Klä er ordentligt

tigertamjaren; sa:
Något konfunderad blir man om man besöker hemsidan http://www.polcirkeln.nu och tittar på bilden mitt på sidan

polonmap_01.jpg

Har gubbarna blitt skvatt galna eller har verkligen polcirkeln flyttat sig till det markerade området senaste timmarna??? I så fall är kanske slutet närmre än vi tror!

Jag springer och biktar mig!

Det ser ut som att det är metropolen Polcirkeln i Gällivare kommun som man ringat in. Lite lustigt annars att sidan är ett turisthoreri för Arjeplog och Arvidsjaur. Det gränsar till bedrägeri.

tigertamjaren; sa:
Har gubbarna blitt skvatt galna eller har verkligen polcirkeln flyttat sig till det markerade området senaste timmarna???

Shit! Om det där röda är polcirkeln måste det innebära att Nordpolen ligger typ i Gällivare.
Så snopet för Skinnarkropp och alla andra som har dragit till typ Arktis och letat efter den.

Men allvarligt, den där tjecken... själva lockelsen med polcirkeln måste ju vara att den finns långt uppe i den mörka och kalla norden där tomten bor, där det går isbjörnar på gatorna som är för övrigt är isgator på vilka man kan provköra hemliga bilar och där hotellen är byggda av is?!

Borde man alltså inte, till och med om man är en tjeck med lite för få hästar i stallet, AUTOMATISKT ta på sig vantar och mössa när man ska ge sig dit?
Jag menar, vilken svenne banan som helst vet ju att man tar på sig khakishorts och tropikhjälm när man ska till Afrika, till exempel.

Vad ska vi med fördomar till om de inte ens kan rädda livet på en tjeck?

Det är i stil med som när ekvatorn passeras. Eller hur det var förr i alla fall. "Vi passerar nu ekvatorn" säger flygkaptenen, och huvuden trycks mot fönstret i planet. Jag har t.o.m. ett diplom som intygar att jag passerat ekvatorn:) Det var dock under 70-talet och kanske var en större grej då.

Vid Camp Polcirkeln, nära Vuoggatjålme, får man traska några 100 meter för att komma till en markerad polcirkel.

Raskesven

Raskesven; sa:
Jag har t.o.m. ett diplom som intygar att jag passerat ekvatorn:) Det var dock under 70-talet och kanske var en större grej då.

Ja numera ska man bada nor om 80:e breddgraden. Det gör man dock lämpligen ännu mera lättklädd än vad vär tjeckiske vän var.

Christian

chralm; sa:
tigertamjaren; sa:
Stackars satar som måste flytta alla stenar 14 meter varje år. Rena sisyfosjobbet.

I Norge, utefter E6 har det byggt ett jätelikt turistcenter med kåtor, hotell och massa annat tjafs. Hoppas de byggt detta på hjul (för det står på ett stort platt fjäll så det finns utrymme att flytta på det iallafall).

Christian

I själva Saltfjellet , på stigen från Granneset och upp i
Tespdalen är Polcirkeln en portal i trä.
Bästa stället att se den riktiga Polcirkeln utan
ovidkommande bjäfas, hävdar jag.

I Alaska får man självfallet ett diplom av flygbolaget när man passerar polcirkeln:) Allt för att göra trippen lite mer speciell.

/mattias

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg