Klädvård och byxfett

Jag har cyklat mycket MTB förr men alldrig reflekterat över det här med klädvård eller byxfett. Jag har alltid haft kallingar under byxorna när jag kört och inte känt av någon sveda eller annat obehag. Jag har två par kallingar som funkat klockrent men nu börjar de bli slitna så jag funderade på att köra utan.
Första tanken som slog mig är byxfett. Är det något som används fortfarande? Rekomenderar ni andra att man använder det?

Nu har jag bara lite äldre kläder och jag tvättar dem ihop med våran vanliga tvätt (40 grader). Är det något speciellt när det gäller klädvård jag skall tänka på eller är det bara att tvätta på som vanligt?

Kör du fillingalöst bör du tvätta vid högre temeratur.
Cykelbyxor fungerar bäst fillingalöst och syntetskinn kräver inget byxfett.
//J

TAck för svaren. Kanske skulle försöka ge mig ut på min första fillinglösa cykeltur efter jobet idag.

Hur är det med hållbarheten på syntetskinnen?

Så här gör jag

Cykelbyxor och paddade "cykelkallingar" tvättas efter varje pass i 40 grader, strumpor vid varannat vart tredje pass. Cykeltröjor efter vartannat, undertröjan under efter varje pass.

Upp till tio mil femton mil har gått utmärkt utan att smörja med salva i baken, längre turer på en dag har jag smörjt med Helosansalva innan jag tagit på mig byxorna.

Det har funkat bra för mig.

Tvätta cykelbrallorna efter varje pass!? Så kul är det inte att tvätta. Förstår inte vad som är poängen med att tvätta så ofta. Tror jag körde 50 mil med mina nya brallor innan första tvätten. Beror iofs delvis på att jag måste boka tvättid i källaren i annat hus osv. så tvättandet är lite krångligt men efter varje pass låter lite hysteriskt tycker jag. Vad kan hända? Om det luktar lite illa så är det ju oftast om tröjan. På cykelsemstern körde jag närmare hundra mil utan tvätt, jo förresten sköljde av dem i handfatet näst sista dagen. Det är kanske lite extremt möjligen...

Hur påverkas stoppningen i byxorna av att tvättas mycket?

/A

Edit: Har förövrigt aldrig använt någon smörja till baken för cyklingen.

För mig hypotetisk fråga

För mig blir det en hypotetisk fråga vad som händer om jag tvättar mer sällan eftersom jag inte provat det. Vid flera dagarsturer så handtvättar jag byxorna efter en dag i sadeln.

Med skinnet har inget hänt av den behandlingen, cykelbyxor har kasserats när lårens "nötning" mot sadeln tunnat ut tyget till typ gasväv strax nedom skinnet. Och det har tagit flera år för varje kasserad byxa.

När det gäller smörjning så är det så att ned mina snittfarter så blir en etapp på 20-30 mil en åtta till tolv timmar i sadeln då har jag funnit att det är bättre att förekomma än att förekommas och smort i förebyggande syfte men eftersom jag inte provat att avstå salva i baken så kan jag inte säga vad resultatet skulle bli för mig. Jag har inte heller för avsikt att undersöka detta.

Det var ju lite intresant läsning. :) TAck för länkarna.

Jag har inte cyklat mer än 7 mil på raken ännu men tänkte försöka hinna med någon riktigt långtur innan vintern så det kanske är lika bra att smörja på med något innan man ger sig ut.

Till vardags

så kör jag med kallingar inuti cykelbyxorna eller långtightsen på min pendlarsträcka 16,5 km enkel. Tvättar cykelbyxorna bara var 14:e dag eller så.

Har nog också intrycket att moderna cykelbyxor med så kallad blöja minskar behovet av smörja. Vitsen är att hålla huden torr vilket minskar risken att friktionen skall nöta hål på det yttersta hudlagret.

När jag cyklar längre än en 5 mil så har jag inga innerkallingar utan bara cykelbyxor och cyklar jag 30 eller 40 mil på en dag smörjer jag också skrevet profylaktiskt med någon fet salva. Kanske skulle det funka utan smörja men jag vill inte chansa.

När jag använder cykelbyxor utan kallingar brukar jag tvätta cykelbyxorna efter varje dag.

Thure

Känns ju fräschare att tvätta efter varje tur om man kör utan fillingar. Man får köpa på sig några par så man inte behöver tvätta varje gång utan att man har några att byta med.

Låg bakom en som hade vita byxor för någon vecka sedan. De var rätt tunna också och det var så det tog emot att höja blicken. Det tog dock inte så lång tid innan han hade åkt ifrån mig.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg