Klocka för det mesta

Re: GPS och klocka

fafner; sa:
Kombinerar man GPS och klocka kan man få ganska kul info tex vilken puls hade jag när jag var på ett speciellt ställe och vad var hastigheten var osv...

Se tex: http://www.fafnerengineering.com/div/gps-hr.jpg

Eller som film (kass upplösning men ändå): http://www.fafnerengineering.com/div/Ormbergsturen.avi

Jag lyckades inte heller få filmen att funka. Windows Media Player ger felmeddelandet ”det går ej att spela upp videoströmmen eftersom ingen lämplig expanderade kunde hittas”

Men det var inte mitt egentliga ärende.

Min GPS sparar inte höjden i trackfilen, men jag sparar positionen var 15:de sekund och pulsen från min Polar X-Ttrainer Plus var 15: sekund. Så min tanke är att klistra in pulsfilen i kolumnen för höjden i trackfilen och på något snyggt sätt kunna visa både hastighet och puls tillsammans på kartan.
Mitt rik-tillägg för OziExplorer kom igår, så nu är jag snart inte bunden av de kartor jag klippt och klistrat från Kartex för att använda OziExplorer.

Har du Peter eller någon annan ett bra förslag hur man gör (inte nödvändigtvis i OziExplorer) det finns fler program även om OziExplorer i mitt tycke är bra.

/ Per Brune (lite prylgalen, se min profil)

Re: Re: GPS och klocka

Brune; sa:
Min GPS sparar inte höjden i trackfilen, men jag sparar positionen var 15:de sekund och pulsen från min Polar X-Ttrainer Plus var 15: sekund. Så min tanke är att klistra in pulsfilen i kolumnen för höjden i trackfilen och på något snyggt sätt kunna visa både hastighet och puls tillsammans på kartan.
Mitt rik-tillägg för OziExplorer kom igår, så nu är jag snart inte bunden av de kartor jag klippt och klistrat från Kartex för att använda OziExplorer.

Intressant trâd, fr.a allt dà den pà ett sà snabbt, osentimalt och obarmhártigt vis konfirmerar att undertecknad helt klart tillhör det förra seklet (i alla fall vad gäller klock-teknologi)... jag trodde jag var hyffsat modern med min dinka som ju faktiskt visar bàde dagens datum samt veckodag... =-)

1_4d.jpg

Glädjande dock att det finns nya pryl-omrâden och hobbys kvar att upptäcka om de nuvarande börjar bli tjatiga!!
Mvh / Mats

Åh! En riktig klocka! :)

/Fredrik, som suktar efter en Omega Seamaster AquaTerra och som helst av allt skulle vilja ha en Blacpain med minutrepetition... :)

Kombinerad GPS - HR mätning

thureb; sa:
Har du kombinerat två instrument i en exelfil eller liknande eller har du kombinerad pulsklocka/GPS?

Vilket vilka modeller använder du?

Hälsningar Thure

Jag kör lite Matlab Programering och kombinerar utfilerna från Kartex (garmin eTrex) samt Polar 710.

Tyvärr har Polarklockan pulsloggning tex var 15s men den sparar ej faktisk tidpunkt (den sparar bara startpunkt och vad deltavärdet är och sedan värdena) och på nått sätt så släpar den efter (tror den tar mätvärde varje 16 s) så man måste kompensera för detta. Loggarna stämmer överens i början men efter en stund kommer Polaren efter...

Det är annars intressant att jämföra hstigheten på GPS som oftast är käpprätt åt helvete om man jämför med Polarmätaren som sitter på cykeln.

Skall lägga in hastighet samt en funktion så jag kan jämföra två cykelrundor, då ser man enkelt var man börjar tappa:)

Ledsen för filmstrulet, jag kan transcoda den till vanlig Microsoft och lägga upp den igen...
[Ändrat av fafner 2003-05-31 kl 17:15]

Styra upp

Dags att styra upp tråden :)

Tissot klockan ser ju väldigt intressant ut. Var finns den i butik i Stockholm? Någon som vet?

/Mattias

Re: Äkta prylgalning

Själv tycker jag att Suunto klockorna är väl klumpiga...

Jag skulle satsa på en Suunto Observer, den är inte alls lika stor som övriga Suunto-klockor, och dessutom så extremt snygg att den passar bra även i vardagssammanhang. Självklart har den alla finesser du efterfrågar och några till, samt en upplösning på 1 m i höjdmätaren (många andra Suunto-modeller har bara 5 m upplösning). Kostar runt 3000 på Addnature om du väljer standardband, 3500 om du kör med stållänk (snyggare). Jag har haft min i ca ett år och är mycket nöjd.

/Pär

Ciclosport!

Hej Mattias!
När vi snackade puls/höjmätare glömde jag helt bort att nämna Ciclosport. Tittade lite på deras prylar innan min långcykling i vintras. De har allt och lite till. Även om det finns några tester och diskussioner på nätet så kände jag inte att jag blev helt övertygad om hur bra deras mätare fungerar på sikt. Kunde inte heller hitta någon Svensk importör som tar in dem, och de andra nordiska importörerna ser ut att sakna hemsida. Så det bästa är nog att beställa ifrån Tyskland.

http://www.ciclosport.de/

http://www.cyclingforums.com/t26330.html

http://www.roadbikereview.com/Computers/Ciclosport,hac,4/PRD_19052_1624crx.aspx

http://www.mtbr.com/search/products...-k=&sp-a=sp10009b41&sp-q=ciclosport&keywords=

http://www.sportstronics.com/Prod_cc.htm

Re: Styra upp

mlindstrom; sa:

Tissot klockan ser ju väldigt intressant ut. Var finns den i butik i Stockholm? Någon som vet?

/Mattias
Jag hittade Tissot-klockan hos en stjärnurmakare här på IKEA-huset.
Den kostade någonstans kring 5500:- om jag inte missminner mig helt. kan slå på några hundralappar, jag kollade så många olika klockor.
Den såg väldigt rejäl ut och snygg.

ÅEC vs. Tissot

gundj; sa:
mlindstrom; sa:

/Mattias
Jag hittade Tissot-klockan hos en stjärnurmakare här på IKEA-huset.
Den kostade någonstans kring 5500:- om jag inte missminner mig helt. kan slå på några hundralappar, jag kollade så många olika klockor.
Den såg väldigt rejäl ut och snygg.

Jag kollade in Tissot klockan i går, den såg riktigt bra ut, jag tror att man kan vinna en sådan om man är med i ÅEC i sommar, så det är bara att komma hit till åre och tävla ;-)

//Micke

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
jb-78 Klocka med injtervallfunktion Utrustning allmänt 2
vandrafjäll Vilken klocka med höjdmätare? Utrustning allmänt 30
yakman Klocka med GPS (igen) Utrustning allmänt 3
C.O Analog klocka Utrustning allmänt 42
salvion Crosstrainer med Garmin klocka och pulsmätare? Utrustning allmänt 0
fekki GPS-klocka med pulsmätare Utrustning allmänt 20
Mattias1981 Tips på ny klocka Utrustning allmänt 21
Haffy Klocka för höjd och djup Utrustning allmänt 3
Chillechill3 Liten termometer/klocka Utrustning allmänt 13
skyspy Vilken klocka är mest tålig? Utrustning allmänt 131
Enjoy_ Klocka för yrkesmilitär.... Utrustning allmänt 147
skral Höjdmätare i klocka Utrustning allmänt 20
mindful Klocka för fältbruk Utrustning allmänt 39
flanell Luminox eller annan klocka? Utrustning allmänt 45
flanell usb klocka av kännt och bra märke? usb minne Utrustning allmänt 9
ljaw Noggrannhet klocka Utrustning allmänt 1
johnliungman Klocka med höjdmätare, billigt? Utrustning allmänt 0
Putte74 Outdoor klocka... Utrustning allmänt 30
aspenridge Ny Suunto klocka Utrustning allmänt 5
zzeezz Klocka för intervallträning Utrustning allmänt 5
macgunde Behöver tips om en ny klocka... Utrustning allmänt 7
Yonaz En bra klocka! Utrustning allmänt 47
fraewu Bra klocka Utrustning allmänt 7
jonte_carver Råd om GPS-klocka Utrustning allmänt 13
Avslutatmedlemskapx Lättläst klocka i skymningen Utrustning allmänt 13
fuchs klocka som forerunner 305??? Utrustning allmänt 1
hegeland Trött på att din klocka visar fel tid?? Utrustning allmänt 1
Martin Fjäderlätt UL-klocka? Utrustning allmänt 84
cjonsson Hjälp med tips till ny klocka Utrustning allmänt 7
srpp Klocka Utrustning allmänt 9
Sallle Klocka med alla funktioner Utrustning allmänt 31
Carlarmfelt Ny pryl, klocka sunnto?? Utrustning allmänt 2
d.a.n.i.e.l Klocka med höjd-&pulsmätare Utrustning allmänt 2
zeromaker Klocka för vandring och klättring Utrustning allmänt 3
vandrafjäll Säker ny mobil som tål det mesta Utrustning allmänt 3
Ayrin Råd - Fällkniv som tål "det mesta" Utrustning allmänt 27

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg