Förstoring
"Förstoring på långt håll" är ett uttryck jag inte köper.
Förstoringen är likformig oavsett betraktningsavstånd och objektstorlek.
Man kan förstå förstoring x med att stå på 1/x*avstånd.
Ett föremål betraktat med en 10x kikare på 100 meters avstånd framstår med samma avbildningsskala som om det setts med det obeväpnade ögat på 1/10 * 100 dvs 10 meters avstånd. Med en 8x så blir det 1/8 * 100, alltså 12,5 meter.
Ju närmare betraktningsavståndet är, desto ointressantare är förstoringsgraden eftersom man med ett litet fåtal steg framåt med en 7x eller 8x kikare kan erhålla samma avbildningsskala som en 10x kikare:
Om objektet är 10 meter bort motsvarar en 10x kikare att titta på det på 1 meters avstånd utan kikare. Med en 8x kan du kliva fram två meter till 8 meters betraktningsavstånd och få samma avbildningsskala.
I teorin är kikare med högre förstoring mer intressanta vid långa betraktningsavstånd, eftersom den förflyttning som behöver göras för att erhålla samma avbildningsskala med en svagare kikare blir lång i meter räknat.
Men mer förstorande kikare har generellt smalare synfält, svagare ljusstyrka och förstorar handens rörelse (skakningsoskärpan) proportionellt mot förstoringen.
Jag har själv under idealiska förhållanden sida-vid-sida-jämfört två absoluta toppkikare, 8x och 10x, och på mycket långt håll undersökt om det kunde finnas någon minimal detalj som jag kunde se i 10x men ej i 8x. Teoretiskt har 10x kikaren genom sin högre förstoring en högre upplösning, men båda kikarna överstiger med god marginal ändå mina ögons upplösningsförmåga.
När jag inte kunde se någon skillnad i vilka detaljer jag faktiskt kunde urskilja sålde jag 10x-kikaren, och 8x är nu min övre gräns för handhållna kikare.