Klättra i Lundhags eller Vandra i storskor?

Skrot

För enklare fjällklättring i Norge - Sverige som du kommer att göra i ett par Lundhagare kan du trimma ner utrustnigslistan. Det finns andra trådar i frågan, men fjället är oftast för löst och klättringen för enkel för att släpa på kamsäkringar när vi snackar Lundhagsnivån. Som någon annan skrev, skippa quikdraws, 5 par karbiner med 60 cm slinga, 2 extra 120 slingor, och ett set nötter räcker för det mesta.

Blir det svårare klättring så kommer det till mer skrot, men då har du även andra skor etc.

Kammar kan vara bra på hemmaklippan, och när du når svårare turer på fjället.

Tackar för input då får det bli så. Ska såklart ha det till hemmaklippan också, så då kan man väl köpa quickdraws och sen bara sätta slingor dem när det är dags för fjällturen?

Då det är dags att sätta 60sling i dina quickdraws (vilket är ett mycket bra tips) så är det är det smidigt att lärkfota slingen i den ena karbinen och klippa slingen genom den andra. Sen trär du den klippta karbinen igenom den du lärkfotat, klipp två testar av den nu vikta slingen och Voila! du har en lagom lång quickdraw som kan hänga på selen. När du sen vill förlänga och använda den gör du bara samma sak fast omvänt, det spelar då ingen roll vilka två testar du klipper ur, bara två ur den endast klippta karbinen och dra så har du (nästan) full längd på slingan igen.

Gustav Cronhamn

Jag vandrade i två månader i somras med mina LaSportiva Nepal, både på snö/is, i blockterräng, klättring på Kaskasapakte och vanlig vandring i dalarna. Jag hade aldrig några problem att gå med dem, jag hade gått in dem väldigt väl.
Däremot var kvalitén på kängan väldigt dålig. Spetsen på kängan, som man fäster stegjärnen på torkade sönder när dem blev blöta och fick självtorka under än längre period. Något att ta i beakt! Dem håller inte bra.

/Gustav Cronhamn
www.cronhamn.net

Om du inte har quickdraws i din utrustning så kan du lika bra passa på att köpa dem om du hittat ngra schyssta till bra pris! man behöver så klart inte quickdraws på sådana turer som du beskriver men konstruktionen med 2 egna karbiner plus 60 el 120 cm slinga kommer bli betydligt dyrare än en quickdraw om du måste köpa allt nytt. Helt klart finns det mga situationer där man behöver långa mellanstycken (slingor) i sina mellansäkringar (för att undvika repdrag) men konstruktionen karbin + mellanstycke + karbin, dvs quickdraw, är lätt och smart (lättare att lägga repet rätt i, och lätta att ha i racket och väger lite) och dessutom oumbärlig vid svårare klättring (ja, vid sport el trad klättring överhuvudtaget!).
Beträffande kamsäkringar skulle jag inte heller släpa med mej ngra; de är tunga och svårplacerade om klippan är lös, för att det ska vara ngn poäng med dem kommer du behöva ta med flera storlekar och dessutom kräver det en hel del erfarenhet att sätta dem på ett säkert sätt. Ta ett kilset istället. + ngra isskruvar om du ska ut på glaciär. Och du har inte nämnt ngt om vad för yxa/yxor du har men jag antar att du inte ska ut och gå med stegjärn utan en alpin yxa...(även om det är lätt glaciärvandring på 'Lundhags' nivå....

Ja som Janna skriver är det ofta billigare att köpa en express än att köpa två karbiner separat.

Prisexempel från addnature:
Karbin, Black Diamond positron: 149 :-
Express med två Positron (plus dogbone) 219 :-

79 :- billigare och du får en 12 cm slinga på köpet.

Jag har beställt kilset nu: Metolius curved nuts set.

Sitter och tittar på karbiner.
Black Diamond Positron väger 49g. Sen har vi:
Camp Nano 23 (23g)
Wild Country Helium (33g)

Och Camp Nano tror jag inte är fullsize, vilket Wild Country Helium är. Jag är lite osäker på vilka som är fördelaktiga att köpa. Låg vikt är ju såklart trevligt för turerna framöver. Men Först måste jag ju ut och testa lyckan på bultade leder samt tradklättring på hemmaplan. Hoppas att det ska smälta bort lite snö snart :)

Har kikat lite på Black Diamond Venom yxorna, men det blir först framöver när det börjar bli dags.

Ett inlägg i Vilken-sko-debatten:

Jag sitter här å grunner på

http://www.addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=MILLETALPINISTGTX_S07

eller

http://www.addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=SCARPAPHANTOM6000

som ä'r snäppet billigare

eller

http://www.addnature.com/product.aspx?dept_id=0&pf_id=SCARPAJORASSESGTX

som tydligen är både bekväma på vandringen och i bergen.
Dock sade damen på addnature när jag frågade omd en, att "ska du upp på 6000 meter, blir Scarpadojjorna för kalla, köp Milletkängorna istället."
Det är bara en nätt prisskillnad på 2000 spänn..

VAd tycker ni?

Det som gäller är en tur till Mera PEak på 6 å't halvt, men det rör sig nog mer om höghöjds-glaciärvandring än ren tekniskt klättring.

Men..det är klart, man vill ju att ens nya dojjor ska funka bra på de vertikala isarna här hemma också.

Blanda

Och Camp Nano tror jag inte är fullsize, vilket Wild Country Helium är. Jag är lite osäker på vilka som är fördelaktiga att köpa.
Jag har Camp Nano på säkringsändan och WC Helium på repändan. Nano är ju lite lättare och lite mindre så de tar lite mindre plats på utrustningsloopen på selen, men jag tycker att de är för små för att klippa repet i dem, specielt om man har hanskar på sig. Därför har jag Helium på rep ändan.

Det som gäller är en tur till Mera PEak på 6 å't halvt, men det rör sig nog mer om höghöjds-glaciärvandring än ren tekniskt klättring.

Men..det är klart, man vill ju att ens nya dojjor ska funka bra på de vertikala isarna här hemma också.

Har ingen personlig erfarenhet av de tre skorn du námner, men tittar man pà material-specifikationerna (enkelkängor med Gore-Tex Insulated Comfort-foder) sà bör Millet Alpinist och Scarpa Jorasses ligga pà ungefár samma nivâ (Millet kanske snäppet varmare pga láder istf. syntetmaterial). Bägge ár skor designade för alpinsim fr.a i europeiska förhàllanden, medan Scarpa Phantom 6000 är mer en höghöjdskänga.

Under normala väderförhàllanden, ett par bra strumpor samt eventuellt en coverboot som back-up bör Millet Alpinist och Scarpa Jorasses funka, men â andra sidan: det nornmala är att inget ár normalt, och det kan bli en -30ºC även pâ Nera Peak, och dà kan de bàda enkelkángorna vara för kalla.

En kompis till mig var just pà Nera Peak för nât âr sedan. Han var den enda som hade dubbelkängor i gruppen, och okcsà den enda som inte tvingades vända när det kom ováder och köldknäpp om ca -30º just.

OT: det som verkar lite konstigt med Scarpa Jorasses är att de har frámre fäste för step-in-stegjärn trots att de inte är 100% styuva i sulan, vilket ju innebär att den frámre bygeln kan släppa om/när sulan böjs.

Hallå!

Jag fick mina Scarpa Jorasses GTX på posten idag. Det är ett par riktigt grymma kängor. Dom är väldigt sköna att gå i tack vare att sulan inte är 100% styv. Dock så är den säkert 98% styv för jag får dom då inte att flexa nämnvärt. Har inte provat dom på isen än men spände på stegjärnen (Grivel Rambo) i källaren och hängde vilt på lite lister och annat. De visade inte minsta tendens att släppa. Vet inte om det skulle vara skillnad med ledade stegjärn dock. Kan prova kompisens Cassin G14 och se efter på torsdag. Skall försöka komma ihåg att återkomma med rapport då. Annars får du maila.

Ang. inte helt styv bindsulasula sâ är min erfarenhet att en bindsula som inte är 100% (i regel gjord i nâgot slags plastmaterial) blir mer och mer flexibel

kanske Scarpa har funnit nât material dár detta inte händer, men annars verkar det lite lätt farligt att spänna pâ ett auto-stegjärn pà en flexande sula.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
anka0311 Erfarenheter av att klättra Aiguille du Chardonnet? Alpin / Bigwall 0
trolltind 1000 skäl till att klättra Alpin / Bigwall 18
Nordbjörn Klättra i Alperna i sommar, någon?! Alpin / Bigwall 0
Nordbjörn Lära sej klättra på is..?? Alpin / Bigwall 7
plaskdaja Klättra Östra leden på Keb utan Via Ferrata slinga?? Alpin / Bigwall 20
Mezzner Thomas till Alex: -Hur länge ska vi klättra utan att fika? Alpin / Bigwall 0
Fif klättra i europa i december, var? Alpin / Bigwall 8
Hrdlr Klättra everest solo Alpin / Bigwall 8
annex klättra Matterhorn? Alpin / Bigwall 8
ÄventyrsUffe Klättra på kebnekaise Alpin / Bigwall 2
Toop klättra MB Alpin / Bigwall 0
kluts Medboende och/eller klätter- samt skidintresserade i Chamonix Alpin / Bigwall 2
mo9jan Snowtube eller picket? Alpin / Bigwall 1
Stromgren 50 eller 60 meter dubbelrep? Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Någon som nyligen bestigit Pik Kommunizma eller Korzjenevskoj? Alpin / Bigwall 2
stubborn Artesonraju eller Siula Grande? Alpin / Bigwall 0
Credeiki Lofoten vecka 28 eller vecka 30 Alpin / Bigwall 0
webba_ Seven summits på skidor eller skidor på ryggen? Alpin / Bigwall 16
krum syrgas eller inte på everest Alpin / Bigwall 7
MikeMike Storskor eller superskor. Alpin / Bigwall 0
Surf Snöskor - plast eller duk? Alpin / Bigwall 0
nisse2u Scarpa eller Trezeta Alpin / Bigwall 2
Stegjärnsfasta skor, plast eller läder? Alpin / Bigwall 3
plast eller läderskor Alpin / Bigwall 3
arnljots Suunto eller Silva? Alpin / Bigwall 1
Huayna Potosi och/eller Illimani Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg