Seobserver: Nu får du förklara hur du tänker, varför det raljerande tonläget? Vad var det du tyckte var felaktigt i mitt inlägg? Menar du att du tycker att det blott o bart bör tillverkas ryggsäckar för majoriteten av folk som aldrig kommer (och heller inte bör) bära mer än 17-18 kilo? Vad missar jag?
Det är ju nu faktiskt ingen som tvingar majoriteten att köpa en mjölner, det var ju just det som var min fundering: mjölner kanske inte ska jämföras med marknadens lättare säckar? Varför idiotförklara folk som ibland väljer att bära sådana bördor? Sårar sådana som jag, som bekvämt vill kunna bära in t e x skid o klätterutrustning i en börda, till ett tältbasläger, dig och alla andra som inte vill det? (Ja, hörrudu, isåfall ber jag så heemskt mkt om ursäkt)
"Rejäla don mandom mod" Tror du bära tungt har ett egenvärde? Skulle t e x gärna bära en veckas packning inklusive telisskidor och klätterutrustning på en totalvikt under 20 kg genom barmarken till högfjällets snö, problemet är att inte ens om jag väljer marknadens lättaste utrustning raktigenom så skulle detta gå att få under 25 kg! Å då väljer jag likförb.. att vandra in i telispjäxorna! Givetvis, om jag skippar skidor, klätterutrustning osv... inga problem.. men då kan jag ju inte klättra.. eller åka skidor... å asså.. då är det ju inte längre samma sorts tur.. typ..? Barmarken på senvåren gör att pulka inte är ngt alternativ.. Och visst kan man ta en liten nätt kompaktkamera istället för full systemkamerautrustning med stativ o allt.. kompaktkameran funkar för mig, men ärligttalat tror jag det finns en grupp fotografer som kommer skratta o skaka på huvudet åt det alternativet.
Jo, klart att det går att göra en säck under 2 kg som rimligt bekvämt tål tunga laster, den nedre rullöppningen hade t e x kunnat skippas till förmån för en strikt toppmatad säck, istället för rullöppning upptill hade en lösning med mindre tygsjok kunnat nyttjas, ett metallbyglarna som lagts till på axelremmarna klarar sig alla andra säckar utan.. osv.. Vilka finesser o detaljer man vill bära på är olika beroende på vem som ska använda den och vad den ska användas till.
Frågan som tester av säcken får besvara är dess finesser o innovationer är värda sin extravikt, eller om de bara är onödig ballast.
Rullöppningen upptill har jag på min gungner och jag gillar den skarpt, för mig är den värd sin extravikt i hanterbarhet och att den är "foolproof", andra föredrar höj o sänkbart topplock osv, andra en lösning som är så asketisk som bara är möjligt.. smaken är som baken.
/Jörgen