Kläder för Sarektur på vintern

Mask
Något som kan vara värt att tänka på vad gäller neopren är att den torkar långsamt och håller vatten (dreggel) rätt bra. Finns inget oskönare än att dra på sig en lagom slibbig neoprenmask om morgonen, klaffs! Med två masker att byta mellan eller en tunn och snabbtorkande balaclava under, känns det genast lite fräschare.

Dessutom om det blir riktigt kallt och blåst kan den våta masken frysa fast i ansiktet. Där är som redan sagts kombinationen av mask och strut faktiskt en riktig höjdare. Det bäst fungerande pälsbrämen ska tydligen vara från fjällräv, är den tillräckligt utrotningshotad?
Vill man vara extra expeditionsbetonad av sig kan man ha en plastmask a la motorcross framför neoprenmasken som en extra vindbreaker.

Jag har Gators mellan neoprenmask men rekomenderar den inte eftersom karborrelösningen i nacken är en aning klumpig, svårt att stå upp och titta på norrsken med den på.

Skalkläder
Fördelen med GTX o liknande är att man slipper torkproblemet. Är man genomsvett när man stannar tar man bara av sig jackan, låter svetten frysa, skakar av jackan och vips har man en torr och fin jacka igen. I liknande situation skulle bomullsanoracken bli till ett ispaket.

Fördelen med icke membran är att det är skönare =)

Tunnare syntetställ, ex Norröna Sydpolen, funkar bra utan att bli totala ispaket, och är enligt mig det absolut bästa alternativet vid riktigt kalltväder och lugnare tempo då kondensationspunkten hamnar en bit innanför skaljackan. ITAB har en kopia av Sydpolen för inte allt för dyra pengar.

På benen kör jag GTX bibs rakt av, med eller utan damasker beroende på snödjup.

Förstärkning
Jag skulle aldrig lämna dunjackan hemma vintertid.
Ett måste när man slår läger och donar.

Är det tillräckligt kallt använder jag hemgjorda handleds- och knävärmare. Handledsvärmarna är även bra för att motverka effekten av klumpiga jackmanschetter som gör att tröjärmarna klättrar långt upp på undearmarna. Inte kul när ledvätskan blir för viskös och fingrarna slutar fungera.

Mina erfarenheter av vinterturer kommer uteslutande från när jag bode på Svalbard.

Jag skulle vilja påstå att vindstrutens kvalitativa egenskaper är rent BS. Hade en KM grim men fick ändå vit näsa. Den ger ju bara skydd om vinden kommer från sidan. Vindstruten spelar absolut ingen roll om vädret skiter sig
Nja, du har rätt i att vindstruten inte hindrar vädret från att skita sig, men nog fungerar den. Teoretiskt fungerar den även mot vind rakt framifrån så länge struten är stängd "bakåt" (dvs om du t ex öppnar ärmhåleventilationen så drar det rakt genom struten=kallt). Testa att lägga en papperskula i mynningen på en flaska och blås in den i flaskan så får du se hur lätt det är att blåsa in i en stängd cylinder! Nånsin funderat på hur de gamla mopedstrutarna fungerade? Använde gubbarna dem bara för att de var så förbenat coola?

Rent praktiskt så har jag mycket goda erfarenheter av vindstruten på min gamla Kl-musen Fimbul. Å andra sidan var den betydligt rejälare än den på min Grim, som fungerade betydligt sämre. Sen är det en tredje femma vad klättermusens membranplagg av idag är värda eller inte. Deras Njal tycker jag f ö är ett utomordentligt plagg, men som enda skal i fjällen skulle jag inte ta den. Dels är den för tight och riskerar därför att bli osmidig med en massa lager under (för att inte tala om att ta på och av sig den om den frusit ihop!), och dels för att tyget inte är så slitstarkt som man skulle önska. Både brorsan och jag har slitit hål i våra, har aldrig hänt mig med en ripstopnylonjacka (t ex G-tex).

Jag ska ut kring abisko på tur över 8 nätter från nästa helg och jag kommer ha med mig följande i klädväg ser det ut som.

Ullunderställ, (och kanske ett extra)
ullfrotteställ,
softshell (membranfri stretch som andas bra men saknar huva och är vindtät),
TNF optimus jacka (primaloft one i relativt lätt utförande med bra huva utan vindstrut osv),
packawayjacka från idefixteko (lätt och tunn, men har klara stormbyar tidigare så jag vet att den funkar.)

bomull/polyesterbyxor, bryter vinden ordentligt men är inte vindtäta.
Dobsom comfortbyxor (noname-syntetfodrade överdragsbyxor med hellånga dragkedjor, varma och goa och skyddar mot vinden, väger ca 280 gram och kostar 400 kr! värt att testa)
Packawaybyxor..

Primalofhandskar med urtagbart foder
lätt fodrade arbetshandskar med skinn i handflatan
tunna yllefingervantar för att ha i skalhandskarna om det inte är såå kallt..

eventmössa från lundhags,
eventuellt en till mössa som då skulle va lite varmare
buff
halsduk i ull

+ googles

och så det jag ska ha på fötterna givetvis, thinsulatefodrade pjäxor och dubbla sockar och filtsula, om det får plats.
enkla dunsockar(+ plastpåsar om det är blött, men å andra sidan är det blött så är det inte kallt.)
samt damasker/snölås eller vad det nu kallas.

hade det -primaloftjackan +dunväst på senaste vinterturen för ett par helger sen och det räckte gott och väl, var väl inet svinkallt direkt men det visste jag i förväg.
Finns att läsa om på http://aventyrilivet.blogspot.com/2008/02/solotur-i-fjllen.html

Är det riktigt jävla dåligt så sitter vi i tältet och kosar oss! =)

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Vilken temperatur skall kläder tvättas i ?? Kläder 24
Novisenvidspisen Tåliga kläder för skogen Kläder 16
Elvah Luktfri impregnering av kläder Kläder 0
gundj Söker myggsäkra kläder. Kläder 9
Livetiskuggan Storlekstabell kläder Kläder 3
_Mirella_ Hjälp att välja kläder Kläder 22
Likelaika Taiga kläder Kläder 2
Nyburgaren Insektsmedel att impregnera kläder med? Var finns det? Kläder 26
Jonsey Råd om kläder för vinterfjälltur Kläder 21
qy Hur man väljer kläder för vandringar Kläder 1
poijjan Kläder för 9 dagars fjällvandring, hjälp Kläder 12
sanoj89 För lite kläder för fjälltur? Kläder 8
ulfhe Merinoull-kläder Kläder 21
Tundraman Kläder för turskidåkning i fjällen... Kläder 21
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
85662 Pris för lagning av kläder hos Fjällräven? Kläder 2
rJohansson Förvara kläder i ca 1-2år? Kläder 15
sofus81 Nya kläder inför sommarens vandringar Kläder 18
sloman Kläder vid lägerelden Kläder 8
rJohansson merinoull kläder och galgar? Kläder 5
thomas.vastervik Bambu kläder Kläder 25
Alejandr0 Vad skulle ni specifikt använda för kläder för en augustivandring i Kebnekajse? Kläder 15
Riddleo Kläder för vandring och friluftsliv. Kläder 10
Davva2 Snygga UL-kläder som också kan användas som citykläder i varmare länder Kläder 25
Chrabban Kläder till vandringen Kläder 29
Tritorn Storlek på Mammut kläder Kläder 10
maria83 Råd: Kläder i Abisko i feb Kläder 7
lina__85__hotmail.com Kläder för inkaleden? Kläder 7
Mekaren Hjälp med kläder och material i vinterjacka Kläder 4
Jörgen64 Kläder av siden Kläder 4
GAVIAARCTICA Miljövänliga, klimatsmarta och etiska kläder Kläder 47
djungelPete Windy Peak kläder? Kläder 0
jotho Tar gärna emot tips på vind/myggtäta kläder. Kläder 15
n1ghtcrawler Black Diamond släpper kläder Kläder 0
baffinguarapo kläder på vintervandring? Kläder 12
3056Claesson Impregnering kläder Kläder 1
Bulingen Regntäta kläder med andasmembran är bara nys/skröna/lurendrejeri! Kläder 127
Glännman Kläder Sarek v.30-31 Kläder 4
Stfn Kläder för lång överkropp Kläder 6
erik555 Hur mycket kläder? Kläder 8
Svenofuch SilverShield-kläder med ZeroLoft aerogel Kläder 3
Mattias1981 Imprenex sportwax till kläder?? Kläder 0
samuel99 Kläder för tropisk värme? Kläder 19
everest4ever Kläder Kläder 1
kälkåkarn Kvaliten över Norrönas kläder? Era erfarenheter Kläder 9
dangerousdave Kläder för storvuxna? Kläder 9
espirituosa Kläder för Kebnekaise i augusti Kläder 6
Foss Kläder (underställ) till Öppet spår Kläder 0
såg lite varma och biliga kläder för kylan Kläder 29
sanna.h Kläder för vandring Kläder 5

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg