag en Sigma träningsklocka.
Men, jag sâg nu att "min" affär rear ut Suunto Vector för 100 Euro, är det normalt att vilja gâ dit och köpa en?

En som inte har vâgat frâga förut.
 
dePaul; sa:
Ur hållbarhetssynpunkt så tror jag inte att det är många märken som slår en Casio G-shock.

Min inte fullt lika samlar-intresserade flickvän har haft två, en i taget och haft sönder bägge. Men det beror väl lite på vad man har för sig med klockan.

För den som ska ut på hårda tag kan jag rekommendera 100 kronos digitalklockor på Clas-Ohlsson. Dom håller nåt år eller två, är vattentäta och man behöver inte vara ett dugg rädd om dom. Lätare och billigare per år får man leta efter.
 
Vandrare; sa:
Min inte fullt lika samlar-intresserade flickvän har haft två, en i taget och haft sönder bägge. Men det beror väl lite på vad man har för sig med klockan.
Javisst, allting går ju att sabba om man anstränger sig tillräckligt.

Min poäng var att jag trots det anser att G-shockar är tuffast av alla de tidigare nämnda modellerna i den här tråden.

De billigare varianterna går att få tag i för runt 600 kronor. Jag skulle hellre satsa på en sådan än en no-name klocka från C. Ohlson.

~Paul~
 
Dom gamla Gul klockorna var perfekta! Vridbar boett, analog och digital. Inga konstiga finesser bara alarm, tidtagning och datum. Med ett textilarmband som minskade förfrysningsrisken så var det allt man kunde/kan önska sig. Min har efter 10års användande börjat att bli lite skum; den analoga klockan stannar när det blir minusgrader och går igång vid plus igen. Dock påverkas inte den digitala klockan. Tråkigt att behöva köpa en ny efter så lång bekantskap.
 
Nedar; sa:
Tråkigt att behöva köpa en ny efter så lång bekantskap.
Ja, det är alltid sorgligt att behöva skiljas från en gammal "vän". Om du åker utomlands, t ex Polen eller Tjeckien (forna östländer) så lönar det sig att reparera klockan där. Brukar inte kosta många ören.

~Paul~
 
Liknande trådar

Liknande trådar