• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

KIKARE ?!

vibbe; sa:
......................................................

MATCHEN STARTAR IGEN, DÅ DET
BLIR LUGNT PÅ STÅPLATSLÄKTAREN

......................................................
Du får det att låta som om forumet är en nobel tennismatch, eller möjligen ett solistframträdande. I själva verket är det nog mer en blandning av en rejäl rugbymatch blandad med en Hultsfredsfestival. Vänj dig och kom in i det varma kurret! :)
/Richard
 
CITAT:

"Måste säga att man blir riktigt intresserad av denna sista del i kikarskolan.

// Erik

Ps. För er som än en gång vill ha ett bevis på att Olle inte fattar kan ju kolla på http://www.zeiss.com/C1256BCF0020BE...26740B59E202A85F85256D13004B663E?OpenDocument där det står lite om AR coating bland annat vilka ämnen som används.Ds "
...................................................................

OVANSTÅENDE PERSON KAN TYVÄRR INTE LÄSA:

LÄS DESSA CA 20 RADER OM COATINGS PÅ OVANSTÅENDE LÄNK EXEMPELVIS:

* GÅ IN PÅ OVANSTÅENDE LÄNK OCH NOTERA ATT
" X X PHASE CORRECTION COATING IS APPLIED TO
ROOF PRISMS TO CORRECT COLOR FRINGING....


DET FINNS MINST 4 OLIKA COATINGS, BEROENDE PÅ VAD DESSA
SKALL LÄGGAS PÅ FÖR YTA OCH VAD DE SKALL "UTFÖRA"

VISSA HAR INTE FATTAT ATT DET FINNS MINST 4 OLIKA SORTERS BELÄGGNING, BEROENDE PÅ LINSER, SPEGLANDE YTOR, OBJEKTIV M.M.

DU HITTA INTE NÅGONSTANS DÄR DET STÅR ATT DIELEKTRISKT SKIKT FINS PÅ LINSER. HELKNÄPPT ATT LÄGG
DETTA SKIKT PÅ EN LINS OCH INGEN GÖR DET, SOM TUR ÄR.

VAR STÅR DET ATT ETT VANILGT FLYGPLAN INTE FLYGER UNDER
VATTNET. KAN DU GE MIG EN LÄNK ?!

DVS MAN SKRIVER DÄR MAN ANVÄNDER DETTA SKIKT OCH
I-N-T-E VAR MAN INTE ANVÄNDER DETTA . INGEN ÄR SÅ KNÄPP ATT HAN /HON VILL VETA DETTA !

INGEN VILL VETA VAD MAN I-N-T-E KAN GÖR MED EN BIL EX:

. ANVÄNDA DEN SOM BÅT
. ANVÄNDA DEN SOM FLYGPLAN
. CYKLA MED DEN

FÖRSTÅR DU NU !
 
vibbe; sa:
VAR STÅR DET ATT ETT VANILGT FLYGPLAN INTE FLYGER UNDER
VATTNET. KAN DU GE MIG EN LÄNK ?!

Visst finns det undervattensflygplan..
http://deepflight.com/subs/dfa.htm

En bild säger mer än tusen ord:
http://www.corkscrew-balloon.com/02/05/2eur/img/21plane.jpg

Fast det finns idéer som skulle kunna resultera i snabba undervattensflygplan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Supercavitation
http://www.darpa.mil/sto/solicitations/underwaterexpress/

Lite ironiskt att du ber om länkar. Tänk om du skulle börja länka lite själv ibland?
/R
 
vibbe; sa:
2:a REPRIS FÖR SÄKERHETS SKULL OCH DÅ ENDAST FÖR DE SOM ÄR " RIKTIGT KAXIGA " (de andra har fattat för länge sedan)!:

Ledsen Olle, men jag fattar mindre och mindre av vad du vill säga (och jag har faktiskt läst lite optik på universitetet, även om det var ett tag sedan).

Kom igen när du har lärt dig skriva på ett begripligt sätt. För övrigt undrar jag om du brukade kalla dina lärare i svenska för kaxiga mm., när de (hoppas jag) korrigerade dina obegripliga meningsbyggnader i skolan?
 
vibbe; sa:
CITAT:

"Måste säga att man blir riktigt intresserad av denna sista del i kikarskolan.

// Erik

Ps. För er som än en gång vill ha ett bevis på att Olle inte fattar kan ju kolla på http://www.zeiss.com/C1256BCF0020BE...26740B59E202A85F85256D13004B663E?OpenDocument där det står lite om AR coating bland annat vilka ämnen som används.Ds "
...................................................................

OVANSTÅENDE PERSON KAN TYVÄRR INTE LÄSA:

LÄS DESSA CA 20 RADER OM COATINGS PÅ OVANSTÅENDE LÄNK EXEMPELVIS:

" X X PHASE CORRECTION COATING IS APPLIED TO
ROOF PRISMS TO CORRECT COLOR FRINGING....

Då är vi nog två som inte är läskuniga:)

Det som står är att när ljus går in i glasytor reflekteras en del av ljuset iväg.Danna effekt minskar när glasytorn behandlas med refraktiva material som magnesium flurid.

Glasytor i en kikare syftar på såväl linser som prisman. Att det senare står att man har speciela coatings för prisman är ju inget speciellt/ovänat, hade du läst hela meningen hade du också sett att detta speciella prisma skikt var till för att korrigera fasförskjutning(color fringing eller kromatiska abertion), men det är något helt annat än antireflex behandling.

Sen vill jag bara plocka fram några gamla citat.


vibbe; sa:
VAD HAR ISOLATORER( DIELEKTRIKUM) MED OPTIK ATT GÖRA?

NÅGOT ÄR HELT GALET MED DETTA DIELEKTRIKUM OCH OPTIK

DIELEKTRISKT SKIKT ANVÄNDES INTE PÅ "VANLIGA KIKARE"
DVS FÄLTKIKARE MED VANLIGA FÖRSTORINGAR X6 - X10

DIELEKTRISKT SKIKT ÄR I-N-T-E, EN ANTIREFLEX-BEHANDLING!

Och sen sist.

vibbe; sa:
DIELEKTRISKA SKIKT " HAR MAN PÅ S-P-E-G-L-A-R
OCH DÅ PÅ VISSA SPEGLANDE YTOR I ETT PRISMA.
DVS. SPEGELYTORNA PÅ VISSA PRISMA.

Antar att citaten talar för sig själv.

// Erik
 
Från vibbes länk:

Zeiss skrev
As light strikes an air-to-glass surface, a small percentage of light is reflected away and does not transfer through to the eye. This effect is limited when these glass surfaces are treated with a microscopic layer of refractive material, such as magnesium fluoride.
Översättning:
När ljus träffar en luft-glas-gränsyta, reflekteras en liten del av ljuset bort och når inte ögat. Denna effekt begränsas genom att dessa glasytor behandlas med ett mikroskopiskt lager av refraktivt material, som till exempel magnesiumfluorid

emotlol_2.gif
 
Upp till bevis.

vibbe; sa:
MAN SKRIVER DÄR MAN ANVÄNDER DETTA SKIKT OCH
I-N-T-E VAR MAN INTE ANVÄNDER DETTA . INGEN ÄR SÅ KNÄPP ATT HAN /HON VILL VETA DETTA !

Det var därför jag ödmjukast bad dig länka till den text där du säger att det står mycket tydligt att det inte finns dielektriska skikt på linser:

vibbe; sa:
"SOM JAG SAGT OTALIGA GÅNGER TIDIGARE, SÅ FINNS DETTA
DIALEKTRISKA SKIKT INTE PÅ LINSER!

.DET STÅR DÄR M-Y-C-K-E-T TYDLIGT, FÖR DE SOM ÄR NÅGOT LÄSKUNNIGA!"

Kan man alltså ännu en gång allra ödmjukast få be om en länk till den text där det står mycket tydligt?

(Jag - som alltså är rudis i optik - hittar på bara ett par minuter flera vetenskapliga texter som avhandlar dielektriska skikts förmåga att ändra en optisk ytas reflektivitet, alltså använda dielektriska skikt för att öka eller minska reflektiviteten. Det låter ju smidigt och som något som skulle kunna användas i kikare. Eller laser. Eller plasmaskärmar.)
 
vibbe; sa:
DU HITTA INTE NÅGONSTANS DÄR DET STÅR ATT DIELEKTRISKT SKIKT FINS PÅ LINSER. HELKNÄPPT ATT LÄGG
DETTA SKIKT PÅ EN LINS OCH INGEN GÖR DET, SOM TUR ÄR.

Hittade en vetenskaplig artikel på området där det står svart på vit.

Magnesium fluoride (MgF2) is still the dielectric material with the highest consumption. This is based on a combination of material properties like low refractive index and film durability. A large area of applications is the refinement of mineral glass lenses with antireflection coatings for consumer optics (spectacle lenses, camera objectives, and binoculars).

TiO2/Pr6O11 melts before evaporation starts. ..... Application for AR-coatings on glass and plastic lenses

Konstigt i och med att ingen tydligen är knäpp nog att använda dielektriska skikt på en lins eller hur det nu var.

Artikeln hittar man på:
http://www.thinfilmproducts.umicore.com/library/pdf/article_coating_materials_12june03.pdf

// Erik
 
Lysande inlägg Erik! Jag sätter dock 100 spänn på att du gjort ett eller fler av följande fel:

* DU KAN INTE LÄSA!

* DITT INTERNÄT VET INTE VAD DET PRATAR OM!

* MMAN HAR INTE DIALEKTRISKA SKIKT PÅ LINSER!

* DU ÄR EN KAXIG TOMTE PÅ EN BILLIG STÅPLATS!? (OCH DESSUTOM GJORDE DU INLÄGGET UNDER EN MATCHPAUS, SÅ DET GILLS INTE!!)

Någon som vill sätta emot? ;-)
/R