Kladdkaka på fjället?

Okey, om man vill svänga ihop en kladdkaka på fjället, hur gör jag då? Jag skulle kunna torka ägg, så det svåra är nog inte att bära med sig ingredienserna, utan hur gräddar jag den på ett stormkök?

Tror ni det funkar att köra den i stekpannan och vända lite då och då? Jag har för mig att jag gjort sockerkaka så någon gång, med lagom bra resultat. Jag menar, en kladdkaka ska ju vara kladdig...

Om ni har ett recept (som är anpassat till fjällvandring = torrt) liggandes så dela gärna med er.

Miniugn

Vad jag förstått är ”knepet” att man ska ha en ”miniugn” (6634) för att kunna grädda

6934.jpg

Köpt men ej provat.

Per Brune

Funkar bra

Utgå från en färdigmix som bara kräver vatten. En halv sats blir lagom.

Jag brukar bygga ugnen så här:
1. Placera en 1.75 l trangiagryta på köket
2. Lägg tre små stenar eller kvistar i botten
3. Placera en 1 l trangiakastrull (kakformen) på stenarna
4. Lägg på ett lock på den stora kastrullen
5. Vänta en halvtimme

Ha låg värme. För hög värme kan smälta den stora kastrullen om det är Alu.

Lycka till!

Utgå från en färdigmix som bara kräver vatten. En halv sats blir lagom.

Jag brukar bygga ugnen så här:
1. Placera en 1.75 l trangiagryta på köket
2. Lägg tre små stenar eller kvistar i botten
3. Placera en 1 l trangiakastrull (kakformen) på stenarna
4. Lägg på ett lock på den stora kastrullen
5. Vänta en halvtimme

Ha låg värme. För hög värme kan smälta den stora kastrullen om det är Alu.

Lycka till!

Tack!
Men, varför skulle den smälta? Den gör ju inte det annars?

jmf torrkokning

Normalt har du vätska i kastrullen, vilket gör att den inte blir mycket mer än 100 grader. Om du bakar enligt ovan är kastrullen tom bortsett från stenarna. Drar du på för fullt smälter du garanterat en tom alu-kastrull. Själv har jag ett bensinkök (xgk) som jag skruvar ner tills det nästan slocknar. Testa på hemmaplan först.

Normalt har du vätska i kastrullen, vilket gör att den inte blir mycket mer än 100 grader. Om du bakar enligt ovan är kastrullen tom bortsett från stenarna. Drar du på för fullt smälter du garanterat en tom alu-kastrull. Själv har jag ett bensinkök (xgk) som jag skruvar ner tills det nästan slocknar. Testa på hemmaplan först.

Att använda vattenbad som "ugn", nån som provat det? Då slipper man ju riskera att smälta kastrullen. Fast det kanske inte funkar att grädda kladdkakan som i en ugn på det viset, eller?

Att använda vattenbad som "ugn", nån som provat det? Då slipper man ju riskera att smälta kastrullen. Fast det kanske inte funkar att grädda kladdkakan som i en ugn på det viset, eller?

Jag är rädd för att det inte blir tillräckligt varmt? För om det ska vara så pass varmt att det ska gräddas så måste det nog vara över hundra grader vilket betyder att vattnet kokar bort... ?

Det är oftast lättare att baka i eldgrop, men det kräver ved, öva hemma i grushaltig jord. Baktid ungefär som i ugn, kastrullen går utmärkt att baka i, glöm inte locket innan du skyfflar igen gropen. Torkad kiwi och manarinklyftor hjälper upp vilket bakverk som helst på fjället. Torkad glass kan serveras till!
Jo jag har bakat i Miniugn och andra bakapparater ovanpå blåsset och jag föredrar eldgropen av många orsaker....

Bakplåt

Jag har provat att baka med Trangiakök. Då använde jag stekpannan med en plåt på, och ställde båda grytorna uppochner över. Det gick åt ganska mycket T-röd. Man måste ha bra handskar för att kunna lyfta av grytorna.
Plåt: klipp till en aluminiumplåt 145 mm i fyrkant, vik hörnen så att det blir en åttkant med 60 mm sida, vik 90 grader, vik engång till 10 mm längre ut, och du får fötter. Denna plåt passar i lilla grytan till stora Trangian, och får även plats i det hopplockade köket.
Ett annat alternativ är en reflektorugn, men då måste man ha en öppen eld. jag tillverkar och säljer reflektorugnar. För den som gärna gör saker själv har jag en GDS-variant som jag lämnar ut gratis, Skicka bara en förfrågan.

Svante

Kruxet med att baka är att värmen behöver komma från alla håll för att det skall bl bra (det är därför man har en ugn).

Det innebär att man behöver skapa ett utrymme som innehåller varm luft, och där det är luften som värmer det som skall bakas.

Som nån redan skrivit så kan man använda största grytan med lock på som ugn, sen gäller det bara att ha en form som är mindre (så luften kommer åt både på sidorna och uppe) och som står någorlunda isolerat från botten (de omtalade stenarna).

Vill man ha extra övervärme så kan man ställa stekpannan rättvänt och lägga glödande kol i den ("dutch oven" fungerar så, men är av gjutjärn).

Leksakskakformar brukar kunna fungera bra, jag har bakat både sockerkaka och äppelkaka i sådana.

Sen finns det såklart bakverk som går att baka även utan "övervärme", de går ju att baka i en stekpanna. Men kladdkaka hör inte till de grejer som går att baka så,

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
tango Tips på god varm energidryck - pulver Friluftsmat 26
vandrafjäll När det krävs över 4000kcal/dag. Är det möjligt? Friluftsmat 70
Snödrivan Fritera på kajakturen Friluftsmat 1
Ismo Jojkman Popcorn på trangia Friluftsmat 6
Tobbe C Créme fraiche på cashewnötter som fjällmat Friluftsmat 6
camoscio Proviantering på cykeltur Friluftsmat 3
Livetiskuggan Varm macka på stormkök Friluftsmat 17
Onesport Tips på turgodis Friluftsmat 12
Limmet Frystorkat på Xxl-rea Friluftsmat 10
HjälpAttVäljaStormkök [Hjälp] Tips på stormkök för 1-2 personer? Friluftsmat 36
Livetiskuggan Alternativ på samma ingredienser Friluftsmat 7
Stordrulen Beef Jerky på Älgkött. Friluftsmat 0
nature_epicurean Laktosfri mat på vandring Friluftsmat 7
Lea94 Specialkost på vandringstur Friluftsmat 11
AnteÅ Såg att denna kommer på Lidl (mattork) Friluftsmat 6
aronwidforss Potatisgratäng på spis? Friluftsmat 14
KimmyA Reducerat vin på vandring Friluftsmat 10
danisko Storlek på Excalibur mattork Friluftsmat 4
Anders V Budgett-muurikka på Lidl Friluftsmat 5
Brankenfnatt Recept på torkad middagsmat Friluftsmat 4
Knallarn Vilken är er favoriträtt på fjället/i skogen? Friluftsmat 15
Annicka Veganmat på vandring made easy Friluftsmat 7
joanna Jakten på Seltons kikärtsmjöl Friluftsmat 17
Askel Recept på fryspåsmat Friluftsmat 5
avslutatmedlemskap160620 Priser på mat i STF stugor Friluftsmat 3
nicko_ Problem att hitta recept på gryta av kyckling eller kycklingfärs Friluftsmat 0
Askel Hållbarhet på torkad, vakuumförpackad och sedan fryst Friluftsmat 6
Sk0gsmulle Vandring på Island, frystorkat från Sverige? Eller köpa på plats? Friluftsmat 0
KLAGER Många glömmer att träna på friluftsmatsätning Friluftsmat 7
KGoransson O-ring på gasflaskan? Friluftsmat 5
HELLRIK Frystorkat på KALLT vatten? Går det är äta? Friluftsmat 19
Caminista En typisk maträtt på min fjälltur Friluftsmat 2
disgruntled Tips på små behållare till salt och kryddor? Friluftsmat 32
jokkjim Tips på hållbar förvaring av mat på turen. Friluftsmat 0
såg Mat på vintern Friluftsmat 9
Elvah Bästa mjuka brödet på fjällvandring? Friluftsmat 62
GuloBorealis Lyxmat på fjället Friluftsmat 16
Davva2 Vattenförvaring på vinterturer Friluftsmat 19
Davva2 Lyxmat på vinterturer Friluftsmat 23
ironmountain Tips på lyxig dagstursmat. Friluftsmat 21
Tagetes Tips på websida med ute-mat! Friluftsmat 0
avslutatmedlemskap160620 Hållbarhet på ägg Friluftsmat 22
tomasjo Jakten på Knorr Spaghetteria Friluftsmat 64
lyckegard Vegetariska rätter att tillaga på gaskök Friluftsmat 9
article Angående matlagningen på flerdagars vandring Friluftsmat 14
avslutad160426 Förslag på "Vild" 3-rätters i helgen Friluftsmat 8
I.Morgan Stekar på fjället Friluftsmat 12
joanna Vandrarnas crossover cuisine - gott & praktiskt från hela världen (fyll gärna på!) Friluftsmat 58
sigvardsdotter tillaga potatisgratäng på trangia? Friluftsmat 4
Jocke434 Om du kunde ta med dig kylvaror ut på tur, vad skulle du ta med dig? Friluftsmat 23

Liknande trådar

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg