Kläder till vandringen

Tysken vi mötte i höstas gick 25 km om dagen i ur och skur i två veckor (mycket skogs och myrmarker). Jeans och gympaskor. Frågade om det inte var tråkigt att alltid vara blöt men fick svaret: It´s okay :D

Mvh / Johannes

Hehe - jag vågar knappt berätta vad jag vandrade, och t o m långtursklättrade i, "i yngre tonåren".
Klart det handlar om trivsel, och inte överlevnad. Fast kan man vara våt om benen under lite kortare tid, så varför inte ;)

:)Jodå, även jag genomförde min första längre (2v) fjällvandring i jeans tidigt 1980-tal. Och på den tiden skulle dessutom jeansen vara ganska tighta, så kanske inte de mest bekväma vandringsbyxor som man tänker på idag. Men med strikt studentbudget fick man ta vad man hade i garderoben, och det funkade med jeans och gummistövlar.
Efter många somrars tågluffning genom Europa hade man skaffat sig erfarenhet av att ta sig fram under praktiska och knappa omständigheter, så en fjällvandring var bara en ny trevlig utmaning. Att vädret dessutom utmanande oss med snö i slutet av Juli bidrog till den praktiska erfarenheten;)

Tackar så hemskt mycket för alla fina svar :)
det verkar som att man kan gå den sträckan då precis hur man vill om jag har förstått det hela rätt, men frågan är lite hur bekväm man vill vara under tiden eller hur blöt :p ska titta lite mer på dom olika byxorna som ni tipsat om :)

när det gäller jackan, tycker dom flesta att det är bäst att ha en vindjacka och sen om det regnar dra på sig regnstället eller är det best att köra en som tar vind och vatten ? dom blir ju klart dyrare men rent generellt vad skulle ni välja ? :) länka gärna till jackor och tröj combos som ni tycker skulle vara bra :) (kan ej ha ull kläder)

(...) när det gäller jackan, tycker dom flesta att det är bäst att ha en vindjacka och sen om det regnar dra på sig regnstället eller är det best att köra en som tar vind och vatten ? dom blir ju klart dyrare men rent generellt vad skulle ni välja ? :)
Personligen tveklöst det förra. Skönare och mer flexibelt, och de behöver sammanlagt inte väga mer än ett laminerat plagg, som "tar allt". Ett plagg med krav på både vattentäthet och ångenomsläpplighet blir en (bättre eller sämre) kompromiss mellan dessa parametrar. Se diskussionen i denna och denna tråd, samt denna om "fukttransport" mer principiellt.
Hur mycket vattenånga man producerar vid ansträngning verkar dock variera inom vida gränser - vissa klarar av att vandra i laminerade plagg av typ "goretex"; jag gör det inte.
länka gärna till jackor och tröj combos som ni tycker skulle vara bra :) (kan ej ha ull kläder)
Punkt 2+3/3a på denna lista (byt ut ull mot valfritt, motsvarande fluffigt, värmeplagg ;))

Vindjacka eller motsvarande är mycket mer komfortabelt att vandra i än alla typer av vattentäta jackor och regnställ.

I pincip kan du använda samma kläder som du springer och tränar i utomhus.
Lägg sedan till värmande plagg av lämplig tjocklek.

joanna: tackar för intressant läsning :) det kommer garanterat bli en vindjacka och en T&P Packaway eller likande, men kan inte testa den innan jag beställer den så det är ju lite dumt.
så vilka gör dom jackorna som är vindtäta och anda bäst och inte kostar en förmögenhet ? :D :p

joask202: jo kan tänka mig att dom är lite smidigare att vandra i :) den tröjan som jag brukar träna i vet jag inte om man vågar använda den, känns som att den kommer slitas ner snabbt, eller så är kanske funktionsplaggen man använder på gymmet mer tåliga än vad man tror ? :p

Storleken avgör urvalet

Tyvärr görs många av de "finare" märkena oftast bara för långa smala, slimade vältränade halvväxtingar.
För oss som är äldre, lite rundare och kanske inte är 180 minst, finns det ett betydligt mindre urval, tex i D storlekar. Många tillverkare säger att de gör sina plagg i större storlekar men då menar de oftast bara typ XXL och uppåt......

Som ni ser i inläggen, så är det svårt fråga andra om vad som är bäst, det må vara byxor eller skor, tält sovsäckar osv... Alla har ett favoritmärke och ingen, eller mycket få äger dåliga prylar.

Har man inte tjock plånbok så kan jag tipsa om ITAB eller Engelsons, eller så bara hålla koll på tex Naturkompaniets butiker och när de har rea. Men, visst är det så att kvalitet kostar slantar... lika så märkesprylar.... som dock inte är lika med kvalitet...

Sen är det ju så att de tidigare världsledande tillverkarna, tex Fjällräven har tappat marknad, nu finns det minst lika bra tillverkare på andra ställen i världen, och hur många av tex fjällrävens kläder tillverkas i dag i Sverige
Att behöva betala 1000 spänn för en skjorta med tex ett fjällrävenmärke på och som dessutom är tillverkad "utomlands" är för mig hutlöst.

Vojne vojne....

joanna: tackar för intressant läsning :) det kommer garanterat bli en vindjacka och en T&P Packaway eller likande, men kan inte testa den innan jag beställer den så det är ju lite dumt. (...)
Mittsömmen läckte från dag 1 på min dotters T&P-byxor, men det kanske var ett måndagsexemplar.
Ta på dig någon tröja/kalsingar där fuktfläckar syns tydligt, utanpå dem understället, och ställ dig i duschen ett tag. Duscha snett framifrån med visst tryck, ungefär som det känns i slagregn. Läcker det i några sömmar, har du ju rätt att reklamera/byta.
så vilka gör dom jackorna som är vindtäta och andas bäst och inte kostar en förmögenhet ? :D :p
Ingen aning - jag använder som sagt en tunn men tätvävd polybomullsskjorta. Noll kronor i farsans garderob alt. ca 20 kr på loppis ;).

tackar för alla tips :) , kommer se kul ut när man kliver in i duschen sen :p

jag kollar runt lite och letar efter ett mellanlager, (har inget jätte bra idag)
vad tycker ni om dom här ?
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MOUNTAINHARDWEARWDESNAJKT
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=THENORTHFACEWINDWALLJACKET
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=HAGLOFSISOJACKET
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=7318840000009_602060

dom hade fri frakt och fri retur så tänkte beställa lite nu när dom hade rea idag :)
är jag ute och cyklar med dessa? ni som varit ute endel, är huva något som är bra på en fleece/mellanlager ? :)

Favoritmärke!

Många av de plagg som föreslagits i tråden ser mycket bra ut.

Om du känner att du skulle kunna satsa lite mer pengar på ett eller ett par plagg så finns det många bra kvalitetsmärken.

Har några plagg från tillverkaren norröna och har aldrig varit besviken på funktion eller kvalitet. Även om det svider i plånboken så märker man snart hur kvalitetskläder blir favoriter.

Jag har absolut inga problem att lägga lite extra om man får något väldigt bra, tycker att det är värt att känns sig helt super nöjd under en lång tid än bara lite halvnöjdeller ibland kanske irreterad kortare tider innan man kommer på att man måste köpa något anat ;P jag ska ta och kolla upp det märket, finns det inget generellt Go To märke om man vill ha riktigt bra kvalitet ? typ som Hilleberg när det gäller tält ? :)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
action2 Kläder till löpning och cykel Kläder 6
Nordstjärnan Lagnings lappar till nylon och membran kläder? Kläder 6
Kristofer S Kläder till havskappsegling? Kläder 3
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 24
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg