Seobserver: du får hemskans gärna framföra dina åsikter, det är just det ett sådant härringa forum är till för, men skriver du otrevligt och raljerade får du väl vackert finna dig i att den du hoppar på går i svaromål? För mkt begärt?
Jag kan faktiskt inte för min värld begripa varför någon raljerar över, eller överhuvudtaget moraliserar över vad någon annan bär med sig ut på fjället så länge denne bär allt tillbaka oxo?? Ingen annan i tråden har gjort det (heder åt er), de kommenterade mest säcken och konstaterade att man får välja säck efter den använding o börda den ska användas till. Vad är det som du tycker är så inherrent moraliskt fult med att vilja kunna ta med sig viss utrustning?
Att minimera vikten på packningen är av stor betydelse för upplevelsen, glasklart. Att inte bära med sig onödigt är grundläggande. Liksom att majoriteten av alla vandrare skulle vinna på att nagelfara sin utrustning och konceptet man väljer. Men att därifrån göra det hela till religion och börja fnysa o raljera över folk som har behov av lite stadigare packningar från tid till annan har jag lite svårare fördra. Bara att tugga i dig och svälja, för jag och flera andra kommer även i fortsättningen tynga ner oss med leksaker för vårt höga nöjes skull, och av samma skäl efterfråga utrustning som klarar det!
Jag nämnde ett exempel på en veckas vårtur på fjället med klätter- o skidutrustning, om du nu fnyser åt de vikter jag kommer upp i med den packningen, kan du inte istället hjälpa mig med förslag på hur jag ska kunna genomföra mitt nöje med en packning lättare än 25 kg? Om du offentligt fnyser åt andra får man ju anta att du sitter inne med bättre kunskap på området, så varför inte dela med sig av den istället?
...Jo, just ja, måste ju faktiskt tillägga att min plånbok lägger vissa begränsningar på dyraste lättviktsutrustningen om jag fortfarande ska ha råd att komma ut på berget och inte bara ljuddämpa förrådet.
/Jörgen