Jag spekulerer delvis, lösa trådar finns i detta inlägg. Hjälp mig med dessa.
Ja, där är vi överens. Dielektriska ämnen polariseras i det elektriska fältet och ju mer dielektriskt desto större kapacitans i kondensatorn.vibbe; sa:Alla bildade personer vet att dielektriskt skikt har man i kondensatorer, m.m för att isolera Katod från Anod.
Varför?vibbe; sa:DET SÄMSTA MAN KAN GÖRA MED DETTA SKIKT ÄR ATT LÄGGA DET PÅ EN KIKAROBJEKTIV.
Optik handlar om elektromagnetisk strålning. Den heter så för att den växlar mellan att vara elektrisk och magnetisk i en viss frekvens. Således finns en länk mellan optik och elektronik. I de fall elektromagnetisk strålning kan passera genom ett dielektriskt ämne kommer hastigheten vara lägre än i vakuum. Här börjar mina kunskaper dock svikta. Spekulation: Vad händer om en stråle träffar ett stort antal mycket tunna skikt som var och ett ger en reflektion?vibbe; sa:DI = två
ELEKTRISKT = har med elektronik att göra:
VAD HAR ISOLATORER( DIELEKTRIKUM) MED OPTIK ATT GÖRA?:
Bekymmer behöver inte vara negativt. Vissa typer kan vara mycket stimulerande.vibbe; sa:NÄR OKUNNIGA LÄSER OCH HITTAR ETT "FINT" och för dem
"OKÄND ORD", TOR DE ATT DE VET NÅGOT:
NÅGOT ÄR HELT GALET MED DETTA DIELEKTRIKUM OCH OPTIK -
DET ÄR DERAS OCH DITT BEKYMMER INTE vårt, VI SOM ÄR
SKOLADE I FYSIK/OPTIK.
Där håller jag inte med. Att läsa (och tänka) är en absolut förutsättning för kunskap.vibbe; sa:ATT LÄSA UTAN KUNSKAP, ÄR EN "DÅLIG AFFÄR"