Angående sammanställningar.
Det har dessvärre, såvitt jag kan förstå av lagen, uppstått ett missförstånd i det citerande inlägget lite tidigare.
Med sammanställnngar avses i lagen databaser och liknande verk, där de ingående komponenterna i sig själva inte uppnår skyddsvärd verkshöjd, utan det är själva sammanställningsarbetet som åtnjuter skydd. Det är alltså inte tillåtet att för enskilt bruk kopiera en databas, enligt undantaget i 12§ upphovsrättslagen.
Avseende bilder som publiceras på internet eller i annan digital form gäller 12§ första stycket, det är tillåtet att göra enstaka kopior för enskilt bruk av offentliggjorda verk. En bild kan inte vara en sammanställning. En länklista på en hemsida kan vara en sammanställning (eller en lista på telefonnummer från Eniro).
Det innebär också att Eniro copyright-notis är korrekt (i Sverige betyder ju en copyright-symbol ingenting mer än en påminnelse, men Eniros sidor är förstås internationellt tillgängliga).
Om det är klokt att berätta hur man kan utnyttja denna lagliga rätt till enskild kopiering eller inte kan man förstås diskutera, jag tycker det är helt okontroversiellt. Det enda LM kan göra är väl att riva avtalet med Eniro och förvägra dem rätten att publicera (offentliggöra) bilderna. Men då kanske inte Eniro är så intresserade av att betala för bilderna heller. Jag har ju svårt att tro att Eniro publicerat flygbilderna utan att ha inhämtat LMs tillstånd. Om Eniro har piratkopierat bilderna är det inte tillåtet att göra kopior för eget bruk, trots att bilderna är offentliggjorda (12§ sista stycket).