estetdrägg;328008 sa:
Till gro:
Jag vill mena att det är en kvalitativ skillnad på en riktig vindstrut och på tex en baldaklava som ansiktskydd. Själv bär jag båda då baldaklavan tar udden av det värsta men aldrig förmår skapa den luftkudde som vindstruten (om den är nog djup) skapar. Vindstruten är det man vill ha när det verkligen skiter till sig med vädret, fram tills dess har man den bakvikt eller som ypperligt nackskydd.
En pälskrage bryter av det värsta och en pälskrage skulle jag kunna tänka mig att ha men inte istället för en vindstrut, isåfall dubblar jag istället.
Trådstartaren hävdar att han har problem med skillnaden mellan olika aktivitetsgrader, blir fort kall när man stannar till, det har jag brottats en hel del med och där kan jag bara säga att det är två saker som det hänger på.
Först kommer:
Underställ ska helst vara av siden, ull funkar någorlunda men syntet är att glömma.
Första mellanskiktet bör vara ull.
Därefter kommer:
Förstärkningsfilosofin, det finns två varianter, delvis de där man förstärker upp under med fler mellanskikt under skaljackan och detta är gennerelt det som är att föredra...men...vissa har anledning att testa förstärkningsplagg som går utanpå skaljackan/Extraskal. För kall vintervistelse så har jag funnit att en rymlig Tenson Himmalaya är ypperlig, inte onödigt tjock som en "expeditionsdunjacka" utan som bygger mer på att bryta av vind och ge ett "lagom" tjockt extra lager. Så länge du inte tänker sova i den är tjockleken av sekundär betydelse, utformningen är viktigare. Tex ska du ha nog med fickor, (så att du inte har den öppen för mycket, då kvittar det hur varm den är) djup huva/vindstrut osv.
Jag skulle vilja påstå att vindstrutens kvalitativa egenskaper är rent BS. Hade en KM grim men fick ändå vit näsa. Den ger ju bara skydd om vinden kommer från sidan. Vindstruten spelar absolut ingen roll om vädret skiter sig. Tro mig, jag vet, jag har haft bägge varianterna i hårda vindar (t.o.m. storm) på svalbard. Konstigt att Rune Gjeldnes klarade av att skida över antarktis utan vindstrut, men med en pälskant, där borde vara nog så friskt (lite overkill att jämföra sarek med antarktis, fast det är ju bra underligt att ingen förutom km använder vindstrutar). Pälskant och neoprenmask spöar skiten ur en 3 cm styv liten kant vilken dag som helst, en neoprenmask kostar 200 spänn, en hyvens anorak under 2000, jämför med KMs priser. För övrigt tycker jag KM är sveriges mest överreklamerade märke någonsin (nån gång ska jag starta en tråd där folk får såga prylar, det var längesen en sån tråd var aktuell). Min grim delaminerade sig efter nåt år, och före det var jag mycket missnöjd med hela designen. Sidfickorna var värdelösa, och eftersom kardborren går längs hela frontdragkedjan kan man knappt ventilera något där. Norrønas äldre jackor är sjukt mkt bättre. Min njal gick upp i en söm efter 2 år, och en söm i korsryggsstoppningen på min gungner släppte efter mindre än 4 månader. Kommer nog aldrig köpa något från KM mer, kanske en iving nån gång, eftersom vattentät dunjacka verkar ovanligt annorstädes.
Personligen fattar jag inte hur man kan rekommendera ett sidenunderställ för vinterbruk. Ull eller brynje+ull är bra mkt bättre. Men det klart, jag har ingen aning om vad du gör för vinterturer. Folk som har gjort en del längre vinterturer (förut nämnda gjeldnes, monsen, muir etc.) brukar ju normalt rekommendera ull. Jag har bara testat siden en halvdag på hösten, sen fick jag nog.
Förstår inte heller varför du inte du kan acceptera ett förstärkningsplagg som en del i lager-på-lager principen? En tenson-jacka ger inte så mkt värme/vikt, det behöver man inte vara raketforskare för att förstå. Har iofs inte haft tenson sen jag gick i mellanstadiet, men de är ju i princip likadana. Vem förstärker inte upp lagrena först innan man går på förstärkningsplagget? Och vem har pratat om expeditionsdunjackor? Finns flertalet modeller på under halvkilot (mindre än en islandströja) som är mkt dugliga.
Vilken 'princip' som är att föredra verkar ju du vara karl nog att bedöma, så de kanske inte är någon idé att diskutera mer?
dessutom är jag förkyld, huskurer mottages!