Klepper kajaker

Jag undrar om det finns någon med erfarenhet av nämnda kajak. Jag har fått erbjudande att köpa en begagnad fin klepper och skulle villja veta mer om dessa.
Är dom fina att paddla med? Kvalitet? För- och nackdelar? Osv....

/ Robert B
 
Klepper-erfarenheter

Hej Robert!
Att köpa en begagnad Klepper i hyfsat skick kan bli ett riktigt bra köp om priset är bra. En Klepper är mycket hållbar och har ett högt bruksvärde även om den är ganska gammal(förutsatt då att den inte är vanvårdad..men vem skulle tänkas vanvårda en Klepper..?).

Största fördelen med en Klepper är att den är så lätt att frakta och förvara, den är ju hopfällbar. Om det finns något att anföra på minussidan så är det kanske att den inte är så snabbpaddlad (jämfört med smäckra havskajaker i glasfiberplast), men den har ju många andra fördelar som väl väger upp. Bl a kan man ju sätta segelutrustning, och då drar man iallafall ifrån glasfiberkajakerna (åtminstone ute i öppen sjö och om vinden ligger någorlunda rätt...)

Någonstans på den här hemsidan hittar du en länk till 'Den svenska faltkajaksidan'. Utmärkt information om bl a Klepperkajaker. Och också expeditionsberättelser...

Vill du ha utförligare information om mina erfarenheter av Klepper, jag hittade också en begagnad (troligen är den tillverkad 1950-60-70?) som jag gjorde iordning till fullt brukbart skick och bl a gjort en tur till yttersta skärgården med( se mitt reportage på 'Den svenska faltkajaksidan'), så får du gärna skicka ett mail till:

bengt.silfverling@swipnet.se

/Bengt
 
Klepper så klart

Hej Robert,

Kleppern är den klassiska faltkajaken. Som Bengt skriver finns det inga mångsidigare kajaker än faltkajaker och en bra begagnad till rätt pris ska du bara inte avstå ifrån. Kolla in följande:

-- Finns alla delar med? (kolla ev. mot monteringsanvisningen, finns på svenska faltkajaksidan http://www.utsidan.se/faltkajak ). Saknas något är det ingen fara på taket, Klepperfabriken servar båtar som lämnade varvet för 50 år sen och mer.
-- Det som däremot kan bli dyrt är om skinnet är slut. Jag menar inte revor eller hål i tyget, det går utmärkt att laga. Men om hypalon-gummit är sprött och hårt är det dags att kassera skinnet och köpa nytt. Det är en större investering (tröst: det nya skinnet hänger med 25-30 år).

Lycka till!

Sven
 
Tack för all information..

Det har varit roligt att läsa. En annan fråga dyker upp och det är underhållet på dessa farkoster.
Jag kunde inte hitta något om det.

/ Robert B
 
Underhåll

Inte speciellt betungande. Låt kajaken torka ordentligt efter paddlingen, och håll den ren från grus och annat skräp.

Längre tids förvaring torrt, svalt och råttfritt!

Vad gäller träskelettet så finns det två skolor: tyskar brukar rekommendera att man lackar om fullständigt med ett par års mellanrum. Amerikaner däremot tycker att det är att ta i -- jag är benägen att hålla med dem.

Skaffa gärna standardverket The Complete Folding Kayaker av Ralph Diaz (se min länksida http://www.utsidan.se/faltkajak/lankar.htm ), där får du mer tips om underhåll och allt annat vad gäller din blivande faltkajak.

Sven
 
Klepperunderhåll

Hej igen Robert!

Underhållet på en Klepper är inte särskilt svårt. Det finns speciella underhållsatser och material att köpa på de ställen som handlar med Klepper. Några sådana ställen har du tel. till här:
Fliesbergs (08-582 404 45) och Avanza Fritid (08-647 47 20)
Fliesbergs är det stora fritidsvaruhuset i Bro utanför Stockholm (generalagent för Klepper i Sverige). Avanza är ett litet enmans entusiastföretag som finns på Syrsegränd 3, Älvsjö litet närmare Stockholm. Bägge har eller kan anskaffa allt vad som rör Klepper.

Beroende på skick på den begagnade Kleppern så behöver du anskaffa underhållsmaterial för i huvusak tre grupper av Klepperdelarna:
1. Trädelarna
2. Gummidelen av höljet
3. Tygdelen av höljet

Till detta kan du använda:
1. Lack (Det går nog lika bra att använda vanlig båtlack från färghandel eller båtfirma. Även om det kanske finns Klepperspecial).
2. Bäst med Kleppers specialmedel för Hypalongummit.
3. Kleppers egen däcksimpregnering, men även vanlig kapellimpregnering från båtfirma torde fungera.

Arbetsgång i korthet:
A. Innan köp: Kolla i vilket skick höljet är. Är det gammalt, mycket stelt och torrt kanske du skall överväga om det är värt besväret. Och kostnaden! Som Sven skriver: Nytt hölje ÄR DYRT!

Men troligen är det ingen fara på taket. Litet stelhet och uppruggad ytteryta (jämfört med helt ny Klepper) gör inte så mycket(kajaken går litet långsammare i vattnet?). Hållbarheten är det nog inga problem med. Höljet består ju av 9-lagers Hypalongummi/tyg-cord.( Min gamla Aerius II, 40-50 år(m träsitsar), är litet stel och ytorna, utvändigt o invändigt, i höljet är litet uppruggade. Men ändå är den fullt brukbar.

B. Kolla alla trädetaljer och lacka om det behövs eller lägg ner lite extra underhåll kanske bara i förebyggande syfte (sedan vill du ut och paddla så fort som möjligt...)
C.Behandla gummidelen(bottnen) med Kleppers specialmedel. Lägg gärna in extra torktid i planeringen. Kolla också särskilt höljets insida, för det glömmer man kanske bort senare...
D. Impregnera däcket. Se särskilt upp med att sedan låta allt torka ordentligt, gärna flera dagar, så att du inte får silvrig gummifärg på det blåa däcket när höljet viks ihop (jag var tvingad att vika ihop någon dag för tidigt och fick aningens färgblandning...)

Kanske är det mera rationellt att börja med C o D och låta dem ligga på tork, medan man håller på med lösa trädetaljer som sitsar mm, och ta A allra sist. Hur som helst är det nog ganska rekommendabelt att verkligen ta sig an med underhållet FÖRST, innan man ger sig ut på de första turerna( särskilt om Kleppern är begagnad och mycket använd). Det har man igen, sedan vill man bara använda den, inte underhållskomplettera vartefter...

Ett par dagars ostressat arbete är nog vad som behövs för underhållet, om alla delar är hyfsat intakta så man inte behöver snickra eller byta ut något. Behövs något bytas så är det troligen några små plasthållare för bottenribborna. Är de spruckna och hänger litet löst är det lika bra att byta ut dem med en gång. Utförliga reservdelslistor finns hos ovanstående återförsäljare...

Kolla också noga alla sömmar och fästen i höljet, kanske något behövs förstärkas med nål och tråd (inhandlas lämpligen hos båtfirma).

Det behövs inte så mycket utrymme för arbetet men lite svängrum skadar ju inte. Och att det är tak över. Ett garage, tomt källarrum el likn duger. Jag höll till i en gammal torplada i Hälsingland en midsommarhelg. Ett par träbockar eller bord/bänk är bra att lägga upp den monterade kajaken på medan man målar på höljemedlen.

Om du har tur och lyckas komma över en seglingsutrustning också skall du kolla den lite speciellt vad hållbarheten beträffar, åtminstone om det är den urgamla trämastvarianten. Pröva mastdelarna och bommen med litet rimligt våld, de får ju inte vara torra/ruttna så att de går av i ett utsatt läge ute på någon storvågig fjärd. Mina mastdelar har brustit just vid beslagsfästen (troligen uttorkat trävirke pga olackat parti under beslaget) vid två tillfällen. Det ena hände under actionsegling i en stenhård och häftig åskby...vi slog ju inte av, när det nu för en gångs skull gick undan så att sidoborden vibrerade och Kleppern surfade på sidan med lutning så att bottenremsan var i luften...men det orsakade som sagt att bommen small av och vi fick ett pinsamt haveri. Fick paddla resten av färden hem... Ny bom tillverkade jag för ett par tior, lackad och klar, av ett kvastskaft. Det har hängt med både till Gillöga och på andra hårdseglingar...

Till sist: Investera i den speciella lilla Klepper-reservdelspåsen. Peta gärna ner några extra säkerhetsdetaljer och lagningsmaterial såsom lim,ståltrådar, fickkniv mm och låt påsen alltid följa med i kajaken. Det förutseendet kan rädda en färd om olyckan skulle vara framme och Kleppern råkar ut för någon skavank. Ett litet 150:- tält (finns på bl a Överskott el Obs!) kan också vara bra att alltid låta följa Kleppern, i packsäcken eller när den används.

Det här inlägget drar iväg i längd och håller kanske inte för så allmänt intresse ...vill du veta mera detaljerat hur jag gjorde så sänd ett mail så skall jag försöka besvara vad du vill veta mera om.

/Bengt bengt.silfverling@swipnet.se
 
Detta var inte dåliga..

svar jag har fått. Tack allihop för Era tips och råd.
Bengt ! Jag spar din mailadress och berättar om min nya kajak som kommer nästa vecka. Mkt bra skick enl säljaren.
/ Robert B
 
Gammal Klepper

Hej!
Hade min gamla Klepper ute i helgen. Först en sväng in till en bäverhydda i en liten å med trånga passager och korsande bäverfällda trädstammar. Sedan kryssande med full segelutrustning på sjön som ån mynnade i. Och hoppackad, instuvad i bilen på < 1 tim. Mångsidigheten!

När jag packade upp den var jag litet orolig för att den skulle ha tagit skada av att ha legat nerpackad för länge med eftersatt underhållsbehandling. Och visst kändes höljet litet trögt att veckla ut. På något ställe hade jag också fått ett skarpt veck. Och i vikningarna satt höljets insida ihop litet, men det var inte värre än att det lossnade fint när jag drog litet försiktigt med en handflata genom det hopklistrade. Och när jag monterade Kleppern fungerade allt fint, inte lika smidig som en ny kanske men min är ju förmodligen 40-50 år gammal. Och jag upptäckte inget läckage på den lugna timslånga turen i ån. Inte en droppe! Däremot kom det in några dl vatten då vi seglade. Det berodde nog dock mest på att ovana medpassageraren inte knäppte om sig kapellet riktigt bra. Några översköljande vågor slog upp på kapellet och det fungerade då som en tratt istället och han fick en dush ner i knät med blöta badbyxor som följd. Men det var nog enda vägen som kajaken tog in vatten. Och det fixas ju med bättre kapellmontering...inför en långfärd på öppna skärgårdsfjärdar slarvar man inte med sådana detaljer. Och välmonterat sittbrunnskapell är något som man inte skall vara utan om färden skall bli behaglig i hög sjö.

Tillägg till förvaringstips: Var noggrann med att höljet är absolut torrt och fritt från skarpa veck när Kleppern packas ner för längre tids förvaring. Nu har jag hängt mitt hölje till tork i garaget, där det sommartid är torrt och 30 grader varmt. Liknande platser fungerar nog bra bara de är torra, luftiga och hyfsat varma. Torka ur resterande stänkvatten, strandboss och sand med en vanlig tvättssvamp. Flytta om höljet då och då så att det inte ligger fukt kvar i några veck. Låt höljet torka minst några dagar. Vik sedan ihop det och försök undvika att vikningarna hamnar på samma ställen varje gång höljet viks ihop. Vikningsvecken kan vara de första ställen som blir försvagade i en gammalt hölje.

Och så kanske en ordentlig underhållsgenomgång vid sista nerpackningen inför vintern. Det här forumämnet (tack för det!) har fått mig att bestämma mig för att bättra på samvetet med en ordentlig impregnering av både höljets gummiduk och tygdäcket inför årets vinterförvaring. Så Kleppern kan användas ännu många år innan höljet behöver bytas ut...

Vänliga hälsningar,
Bengt Silfverling
 
Klepper rules!!!

Hej

Tyckte det var trevligt att läsa lite trevligt om min favorit kajak. Fler fördelar med Klepper är att den är fantastiskt stabil. Jag har väl paddlat min beskurna del av kajaker men det är enbart i en klepper jag vågat ställa mig upp och pinka. att den sen går lite långsammare må vara men jag känner mig alltid trygg även när vågor och vind börjar ta i. Dessutom finns det bra med plats för prylar man vill ha med. Det var väl vad jag hade at tillägga =)

//Martin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Dehn Klepper aerius 20 Paddling allmänt 6
MaritC Klepper - vad är bästa sättet att sälja faltkajak? Paddling allmänt 5
eyck Happy camper - Klepper Aerius 20! Paddling allmänt 9
eyck Poor man's Klepper Quattro Paddling allmänt 0
eyck Klepper Aerius II Paddling allmänt 0
7S Barnsitts och packa klepper Paddling allmänt 2
MarkusF Klepper Paddling allmänt 16
MBac Gammal Klepper Aerius? Paddling allmänt 4
eyck Nytt säte i en Klepper AEI Paddling allmänt 1
snowhound Paddla KLEPPER Paddling allmänt 1
Peter Elmlund Pouch eller Klepper Paddling allmänt 19
Legenden Klepper vs Pouch Vilken blir det? Paddling allmänt 4
svenake söker: kapell till Klepper 2-mans 70-tal Paddling allmänt 0
svenake söker: kapell till Klepper 2-man 70-tal Paddling allmänt 1
e97_bli Nytt "skinn" till tvåsitsig Klepper? Paddling allmänt 2
Rune E Hur många kajaker? Paddling allmänt 2
Bergochdalvana Pris-rusning på kajaker? Paddling allmänt 4
medic Lasta kajaker på suv Paddling allmänt 12
Röjan Marschfart för era kajaker Paddling allmänt 10
avslutmedlemskap0904 3 st kajaker på biltak Paddling allmänt 24
fiskpropeller Ny inom paddling. Söker tips på kajaker. Paddling allmänt 18
josefinw Kajaker/kanoter sökes till klimatmanifestation i Göteborg Paddling allmänt 0
Matte101 Stöld av 4st kajaker plus kärra Paddling allmänt 0
såg Hyra kajaker i stockholm Paddling allmänt 5
thureb Försvarsmakten har nya kajaker? Paddling allmänt 7
Unmanageable Hur förvarar ni era kajaker? Paddling allmänt 14
thureb Delfiner följde med kajaker i Blekinge Paddling allmänt 1
anna.kristiansson Tre kajaker på biltaket? Paddling allmänt 4
JohanWild Försäkring av kajaker Paddling allmänt 14
christerb Miks kajaker Paddling allmänt 1
Jockemeister Auktion på kajaker! Paddling allmänt 3
henkeboy77 uppblåsbara kajaker?? Paddling allmänt 15
LBQ Upphittade kajaker Paddling allmänt 3
Spinspider Kajaker med sittställning som känns bra? Paddling allmänt 11
plankton Recensioner av kajaker Paddling allmänt 17
heah Seabird kajaker - kvalité? Paddling allmänt 8
Jockemeister Håll i era kajaker i STHLM-området! Paddling allmänt 3
Ferry Hur lastar man bäst 3 kajaker på ett takräcke? Paddling allmänt 20
76 Finns det kajaker för "stora" killar? Paddling allmänt 38
jazzmatsa Vad väger era kajaker??? Paddling allmänt 12
snowhound Små kajaker till "stora" paddlare? Paddling allmänt 8
jpk Hur är Everest kajaker? Paddling allmänt 2
lleberg Hur tålig är Pakboats kajaker? Paddling allmänt 12
calypso63 P&H släpper nya kajaker Paddling allmänt 1
hannulan Kajaker som liknar Valley Avocet Paddling allmänt 4
MartenT Förvaring av kajaker och påverkan på kajaker av förvaring Paddling allmänt 1
Freija Prijon Motion - jämförbara kajaker? Paddling allmänt 12
eyck From the horse's mouth: Kajaker och väjningsregler Paddling allmänt 4
ChrisL Kajaker borde förbjudas! Paddling allmänt 18
olmar Hyra kajaker i Nådendal-Åbo Paddling allmänt 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg