Klepperunderhåll
Hej igen Robert!
Underhållet på en Klepper är inte särskilt svårt. Det finns speciella underhållsatser och material att köpa på de ställen som handlar med Klepper. Några sådana ställen har du tel. till här:
Fliesbergs (08-582 404 45) och Avanza Fritid (08-647 47 20)
Fliesbergs är det stora fritidsvaruhuset i Bro utanför Stockholm (generalagent för Klepper i Sverige). Avanza är ett litet enmans entusiastföretag som finns på Syrsegränd 3, Älvsjö litet närmare Stockholm. Bägge har eller kan anskaffa allt vad som rör Klepper.
Beroende på skick på den begagnade Kleppern så behöver du anskaffa underhållsmaterial för i huvusak tre grupper av Klepperdelarna:
1. Trädelarna
2. Gummidelen av höljet
3. Tygdelen av höljet
Till detta kan du använda:
1. Lack (Det går nog lika bra att använda vanlig båtlack från färghandel eller båtfirma. Även om det kanske finns Klepperspecial).
2. Bäst med Kleppers specialmedel för Hypalongummit.
3. Kleppers egen däcksimpregnering, men även vanlig kapellimpregnering från båtfirma torde fungera.
Arbetsgång i korthet:
A. Innan köp: Kolla i vilket skick höljet är. Är det gammalt, mycket stelt och torrt kanske du skall överväga om det är värt besväret. Och kostnaden! Som Sven skriver: Nytt hölje ÄR DYRT!
Men troligen är det ingen fara på taket. Litet stelhet och uppruggad ytteryta (jämfört med helt ny Klepper) gör inte så mycket(kajaken går litet långsammare i vattnet?). Hållbarheten är det nog inga problem med. Höljet består ju av 9-lagers Hypalongummi/tyg-cord.( Min gamla Aerius II, 40-50 år(m träsitsar), är litet stel och ytorna, utvändigt o invändigt, i höljet är litet uppruggade. Men ändå är den fullt brukbar.
B. Kolla alla trädetaljer och lacka om det behövs eller lägg ner lite extra underhåll kanske bara i förebyggande syfte (sedan vill du ut och paddla så fort som möjligt...)
C.Behandla gummidelen(bottnen) med Kleppers specialmedel. Lägg gärna in extra torktid i planeringen. Kolla också särskilt höljets insida, för det glömmer man kanske bort senare...
D. Impregnera däcket. Se särskilt upp med att sedan låta allt torka ordentligt, gärna flera dagar, så att du inte får silvrig gummifärg på det blåa däcket när höljet viks ihop (jag var tvingad att vika ihop någon dag för tidigt och fick aningens färgblandning...)
Kanske är det mera rationellt att börja med C o D och låta dem ligga på tork, medan man håller på med lösa trädetaljer som sitsar mm, och ta A allra sist. Hur som helst är det nog ganska rekommendabelt att verkligen ta sig an med underhållet FÖRST, innan man ger sig ut på de första turerna( särskilt om Kleppern är begagnad och mycket använd). Det har man igen, sedan vill man bara använda den, inte underhållskomplettera vartefter...
Ett par dagars ostressat arbete är nog vad som behövs för underhållet, om alla delar är hyfsat intakta så man inte behöver snickra eller byta ut något. Behövs något bytas så är det troligen några små plasthållare för bottenribborna. Är de spruckna och hänger litet löst är det lika bra att byta ut dem med en gång. Utförliga reservdelslistor finns hos ovanstående återförsäljare...
Kolla också noga alla sömmar och fästen i höljet, kanske något behövs förstärkas med nål och tråd (inhandlas lämpligen hos båtfirma).
Det behövs inte så mycket utrymme för arbetet men lite svängrum skadar ju inte. Och att det är tak över. Ett garage, tomt källarrum el likn duger. Jag höll till i en gammal torplada i Hälsingland en midsommarhelg. Ett par träbockar eller bord/bänk är bra att lägga upp den monterade kajaken på medan man målar på höljemedlen.
Om du har tur och lyckas komma över en seglingsutrustning också skall du kolla den lite speciellt vad hållbarheten beträffar, åtminstone om det är den urgamla trämastvarianten. Pröva mastdelarna och bommen med litet rimligt våld, de får ju inte vara torra/ruttna så att de går av i ett utsatt läge ute på någon storvågig fjärd. Mina mastdelar har brustit just vid beslagsfästen (troligen uttorkat trävirke pga olackat parti under beslaget) vid två tillfällen. Det ena hände under actionsegling i en stenhård och häftig åskby...vi slog ju inte av, när det nu för en gångs skull gick undan så att sidoborden vibrerade och Kleppern surfade på sidan med lutning så att bottenremsan var i luften...men det orsakade som sagt att bommen small av och vi fick ett pinsamt haveri. Fick paddla resten av färden hem... Ny bom tillverkade jag för ett par tior, lackad och klar, av ett kvastskaft. Det har hängt med både till Gillöga och på andra hårdseglingar...
Till sist: Investera i den speciella lilla Klepper-reservdelspåsen. Peta gärna ner några extra säkerhetsdetaljer och lagningsmaterial såsom lim,ståltrådar, fickkniv mm och låt påsen alltid följa med i kajaken. Det förutseendet kan rädda en färd om olyckan skulle vara framme och Kleppern råkar ut för någon skavank. Ett litet 150:- tält (finns på bl a Överskott el Obs!) kan också vara bra att alltid låta följa Kleppern, i packsäcken eller när den används.
Det här inlägget drar iväg i längd och håller kanske inte för så allmänt intresse ...vill du veta mera detaljerat hur jag gjorde så sänd ett mail så skall jag försöka besvara vad du vill veta mera om.
/Bengt bengt.silfverling@swipnet.se