Klättermusens nya stora ryggsäck?

Hm, 2.8 kg är en del. Låg vikt i all ära, men orkar inte säcken bära upp den packade vikten vettigt blir viktbesparingen till noll och ingen nytta i praktiken. Behöver man emellanåt kliva en god bit över 25 kg, kanske ända uppåt 40 kg (t e x med en massa fotoutrustning eller klätterutrustning t e x) duger knappast någon ultralätt enkel säck med bärsystem i 1,5-kilosklassen och supertunna vävar. Frågan är dock om inte mjölner snarast ska jämföras i stabilitet o komfort o slitstyrka med bergans o norrönas säckar? Isåfall är den kanske rentav hyggligt lätt. Framförallt om den vattentäta innersäcken ingår i vikten. Ett extra regnskydd till säcken blir ett par hekto extra. Någon som vet om innersäcken räknas in i den angivna vikten? Isåfall är den kanske snarare 0.5-1kg lättare än konkurrenterna?

Tycker säcken ser mkt intressant ut, men för det priset och i konkurransen vill det till att den svarar upp om att jag ska öppna plånboken.
/Jörgen

Behöver man emellanåt kliva en god bit över 25 kg, kanske ända uppåt 40 kg (t e x med en massa fotoutrustning eller klätterutrustning t e x) duger knappast någon ultralätt enkel säck med bärsystem i 1,5-kilosklassen och supertunna vävar.

Ja, ska man bära 40 kilo är man oklok om man väljer en ryggsäck som är konstruerad för 15 kilo.

Jag är dock övertygat om att man kan konstruera en tålig 2-kilosrygga som det går att bära 40 kilo i. Kanske till och med en 1,5-kilosrygga om man, som Klättermusen efterfrågar, ser till att man är öppen för nya idéer. Ge mig ett foto på en Berghaus Vulcan och ett tuschpenna så kan jag visa :)

Men när det gäller den här typen av säckar kanske man ska ge Klättermusen en klapp på huvudet för att de har lyckats hamna under 4500 gram (även om de verkar ha lyckats göra den nya Mjölnern tyngre än den gamla).

Jag tycker trots allt att det är en väldigt spännande säck, även om jag personligen inte har för avsikt att ge mig ut på några expeditioner.

Lite tyken kommentar...

Det "går" att bära 40 kg i nästa vilken ryggsäck som helst - förutsatt att den håller ihop för belastningen och är tillräckligt stor.
Resten är "bara smärta och pannben".

Annars håller jag Martin F i sak, en stor lätt säck med tillräckligt bärsystem för att underlätta tunga laster borde inte vara en omöjlighet.

Uffe

Förstår inte vad 40 kg packingarna alltid skall komma upp. Rejäla don manndom och mod! Halledudane då....En ny säck i storlek M med en egenvikt på 2,8 och ett prislapp på +4,5K är ointressant för de allra flesta....
Som öringen skrev "2800 gram i storlek medium...det vill till att bärsystemet är revolutionerande"
//J

Jag sâg denna rygga hos KMs monter under ISPO-mässan för nâgon mânad sedan. Den sâg verkligen spacig och avancerad ut (fr.a bärsystemet) samt verkade gigantisk. KM hade placerat ett gângband (eller vad det heter) i montern för att folk skulle kunna gâ med ryggsäcken pâ ryggen, och pà sà vis upptäcka hur pass bra bársystemet funkar. Det var full rulle mest hela tiden. Onekligen verkade det ligga mycket arbete bakom denna säck.

Seobserver: Nu får du förklara hur du tänker, varför det raljerande tonläget? Vad var det du tyckte var felaktigt i mitt inlägg? Menar du att du tycker att det blott o bart bör tillverkas ryggsäckar för majoriteten av folk som aldrig kommer (och heller inte bör) bära mer än 17-18 kilo? Vad missar jag?

Det är ju nu faktiskt ingen som tvingar majoriteten att köpa en mjölner, det var ju just det som var min fundering: mjölner kanske inte ska jämföras med marknadens lättare säckar? Varför idiotförklara folk som ibland väljer att bära sådana bördor? Sårar sådana som jag, som bekvämt vill kunna bära in t e x skid o klätterutrustning i en börda, till ett tältbasläger, dig och alla andra som inte vill det? (Ja, hörrudu, isåfall ber jag så heemskt mkt om ursäkt)

"Rejäla don mandom mod" Tror du bära tungt har ett egenvärde? Skulle t e x gärna bära en veckas packning inklusive telisskidor och klätterutrustning på en totalvikt under 20 kg genom barmarken till högfjällets snö, problemet är att inte ens om jag väljer marknadens lättaste utrustning raktigenom så skulle detta gå att få under 25 kg! Å då väljer jag likförb.. att vandra in i telispjäxorna! Givetvis, om jag skippar skidor, klätterutrustning osv... inga problem.. men då kan jag ju inte klättra.. eller åka skidor... å asså.. då är det ju inte längre samma sorts tur.. typ..? Barmarken på senvåren gör att pulka inte är ngt alternativ.. Och visst kan man ta en liten nätt kompaktkamera istället för full systemkamerautrustning med stativ o allt.. kompaktkameran funkar för mig, men ärligttalat tror jag det finns en grupp fotografer som kommer skratta o skaka på huvudet åt det alternativet.

Jo, klart att det går att göra en säck under 2 kg som rimligt bekvämt tål tunga laster, den nedre rullöppningen hade t e x kunnat skippas till förmån för en strikt toppmatad säck, istället för rullöppning upptill hade en lösning med mindre tygsjok kunnat nyttjas, ett metallbyglarna som lagts till på axelremmarna klarar sig alla andra säckar utan.. osv.. Vilka finesser o detaljer man vill bära på är olika beroende på vem som ska använda den och vad den ska användas till.

Frågan som tester av säcken får besvara är dess finesser o innovationer är värda sin extravikt, eller om de bara är onödig ballast.

Rullöppningen upptill har jag på min gungner och jag gillar den skarpt, för mig är den värd sin extravikt i hanterbarhet och att den är "foolproof", andra föredrar höj o sänkbart topplock osv, andra en lösning som är så asketisk som bara är möjligt.. smaken är som baken.
/Jörgen

Vilka finesser o detaljer man vill bära på är olika beroende på vem som ska använda den och vad den ska användas till.

Exakt! Det var det som var lite av poängen när jag sade emot ditt tidigare påstående att det inte går att göra en rejäl och bekväm säck kring 1,5 kg för laster över 30 kg. Alla gram kommer nämligen inte från hållfasthet och bärkomfort utan även om från de andra funktioner man vill ha.

Hur som helst, jag tror inte att det finns nån 1,5/30-kilossäck på marknaden för tillfället, så diskussionen är teoretisk. Och som sagt: det är inte omöjligt att nya Mjölner faktiskt är minst ett kilo lättare än jämförbara konkurrenter.

Ryggan är den sista grejen man ska välja ut, eftersom man ju måste veta hur mycket man ska stoppa i den innan man väljer. Måste man bära riktigt tungt behövs en rygga med rejäl ram. Det är ju en vedertagen sanning även hos inbitna lättpackare, och det är därför man jobbar hårt på att slippa tvingas bära tungt :)

Visst finns det monstersäckar...

Men alla "stora" säckar väger inte 4500g och uppåt. Min Norröna Para Ranger utan sidofickor väger in på ca 3,2 kg. När jag köpte den vägde en Norröna Storen 90l cirka 2,9. En Berghaus med sidofickor ligger väl på ca 3 kg?

Detta är verkligen säcker som tål att lastas. Detta är dock några år sedan - världen kan ha produktinvecklats sedan dess - och jag har inte kännt behov att hålla mig uppdaterad på storsäcksfronten sedan dess.

En sak jag undrar över kring KM nya säck är viktangivelse för stl M? Hur stor är den? 70 l?

Bra tanke med att köpa ryggsäcken sist! Smart...

Uffe

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
82-barn vägledning til Klättermusens Mjölner Transportera 34
teresia Klättermusens Mjölner och Norröna Transportera 2
fson Var köpa stora kraftiga plastpåsar? Transportera 6
Hilber Skrinda, låg med stora hjul, tips? Transportera 13
d-b Sökes: skalhandskar och stora pjäxväskor Transportera 2
Jörgen Fjaderlatt.se Över stora vatten utan vad Transportera 5
Coqrouge2 Uppdatera och renovera ryggsäck Transportera 45
niking Är detta framtidens "ryggsäck"? Transportera 79
Martes Hjälp, min ryggsäck stinker! Transportera 21
hsp Ryggsäck för ca 25 kg och 60-70L Transportera 30
Schneeberger Tips på ryggsäck - ca 70l Transportera 9
Planinarenje Kombinera ryggsäck 40L och 30L Transportera 19
nattochdag Hur man använder en ryggsäck (Klättermusen) Transportera 6
m71 Civil ryggsäck med MOLLE-system Transportera 22
Alucardi Gammal ramryggsäck eller ny ryggsäck? Transportera 13
t.lennström Identifiering av gammal ryggsäck. Transportera 12
Dabo Identifiera ryggsäck Transportera 9
mikael.johansson Hjälp mig att välja ryggsäck mellan Bergans/Gregory/Osprey Transportera 5
svedde Bälte istället för ryggsäck. Transportera 3
hsp Ryggsäck på ca 60 L för långa lättaste som håller Transportera 0
Frigganrickard ≈30 liter ryggsäck för långa personer Transportera 6
perdavid Stor ryggsäck, vilken? Transportera 39
Biomed Ryggsäck med öglor på axelremmarna Transportera 22
alpvandraren Ryggsäck utan bakvikt Transportera 59
Emmma Ryggsäck som kan packas ner i väska Transportera 21
medic Storlek på ryggsäck Transportera 8
tillin Val av ryggsäck 75-85 liters? Transportera 3
Lockheed Ul ryggsäck minst 65 liter för kvinnor Transportera 13
Gålitetill Sy egen ryggsäck Transportera 3
Elvah Lätt ryggsäck cirka 50 liter Transportera 10
Karolina P Ryggsäck med utanpåliggande sidofickor - en omöjlig önskan? Transportera 61
Polar300 Vilken ryggsäck använder Lars Fält? Transportera 43
fordfocusmk1 Vilken Fjällräven-ryggsäck är detta och skick? Transportera 12
Krister624 Ryggsäck fjällmark Transportera 1
Linneagk Ryggsäck för att kunna fästa skidor Transportera 2
Lurix Ryggsäck EDC med öppning från sidan? Transportera 1
asjohem Bra första ryggsäck för dagturer Transportera 11
Mr.H Slitstark Rejäl Ryggsäck Transportera 28
Bossebror Hjälp med första ryggsäck/identifiera - Alaska Transportera 23
mikaelbe Ny ryggsäck efter Haglöfs ShoSho 6000? Transportera 1
BabyBear Identifiera ryggsäck Transportera 8
Spagh1i Impregnering av ryggsäck! Transportera 6
Mr.H Ryggsäck- Heldagsvandringar Transportera 10
Danne99 hjälp mig att hitta en bra ryggsäck Transportera 1
blastlast 30-40 l ryggsäck för långa sökes Transportera 5
DoktorGlas HoverGlide - "flytande" ryggsäck Transportera 10
starmac Dumt att köpa en 'för' stor ryggsäck Transportera 18
k elias Ryggsäck för dagstur och jobbresa, funka som kabinväska Transportera 17
Lappen69 Ryggsäck för växande barn/ungdomar? Transportera 15
Bast Stadig ryggsäck ca 35L tips sökes Transportera 8

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg