Klättra i Lundhags eller Vandra i storskor?

Var ute idag och premiärklättrade mina Scarpa Jorasses. Klättrade 8 vändor på ett litet 12 metersfall vi har nere vid ett slussområde i Trollhättan. Isen varierar mellan 80-90 med fläckvis svagt överhäng. Jag ansträngde mig verkligen för att få stegjärnen att lossa men icke. De satt perfekt på kängan under 3-4 timmars klättring.

Sen om det skulle bli mer flex i dom över tid kan jag inte svara på än så klart...

Jag är supernöjd med köpet!

La Sportiva Trango S evo med ett par Grivel G12 (med flex centre bar) skulle kunna funka för dig, dom är bra att gå i eftersom dom inte är särskilt styva vilket betyder att det är en bra ide att ha den fjädrande metallbiten i mitten istället för orginalet. Det tar dig upp för de flesta klassiska alpinturer och lättare vinterklättring om det är söndersparkat.

Lite ot, men 4500 för ett par lundhags??? Herre gud.

Lite ot, men 4500 för ett par lundhags??? Herre gud.
Jag hade professionals tidigare, är dock nöjd med att lägga mellanskillnaden till syncro då jag kunde göra ett byte - de är lite bekvämare och klarar vatten något bättre. Båda är definitivt ett bättre köp än billigare mindl enligt mina behov och preferenser :)
Mindl har jag både haft sönder och gått blöt i - otrevligt i jämförelse, det krävs inte många veckors användning för att mellanskillnaden ska vara värd. Iofs kanske jag haft otur tidigare eller valt fel modell.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anka0311 Erfarenheter av att klättra Aiguille du Chardonnet? Alpin / Bigwall 0
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
Nordbjörn Klättra i Alperna i sommar, någon?! Alpin / Bigwall 0
Nordbjörn Lära sej klättra på is..?? Alpin / Bigwall 7
plaskdaja Klättra Östra leden på Keb utan Via Ferrata slinga?? Alpin / Bigwall 20
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Fif klättra i europa i december, var? Alpin / Bigwall 8
Hrdlr Klättra everest solo Alpin / Bigwall 8
annex klättra Matterhorn? Alpin / Bigwall 8
ÄventyrsUffe Klättra på kebnekaise Alpin / Bigwall 2
Toop klättra MB Alpin / Bigwall 0
kluts Medboende och/eller klätter- samt skidintresserade i Chamonix Alpin / Bigwall 2
mo9jan Snowtube eller picket? Alpin / Bigwall 1
Stromgren 50 eller 60 meter dubbelrep? Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Någon som nyligen bestigit Pik Kommunizma eller Korzjenevskoj? Alpin / Bigwall 2
stubborn Artesonraju eller Siula Grande? Alpin / Bigwall 0
Credeiki Lofoten vecka 28 eller vecka 30 Alpin / Bigwall 0
webba_ Seven summits på skidor eller skidor på ryggen? Alpin / Bigwall 16
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7
MikeMike Storskor eller superskor. Alpin / Bigwall 0
Surf Snöskor - plast eller duk? Alpin / Bigwall 0
nisse2u Scarpa eller Trezeta Alpin / Bigwall 2
Stegjärnsfasta skor, plast eller läder? Alpin / Bigwall 3
plast eller läderskor Alpin / Bigwall 3
arnljots Suunto eller Silva? Alpin / Bigwall 1
Huayna Potosi och/eller Illimani Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg