Klara strömavbrott

Om man nu vill mata hela huset: Det finns färdiga brytare med "intag" att köpa som bryter bort allmänna nätet. 32A räcker mycket långt, om du inte har en herrgård eller liknande.
Problemet är att ett nytt 3-fasverk som ger >32A kostar många sköna kronor (20kkr och uppåt).
Det finns traktordrivna som kostar lite mindre.

Å andra sidan kan det vara bra med strömavbrott, bevisligen ökar nativiteten (knowwhatahmean knowwhatahmean, nudge nudge??)vid längre strömavbrott, och sverige är i behov av detta. ;)

/BAX

Gunnar: Du resonerar helt i mitt tycke. Alternativt skarvsladdar till viktiga komponenter. Jag funderar på att mata pannrummet från en central som jag kan mata från ett reservverk.

Peter: Om du har en korrekt anläggning så sitter huvudsäkringarna först, brytaren sen och mätaren sist. Så du inte kopplar fel. ;)

/BAX

Nermanders förslag med en "vanlig" kontakt låter fint tycker jag, det är väl bara att betrakta hela pannrumet som en apparat, förse den apparaten med en sladd som antingen stoppas i elnätet eller trycks i uttaget till elverket.

3-4KW låter väldans mycket, cirkulationspumpen kan inte vara på många watt, brännaren drar gissningsvis mer. Utan att någonsin ha sett några verkliga siffror skulle jag gissa att hälften räcker gott.

Leif...

bogart; sa:
3-4KW låter väldans mycket, cirkulationspumpen kan inte vara på många watt, brännaren drar gissningsvis mer. Utan att någonsin ha sett några verkliga siffror skulle jag gissa att hälften räcker gott.

Leif...

Jag måste ju ta hänsyn till min vattenpump oxå (tror att jag nämnde den), bara den ligger på drygt 1kW sedan är det väl praktiskt att ha någon watt över ifall jag vill göra något mer, tillfälligt.

Det bör väl påpekas att märkeffekten på apparaterna inte visar vad de verkligen drar, den visar vad de MAX drar. Nåt som är märkt med 1 kW kan mycket väl dra så lite som 700 W.

Men inte siter huvudsäkringen före elmätaren? Då kan man ju sätta i "falska" säkringar och ta ut ström före elmätaren? Då finns det ju ingen vits med att locket över elmätarens anslutningar är plomberade?

nermander; sa:
Det bör väl påpekas att märkeffekten på apparaterna inte visar vad de verkligen drar, den visar vad de MAX drar. Nåt som är märkt med 1 kW kan mycket väl dra så lite som 700 W.

Men inte siter huvudsäkringen före elmätaren? Då kan man ju sätta i "falska" säkringar och ta ut ström före elmätaren? Då finns det ju ingen vits med att locket över elmätarens anslutningar är plomberade?

Jodå, kåpan för huvudsäkringarna ska också vara plomberad, visst kan man sätta i falska säkringar (läs: säkring med spik i), termen för detta är "olovlig kraftavledning". Det finns också en vits med att locket på mätaren är plomberat, man ska inte kunna manipulera den. Huvudsäkringarna är leveranspunkten dvs punkten där ansvaret går över från leverantör till kund. Utrustning efter detta är kundens såsom huvudbrytare, plintar etc. Dock EJ mätaren som tillhör leverantören.

PS. Kom ihåg att en elmotor vid uppstart kan dra flera ggr sin egen märkeffekt beroende på lasttyp, fläktar etc. så lite marginal är bra att ha.

/BAX

BAX; sa:
Jodå, kåpan för huvudsäkringarna ska också vara plomberad, visst kan man sätta i falska säkringar

Då kan man ju inte byta huvudsäkring utan att bryta plomberingen??

Jag har alltid trott att elmätaren sitter före säkringarna just för att göra det omöjligt att "sno" ström före mätaren. Jag kan helt klart för lite om elinstallationer, får skylla på att jag gick teleteknisk linje:)

nermander; sa:
Då kan man ju inte byta huvudsäkring utan att bryta plomberingen??

Jodå, jag beskrev det kanske lite luddigt. Det är kåpan som skyddar/döljer huvudsäkringarnas skruvanslutningar som ska vara plomberad. Detta för att man inte ska kunna ta sin ström före mätningen.
PROPPHUVARNA är dock inte plomberade, man måste ju, som du säger, kunna byta huvudsäkring, om en sådan går sönder.

/BAX

BAX; sa:
Hans: Om de grejer du vill driva (cirk.pump, brännare och v.pump) sitter på samma ställe klarar du dig med ett 1-fas. Det går ju också med skarvsladdar som jag skrev förut.

Problemet är att min värmepump kräver 2,4kW 3-fas. Funderar på om man kan knåpa ihop ett elverk på egen hand.
En kraftig gräsklipparmotor, lite remskivor och en generator. Sätta alltihop i en rörram. Problemet kanske är att få tag i generatorn till vettigt pris.

/Hans

Hutt; sa:
Problemet är att min värmepump kräver 2,4kW 3-fas. Funderar på om man kan knåpa ihop ett elverk på egen hand.
En kraftig gräsklipparmotor, lite remskivor och en generator. Sätta alltihop i en rörram. Problemet kanske är att få tag i generatorn till vettigt pris.
/Hans

Hej Hans, jag är ingen expert alls, men jag har ändå vissa funderingar kring ditt intressanta projekt.
Jag skulle kunna föreställa mig att det inte räker med en någorlunda kraftig motor. Ifrågavarande motorn måste ju kunna drivas med mer eller mindre konstanta varvtal, så att strömfrekvensen blir så som den skall vara. För att nå denna konstans behövs en inte så okomplicerad regelmekanism som ökar bränsletillförandet om lasten blir hårdare, den induktiva generatorlasten alltså. Så att säga någon sorts farthållare.

Vad säger BAX om det här?

Mvh/
Georg

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg