Jag har för ett halvår sen köpt ny kikare. Gjorde en ganska grundlig genomgång av olika typer av kikare och läste recensioner av olika fabrikat och modeller. Prövade både superlyxigt swarowski och billigare asientillverkade kikare hos butiker.
Kom fram till att en kikare i mellanstorleken passade mig bäst med 8 gångers förstoring.
Den har tillräckligt stor glugg för att ljuset som kommer in vid tex skymning är tillräckligt för att du ska se bra (nödvändigt vid tex jakt), ett brett synfält (hjälper till för att få en överblick och följa något som rör sig, typ fåglar), en tillräckligt behändig storlek som gör att du faktiskt har den med dig och inte lämnar den hemma/i bilen, och 8 gångers förstoring som gör att du kan hålla den tillräckligt still för att kunna fokusera.
Det blev en Minox BL comfort bridge 8x33.
Ett plus är även att den har linsskydd både fram och bak så jag slipper använda ett otympligt etui och ett fokuseringshjul som är lätt att använda och går snabbt att byta fokus via utan att ta kikarn från ögonen.Självklart är den vattentät, det är typ alla. Och funkar med glasögon.
Jag har min när jag fiskar, jagar, rör mig i fjällen, mm.
Vet inte hur mycket det guppar i kajaken när man kikar men min funkar bra i en eka.. Vet att det finns specifika sjökikare med elektronisk(?) stabilisator tex från Canon men det kanske är överkurs? Det vet säkert Uffe mer om.
Hm, hoppas det kan hjälpa lite. Men du borde bege dig till nån butik och prova. Det va det som fick mig att tex inse hur viktigt jag tyckte det var med ett bredare synfält. Hade inte haft en tanke på att det kunde vara så stor skillnad innan..