Klättermusens nya stora ryggsäck?

Säcken ser onekligen annorlunda ut, öglorna gör att den ser lite ut som något man har på toppen på en borrmaskin ;)
dock, för 4.5K och uppåt måste den vara exceptionell för att vara intressant. Jag skulle vänta ett tag med att köpa den, den förra hade en hel del barnsjukdomar. Finns det någon detalj bild på bärsystemet?

Medium = medel

En sak jag undrar över kring KM nya säck är viktangivelse för stl M? Hur stor är den? 70 l?

Ja, man undrar ju vad det betyder.
Den verkar ju finnas i 5 storlekar (Herr: 60, 75 och 100 liter. Dam: 60 och 70 liter). De menar antagligen "medel" när de skriver "medium", eftersom de använder samma ord för att beskriva vikten på alla produkter, även såna som alltså bara finns i en enda storlek.

Medelvikten är 2800 gram. Återstår för dem att berätta om vilken av de 5 säckarna som har den medelvikten. Är det dam 60 liter är det ju inget att hurra över. Men ändå ett kilo lättare än motsvarande Haglöfs Topo. Är det 100-litervarianten är det ju inte så jäkla illa.

Kul förresten att de använder Nanoflex-stål!
Den som har ett sjukligt minne för detaljer kanske minns diskussionen om detta material för några år sen. Nu finns det alltså i produkter (det ska visst finnas i alpinistprodukter från Camp också).

Ska man tro addnatures hemsida så ska det vara 2.8 kg för 100literssäcken, inkluderar det den vattentäta innersäcken dessutom så är det nog inte så illa. Priset däremot... som tidigare sagts: den får tusan erbjuda något extra om den ska sälja till andra än de inbitna klättermusenentusiasterna. Ska bli intressant att följa.
/Jörgen

Självklart!!

Vidundret är självklart värd vartenda öre, läs själva Addnatures text : "slitstark och lätt"..."oöverträffad bärkomfort och ventilation"..."inget onödigt som tynger"..."okomplicerade och ofelbara rullöppning", fan, femtusen spänn låter ju billigt!!

Ska man tro addnatures hemsida så ska det vara 2.8 kg för 100literssäcken, inkluderar det den vattentäta innersäcken dessutom så är det nog inte så illa. Priset däremot... som tidigare sagts: den får tusan erbjuda något extra om den ska sälja till andra än de inbitna klättermusenentusiasterna. Ska bli intressant att följa.
/Jörgen

Extremsäckar har väl oftast extrema användare och nyfikna svansföljare...Själv är jag tacksam när jag själv får välja hemma vad som får med så i modern tid har det blivit långt från några 40 kg och kommer nog att forsätta vara det.
Envar får bära sitt val av systemkamerutrustning, två hus, objektiv och ringar, blixt filter samt stativ mm brukar närma sig 5kg för mig och känns tungt.
Jag förbehåller mig rätten att le åt de som hävdar att 40kg är normen eftersom farten sjunker med lasten. Vid tillräckligt stor last sjunker ekipaget ner i marken...
Eftersom jag har säckar redan som klarar större vikter än jag vill och önskar bära är inte heller någon nyinvestering i den här klassen av intresse för mig.
De som anser sig måste ha kommer att köa utan min medverkan. Men varför skulle inte jag få framföra mina åsikter frågar jag dig Jörgen?
//J

det här med öglor på utsidan är jättepraktiskt alla som testade Saber när jag gjorde det hade samma synpunkt, webbingbandens öglor gjorde att säcken tog skogen med sig....Vi får se om denna har eliminerarat det problemet...
//J

Men herregud seobserver, vi vet ju alla att KMs grejer inte ska användas i skog! Det är ju för extrema äventyr, helst stavat som xtrem adventure! Såsom t.ex. kungsleden eller jämtlandstriangeln...

Seobserver: du får hemskans gärna framföra dina åsikter, det är just det ett sådant härringa forum är till för, men skriver du otrevligt och raljerade får du väl vackert finna dig i att den du hoppar på går i svaromål? För mkt begärt?

Jag kan faktiskt inte för min värld begripa varför någon raljerar över, eller överhuvudtaget moraliserar över vad någon annan bär med sig ut på fjället så länge denne bär allt tillbaka oxo?? Ingen annan i tråden har gjort det (heder åt er), de kommenterade mest säcken och konstaterade att man får välja säck efter den använding o börda den ska användas till. Vad är det som du tycker är så inherrent moraliskt fult med att vilja kunna ta med sig viss utrustning?

Att minimera vikten på packningen är av stor betydelse för upplevelsen, glasklart. Att inte bära med sig onödigt är grundläggande. Liksom att majoriteten av alla vandrare skulle vinna på att nagelfara sin utrustning och konceptet man väljer. Men att därifrån göra det hela till religion och börja fnysa o raljera över folk som har behov av lite stadigare packningar från tid till annan har jag lite svårare fördra. Bara att tugga i dig och svälja, för jag och flera andra kommer även i fortsättningen tynga ner oss med leksaker för vårt höga nöjes skull, och av samma skäl efterfråga utrustning som klarar det!

Jag nämnde ett exempel på en veckas vårtur på fjället med klätter- o skidutrustning, om du nu fnyser åt de vikter jag kommer upp i med den packningen, kan du inte istället hjälpa mig med förslag på hur jag ska kunna genomföra mitt nöje med en packning lättare än 25 kg? Om du offentligt fnyser åt andra får man ju anta att du sitter inne med bättre kunskap på området, så varför inte dela med sig av den istället?

...Jo, just ja, måste ju faktiskt tillägga att min plånbok lägger vissa begränsningar på dyraste lättviktsutrustningen om jag fortfarande ska ha råd att komma ut på berget och inte bara ljuddämpa förrådet. ;)
/Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
82-barn vägledning til Klättermusens Mjölner Transportera 34
teresia Klättermusens Mjölner och Norröna Transportera 2
fson Var köpa stora kraftiga plastpåsar? Transportera 6
Hilber Skrinda, låg med stora hjul, tips? Transportera 13
d-b Sökes: skalhandskar och stora pjäxväskor Transportera 2
Jörgen Fjaderlatt.se Över stora vatten utan vad Transportera 5
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg