Klä er ordentligt

Hämtat på nätet

"Polcirkelns rörelse mot norr befinner sig ungefär mitt i sin cykel. Den kommer att fortsätta i ca 10.000 år till innan den vänder mot söder igen. Hastigheten på Polcirkelns förflyttning kommer att avta ju närmare vändpunkten den kommmer. Området som Polcirkeln förflyttar sig på, sträcker sig i Tornedalen över ett område från Haparanda skärgård i söder till strax norr om Pajala."

Så dom får bära tillbaka alla stenarna igen! Kanske bra i en region med hög arbetslöshet

Johnny

öringen; sa:
Bara om stenarna rullar tillbaka, bara då ;)

Häpp, där är jag bestämt av en annan mening. Ty syftet med jobbet är ju att få stenarna att ligga exakt på polcirkeln, men då denna ständigt flyttar sig måste ju gubarna upp och häkta runt stenarna dagarna i ända! Vad är detta om icke ett sisyfosjobb, jag bara undrar! ;)

tigertamjaren; sa:
Stackars satar som måste flytta alla stenar 14 meter varje år. Rena sisyfosjobbet.

I Norge, utefter E6 har det byggt ett jätelikt turistcenter med kåtor, hotell och massa annat tjafs. Hoppas de byggt detta på hjul (för det står på ett stort platt fjäll så det finns utrymme att flytta på det iallafall).

Christian

chralm; sa:
tigertamjaren; sa:
Stackars satar som måste flytta alla stenar 14 meter varje år. Rena sisyfosjobbet.

I Norge, utefter E6 har det byggt ett jätelikt turistcenter med kåtor, hotell och massa annat tjafs. Hoppas de byggt detta på hjul (för det står på ett stort platt fjäll så det finns utrymme att flytta på det iallafall).

Christian

Liknande junk finns efter E10 också.

chralm; sa:
Tvärtom tycker jag det är skitsmart att de inte håller på och jamsar om var den där imaginära cirkeln ligger för varje år, utan bygger ett turistjippo som ska stå i tusen år. Egentligen skulle man kunna förlägga alltihop i Sthlm för att göra det enklare för turisterna, och sen sälja "Miniature Polar Circles" av ståltråd, för en femtilapp styck. Vem bryr sig egentligen om var på jorden den där osynliga cirkeln är, så länge kommersen rullar.

Det är det jag tycker är mest fascinerande: Vad trodde den stackars Pragbon att han skulle få se? En stor cirkel av norrsken med renar, samer, älgar och dalahästar?

Strykarräven; sa:
Vad trodde den stackars Pragbon att han skulle få se? En stor cirkel av norrsken med renar, samer, älgar och dalahästar?
Är det inte så? Jag trodde de ständigt dansade ringdans till samiska trolltrummor längs polcirkeln?

Så var man då ännu en illusion fattigare...

/Håkan

Håkan K; sa:
Är det inte så? Jag trodde de ständigt dansade ringdans till samiska trolltrummor längs polcirkeln?

Så var man då ännu en illusion fattigare...
Det kan ju vara så att vi båda råkat vara vid fel cirkel vid fel tidpunkt. Måste kolla i min astronomiska/astrologiska kalender...

Rungá; sa:
Jag har passerat polcirkeln hundratals gånger men aldrig sett den. Bara skyltar.

Är det efter E10 du har tittat? Då har jag förklaringen till varför du inget sett.

Den riktiga polcirkeln ligger ca 1 km ifrån skyltarna, men dom fick inte bygglov för värdshuset/stugbyn där så då flyttade man polcirkeln till en bättre plats. Enligt vad jag har hört i alla fall...

/Ulf

Strykarräven; sa:
chralm; sa:
Tvärtom tycker jag det är skitsmart att de inte håller på och jamsar om var den där imaginära cirkeln ligger för varje år, utan bygger ett turistjippo som ska stå i tusen år. Egentligen skulle man kunna förlägga alltihop i Sthlm för att göra det enklare för turisterna, och sen sälja "Miniature Polar Circles" av ståltråd, för en femtilapp styck. Vem bryr sig egentligen om var på jorden den där osynliga cirkeln är, så länge kommersen rullar.

Det är det jag tycker är mest fascinerande: Vad trodde den stackars Pragbon att han skulle få se? En stor cirkel av norrsken med renar, samer, älgar och dalahästar?

Litet OT, men ... Kommer osökt att tänka på de amerikanska turisterna som åkte till Norge för att se midnattssolen. Sedan stämde de resebyrån, eftersom de bara fick se samma sol som hemma.

/Hans-Erik

Re: Hämtat på nätet

JohnnyL; sa:
".../ sträcker sig i Tornedalen över ett område från Haparanda skärgård i söder till strax norr om Pajala."
Detta är ju helt fantstisk. Man behöver inte ha ett ställe som heter polcirklen: Det är bara att skylta upp hela sträckan med årtal. Men det behöver ju inte vara 10 000 skyltar men kanske kopplat till historiska årtal - 1953 exemelvis. Framtiden kan man ta jämna 10 tal eller tätare ...

Något konfunderad blir man om man besöker hemsidan http://www.polcirkeln.nu och tittar på bilden mitt på sidan

polonmap_01.jpg

Har gubbarna blitt skvatt galna eller har verkligen polcirkeln flyttat sig till det markerade området senaste timmarna??? I så fall är kanske slutet närmre än vi tror!

Jag springer och biktar mig!

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg