En varvtalsregulator kan göras mycket enkel. Titta på en vanlig motorgräsklippare. Den består av en liten vinge på en hävstång sim är kopplad till gasreglaget. Vingen påverkas av luftflödet från motorfläkten som är beroende av motorvarvtalet. Lika enkelt som genialiskt.sachsaren; sa:Hutt; sa:Problemet är att min värmepump kräver 2,4kW 3-fas. Funderar på om man kan knåpa ihop ett elverk på egen hand.
En kraftig gräsklipparmotor, lite remskivor och en generator. Sätta alltihop i en rörram. Problemet kanske är att få tag i generatorn till vettigt pris.
/Hans
Hej Hans, jag är ingen expert alls, men jag har ändå vissa funderingar kring ditt intressanta projekt.
Jag skulle kunna föreställa mig att det inte räker med en någorlunda kraftig motor. Ifrågavarande motorn måste ju kunna drivas med mer eller mindre konstanta varvtal, så att strömfrekvensen blir så som den skall vara. För att nå denna konstans behövs en inte så okomplicerad regelmekanism som ökar bränsletillförandet om lasten blir hårdare, den induktiva generatorlasten alltså. Så att säga någon sorts farthållare.
Vad säger BAX om det här?
Mvh/
Georg
Jag tror inte heller att det alltid så noga med nätfrekvensen.
Hur gör man med traktoranlutna generatorer?
/Hans