Jag tycker det är synd att klimatförändringarna tar så stor plats i debatten. Miljödebatten drunknar i huruvida det sker klimatförändrigar eller inte. Glaciärerna är ett exempel som nämns ganska ofta. Det skrivs att glaciärerna krymper på grund av ökad temperatur medan världsledande glaciologer säger att det beror på att nederbörden minskat till följd av minskad nederbörd från regnskog som tidigare fått glaciärerna att växa. För min del känns resursfrågan viktigare när beräkningar visar att vi har slut på naturresurser om 100 år. Det känns också viktigare att vi håller de biologiska systemen så intakta som möjligt. Hur ska vi få bort klimathotet för att lämna utrymme åt viktiga frågor som hållbart resursutnyttjande? Då kommer det eventuella klimathotet elimineras.
Jag har sett ganska duktiga lobbyister som har klimathotet som sitt tyngsta argument för ett ökat miljömedvetande. Borde inte dessa intellektuella ha fokuserat på viktigare frågor?
Ämnet har tangerats tidigare men har inte hittat någon tråd som handlar om att ta bort fokus från klimatfrågan och hur vi ska börja diskutera något viktigare. Min önskan är att vi håller oss till just det ämnet då mijö annars blir så ofantligt brett.
Jag har sett ganska duktiga lobbyister som har klimathotet som sitt tyngsta argument för ett ökat miljömedvetande. Borde inte dessa intellektuella ha fokuserat på viktigare frågor?
Ämnet har tangerats tidigare men har inte hittat någon tråd som handlar om att ta bort fokus från klimatfrågan och hur vi ska börja diskutera något viktigare. Min önskan är att vi håller oss till just det ämnet då mijö annars blir så ofantligt brett.