Jag skulle rekommendera Marangu route om du ska ha med dig en 16-åring. Ni kommer förmodligen att få egen stuga (träskjul) om ni är två personer i februari. Regnperioden brukar börja i slutet av februari eller början av mars så det är vanligtvis inte galet mycket folk där då.
Magnus H nämnde att det fanns risk för att bestigningen skulle kunna upplevas enkel med några extra acklimatiseringsdagar. Om du kollar vad han har pysslat med dom senaste 15 åren så ser du att han inte är någon ordinär svensk fjällvandrare.
Kilimanjaro är stort och högt och det är hårt arbete att bestiga, tro inget annat.
Jag skulle föreslå följande.
Första dagen på berget går ni upp till Mandara hut på 2740möh. Där propsar ni på att gå upp till Maundi crater. Det är bara en halvtimmes promenad men det är både en trevlig vandring bland colobusapor och blå markattor och en liten extra acklimatiseringstur.
Andra dagen går ni upp till Horombo hut på 3690möh. Vila och gå långsamt. Här börjar man känna av höjden på riktigt. Drick mycket vatten, njut av utsikten över Mawenzi.
Tredje dagen tar ni en acklimatiseringsdag och går upp till zebra rock. Ta med mycket godis och sätt er ovanför zebra rock och studera Kibo ordentligt. Drick mycket vatten och gå långsamt ner till Horombo igen.
Fjärde dagen går ni långsamt upp mot Kibo hut. När växtligheten tar slut uppe på saddle area så blir det flackt och lätt att gå. Håll igen och gå långsamt även om det går lätt. Drick mycket vatten. väl uppe på Kibo hut så gäller det att äta så mycket man kan, dricka så mycket man kan och sova så mycket man kan. Dom flesta kan inte sova på grund av höjden men det är nästan lika värdefullt att bara ligga och blunda i sovsäcken.
Vid midnatt bär det av mot toppen. Varma kläder och fickorna fulla med gelégodis eller något annat lättätet.
Det är en kall och oändligt lång natt. Man ska upp för en väldigt brant, 900m hög sand och stenhög. går man för fort så kommer man inte upp. Gå väldigt långsamt och drick mycket.
Efter en oändligt lång natt kommer man upp till gilman's point. Stanna en stund och kolla på soluppgången över Mawenzi. Om ni mot förmodan kommer upp innan soluppgången så upptäckte jag faktiskt att man kan se polstjärnan i norr och southern cross i söder på samma stjärnhimmel. Det kan inte finnas många ställen där man kan göra det.
Från gilman's point så är det ganska lätt, två timmars vandring upp till Uhuru peak. Gå långsamt men stanna inte allt för ofta. Om man inte pausar så kan man hinna upp till toppen innan folket från Machame och Lemohso börjar komma upp till Stella point. Njut av utsikten och fota mycket men glöm inte att ni bara är halvvägs.
Det går fort ner till Kibo hut. En brutalt lång scree walk nerför 900m grus går på inte ens en timme. Hur kul som helst.
Nere på Kibo hut brukar folk vila och äta, Mitt förslag är att snabbt slänga i sig mat och ge sig av ner mot Horombo. Vandringen ner från Horombo till Marangu gate är lång och det är riktigt skönt att få vila ut en hel dag och natt i Horombo innan man ger sig av på skavsårsmarchen ner till Marangu gate.
Väl nere betalar man bärare, guider och kock och hämtar ut sitt toppdiplom.