Klippa ut flygbilder i Eniro

Ett försök till sammanfattning av denna diskussion;

Om Eniro (liksom ju vad även Länstyrelserna tidigare gjort) med ett avtal med Lantmäteriet i botten lägger ut flygbilder (kartor) på nätet med villkor att dessa fritt får kopieras för privat bruk, så gäller detta oavsett om Lantmäteriet har en annan åsikt så länge Eniro (Länsstyrelserna) inte gjort detta i "ond tro".

Lantmäteriet är naturligtvis fria att säga upp avtalet med Eniro (Länsstyrelserna) när detta låter sig göras, men fram till dess är den något oklara regeln i Upphovsrättslagen §12 3. "om förbud mot att framställa exemplar i digital form av sammanställningar i digital form" satt ur spel.

Huruvida det är/inte är lämpligt att publicera metoden av hur man praktiskt går tillväga för att kopiera materialet kan naturligtvis diskuteras, men det är snarare en delikatessfråga!

Givetvis kan detta, på gott och ont, påverka Lantmäteriets benägenhet att i olika sammanhang tillåta publicering av material i framtiden!

Några små kommentarer:

Min erfarenhet av advokaters rådgivning i hur man undviker att hetsa upp en motpart i onödan är god. Det gäller dock att välja rätt advokat.

Om nyhetsläget och OS-pizzor: Inget problem. Vi har dagens pappers-Svd i Bryssel, hela DI i pdf och kan kan läsa DN mfl på nätet. SR på internet, på mellanvåg i bilen (i skymningen) och snart på digital kortvågsradio. Plus ett stort antal TV-kanaler via satellit från 1-8. Tillgången till media är ingen flaskhals. Jag har också noterat Skidförbundets reaktion.

Det ligger i sakens natur att ett företag som är i en monopolsituation har lagt ut väl höga spärrar, som t ex skrivningar att RIK-kartor endast får användas i Kartex trots att de licensierat användning av formatet till Ozi och Fugawi. Sådant modereras och modifieras med tiden eftersom regelverket är motsägelsefullt.

Det var delikatessfrågan det gällde. Det fordras avsevärd insikt för att veta om vad som kan upplevas som provokationer leder upphovsrättsinnehavaren till att ändra sin inställning i för användarna önskvärd riktning.

Dilemmat för LM är uppenbart. Dels låter man i avtal länsstyrelserna och Eniro lägga ut hela materialet på nätet och dels vill man sälja samma material till enskilda kunder för skyhöga priser som satts under helt andra tekniska förutsättningar.

jonasolof; sa:
Det gäller dock att välja rätt advokat.

Är det detta som kallas för god advokatsed - sett ur klientens synvinkel?

Eftersom jag inte har så mycket att tillägga i den seriöda debatten fortsätter jag att ligga lågt.

Dock tror jag inte att det är speciellt många idag som tycker att det är någon rimlig skillnad mellan att lägga en kartbok i kopiatorn för att få en papperskopia och att spara en digital kopia på hårddisken. I morgon kommer det att vara ännu färre. I övermorgon kommer ingen att ens förstå frågan.

AndersLj

Beträffande god tro eller ej så är det väl tveksamt om en hypotetisk ond tro från Eniros sida påverkar den private websidebesökaren.

Naturligtvis är det inte så att Eniro genom att falskeligen ange "konsumentens" rättigheter att kopiera materialet ändrar denna rätt, men däremot är det väl ett mycket uppenbart godtrosförfarande från den som läst kopieringsförbehållet och sedan agerat i enlighet med det.

Det finns ju ingen anledning att tro att det som angivits på eniro-sidan är fel och då kan ju knappast någon som utnyttjar den begränsade kopieringsmöjligheten lastas rättsligt för detta. Lagen är ju dispositiv antar jag.

Angående sammanställning framgår det mycket riktigt inte av lagtexten, man måste läsa förarbeten eller textförklaringar (själv använde jag min tidigare kurslitteratur som referens, jag är inte jurist men har läst en del juridik). Lagtexten bygger på det sk databasdirektivet från EU.

Sakfrågan känns det som vi bottnat nu.

Man kan tro att de flesta som svarat Ola är eller har varit med i kyrkans gosskör. Innan ni grubblat färdigt, har det säkert hunnit komma ut en ny karta som ni kan grubbla över. Lite sunt förnuft skadar inte. Om ni kommer i samvetsnöd, är det bättre att avstå från att titta få flygfotona överhuvudtaget. Det kan ju hända att ni frestas att spara något. Tänk så här: Vad var lagstiftarens mening?

Men...
Jag är övertygad om att tankegångarna om "lagstiftarens" intentioner lätt blir lika omfattande som funderingarna ovan.

Bonnförnuft ersätter inte analys. Jag tycker diskussionen var bra.

Lite mer från Eniro:

"Får jag använda era flygfoton på min hemsida?

Du får använda våra flygfoton på samma sätt som våra kartor. Länka direkt till den träff eller resultatsida du vill visa. Du får inte plocka ur flygfotot från sidan på eniro.se eller visa flygfotot taget ur sitt sammanhang."

Och:

Kan jag söka med koordinater direkt i flygfoto?

Ja. Skriv prefixet "coord=" framför koordinaterna som du vill söka på. Ange koordinater enligt WGS 84 Lat/Long, t. ex.
coord=N 59.19.28,05 E 18.4.15,25
[Ändrat av jonasolof 2006-03-23 kl 13:17]

Flygfotot innehåller intressanta detaljer som saknas i terrängkartan och inte syns i fastighetskartan även om ortofotot ligger i bakgrunden.

Man kan importera bilden till GPSmapedit och göra ett transparant overlay till topokartan.

Va?

tobbedj; sa:
Att framställa exemplar i digital form är alltså inte tillåtet. Att skriva ut bilder för eget bruk är däremot helt ok.
Om jag tolkar ovanstående rätt, så gäller alltså:

- Om jag skriver ut två flygbilder från Eniro och tejpar ihop dem till en karta, så har jag inte gjort något fel.

- Om jag istället sparar ner bilderna på min hårddisk, fogar samman dem i ett bildbehandlingsprogram och skriver ut bägge på samma papper, så är jag en slem pirat och borde hängas upp i hälsenorna.

Eller? Snacka om hårklyverier. Det där låter mest som en löjlig teknikalitet. Om man får skriva ut kartor får eget bruk kan jag inte tänka mig att Eniro bryr sig om jag mellanlagrar dem på min hårddisk däremellan. Att foga samman bilderna digitalt är ju ett ögonblicks verk.

Och beträffande trådstartens tekniktips, så hade jag faktiskt kunnat lura ut det själv (det är ju standardförfarandet för att kopiera bilder från webben). Jag misstänker att Eniros webmaster också är medveten om den möjligheten. Knappast någon risk att väcka en "sovande björn" alltså.

Re: Va?

[/QUOTE]
Och beträffande trådstartens tekniktips, så hade jag faktiskt kunnat lura ut det själv (det är ju standardförfarandet för att kopiera bilder från webben). J[/QUOTE]
Nej, det var det som var poängen med tipset. Standardmetoden fungerade inte.....!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg