Kikare med mycket ljusinsläpp

Instämmer f.ö. i att stora handkikare sällan är särskilt användbara, utan brukar bli både för tunga och för klumpiga.

Många erfarna fågelskådare kör ju med 10×42 handkikare av en viss anledning. En 10×42 kikare torde alltså ha den optimala kombinationen av ljusinsläpp, förstoring, storlek och vikt för just fågelskådning.

Sedan kan det vara av intresse att se över bärremmen till kikaren. Vissa kikarmodeller har tyvärr en ganska obekväma bärrem, som med fördel kan bytas ut mot en betydligt skönare variant. Välsorterade fotobutiker brukar kunna ha ett bra sortiment av passande kameraremmar och då helst elastiska nackskydd.
/Niklas

För den som vill slanta upp, finns det även tubkikare med dubbla okular.
Kombinera https://www.swarovskioptik.com/se/e...-btx/atx-stx-btx-eyepiece/btx-eyepiece-module med t.ex. detta objektiv https://www.swarovskioptik.com/se/e...objective-module/atx-stx-btx-objective-module

Då fixar du väl den perfekta julklappen till dig själv, eller? 😀
/Niklas

Jag är på gång att övertala mig själv till köp av denna ovan, man lever bara en gång.
Motargumenten jobbar jag på som ex priset.
Vikten är ett problem som jag ser det!!!

Jag är på gång att övertala mig själv till köp av denna ovan, man lever bara en gång.
Motargumenten jobbar jag på som ex priset.
Vikten är ett problem som jag ser det!!!
När tuben väl är monterad och uppställd, så borde väl den högre vikten snarare ger en förbättrad stabilitet, skulle jag tro.

Å ska gå en längre sträcka med tuben, så finns ju som sagt även den ryggsäck som jag länkade till. Den ryggsäcken såg ju även ut att kunna rymma både smörgås och termås. Alltså de två klart viktigaste artkryssen vid varje fågelskådartur.😅
/Niklas

Eftersom jag har sämre syn på ena ögat så är jag skeptisk till binokulär tubkikare för egen del.

Däremot är binokulär handkikare mkt lättare att intuitivt rikta mot en flygande fågel även för mig.

Jag skulle ta reda på andras erfarenheter innan jag skulle göra en stor kikarinvestering. I många friluftssammanhang gäller "less is more".

Thure

När tuben väl är monterad och uppställd, så borde väl den högre vikten snarare ger en förbättrad stabilitet, skulle jag tro.

Å ska gå en längre sträcka med tuben, så finns ju som sagt även den ryggsäck som jag länkade till. Den ryggsäcken såg ju även ut att kunna rymma både smörgås och termås. Alltså de två klart viktigaste artkryssen vid varje fågelskådartur.😅
/Niklas
Gissar att den pjäsen kräver stabilare stativ så där bygger vikten ännu mer.
Finns nog en orsak att det är så få alternativ i den storleken.

Instämmer f.ö. i att stora handkikare sällan är särskilt användbara, utan brukar bli både för tunga och för klumpiga.

Många erfarna fågelskådare kör ju med 10×42 handkikare av en viss anledning. En 10×42 kikare torde alltså ha den optimala kombinationen av ljusinsläpp, förstoring, storlek och vikt för just fågelskådning.

Sedan kan det vara av intresse att se över bärremmen till kikaren. Vissa kikarmodeller har tyvärr en ganska obekväma bärrem, som med fördel kan bytas ut mot en betydligt skönare variant. Välsorterade fotobutiker brukar kunna ha ett bra sortiment av passande kameraremmar och då helst elastiska nackskydd.
/Niklas
Mycket klokhet i det inlägget.

8x42 brukar vara en bra kompromiss på kikare för handhållna kikare generellt 10x42 funkar säkert bra den med om än lite svårare att hålla utan att bilden far runt.

Hellre en skarp 6x30 som är med ut än en 12x56 som ofta ligger kvar i bilen på grund av att man tröttnar att släpa runt på den. (y)

Gissar att den pjäsen kräver stabilare stativ så där bygger vikten ännu mer.
Finns nog en orsak att det är så få alternativ i den storleken.
Orsaken att det är så få alternativ i den storleken torde vara att det generellt är betydligt svårare att göra perfekta linser i 115 mm klassen än i t.ex. 85 mm klassen. Men då du faktiskt skrev i trådstarten att du ville ha en kikare med större ljusinsläpp, så tyckte jag inte det var fel att länka till den största modellen.

Och ja, då den aktuella tubkikaren är moduluppbygd, så går det kombinera olika okular (för ett eller två ögon) med olika objektiv efter tycke och smak. Å självfallet finns det även andra stativ, om man nu föredrar det (kan eventuellt kräva en adapter).
/Niklas

Eftersom jag har sämre syn på ena ögat så är jag skeptisk till binokulär tubkikare för egen del.

Däremot är binokulär handkikare mkt lättare att intuitivt rikta mot en flygande fågel även för mig.

Jag skulle ta reda på andras erfarenheter innan jag skulle göra en stor kikarinvestering. I många friluftssammanhang gäller "less is more".

Thure
Själv föredrar jag en tubkikare med dubbla okular. Finns en sådan vid Pagoden i Hornborgasjön. Å precis som på en vanlig handkikare, så går det lätt att justera skärpan individuellt för varje öga.

F.ö. så torde en tubkikare främst användas specifikt för fågelskådning av simmande sjöfågel och andra tämligen stationära objekt. När fåglarna flyger, så är det givetvis handkikaren som gäller! Således torde det vara väldigt få, som ens funderar på att ta med tubkikaren på en vanlig skogspromenad eller dylikt, utan där är det som sagt en liten handkikare som gäller.

Å om du gillar monokikare, så har bl.a. Zeiss en uppsättning av dem https://search.app?link=https://www.zeiss.com/consumer-products/int/nature-observation/binoculars/specials/monoculars.html&utm_campaign=aga&utm_source=agsadl2,sh/x/gs/m2/4
/Niklas

Senast ändrad:
På birdforum.net finns mycket matnyttigt, det gäller bara att hålla sig undan en del tjafs. Skulle även hålla med om att en kikare 8x40 - 8x42 är en bra kompromiss för handhållet. En 10x42 funkar säkert om man är väldigt stadig på handen eller använder någon form av stöd (stativ).

På Golan hade vi arv från WWII, Dubbelkikare med 100 mm objektiv och 20-60x okular på stabila stålstativ. Inget man konkar runt på. Nära 40 kg per uppsättning..

Ett enkelt sätt att få till ett tredje stöd för kikare eller kamera är en bit persiennlina som man ställer sig på och är fast vid objektet. Avtagbar modell rekommenderas så att man inte fastnar eller snubblar när man inte behöver stadga.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Kikare i bilen Utrustning allmänt 13
Snödrivan Köpa kikare fågelskådning Utrustning allmänt 15
ogren.johan Förvaringsväska/ficka för kikare Utrustning allmänt 15
johanb.org Avståndsmätare (rangefinder laser) i stället för liten kikare? Utrustning allmänt 24
CAX Begagnade kikare? Utrustning allmänt 9
PetriU Kikare Zenith Utrustning allmänt 6
Moga Zoom-kikare för fjällvandring? Utrustning allmänt 4
Ub2eNZoNR2 Kikare Utrustning allmänt 15
JW74 Steiner Warrior 7x50 Utrustning allmänt 6
Kogoyo Tips på kikare: lätt, grym optik, hyfsad förstoring, rimligt pris Utrustning allmänt 65
joanc Kikare - mini Utrustning allmänt 26
Brune Kastvikt på en kikare? Utrustning allmänt 13
Sverker G Tips på kikare Utrustning allmänt 15
Svartling1 Kikare nytt eller begagnat. Utrustning allmänt 12
MartinLA Kikare för fjällvandring Utrustning allmänt 40
Tobbe C Upphittad kikare, Norra Kvill Utrustning allmänt 2
Dan B Kikare Utrustning allmänt 30
4623 Fynd? Kikare... Utrustning allmänt 2
avslutatmedlemskap160620 Bästa skyddet över kikare Utrustning allmänt 11
Lenna Kikare i födelsedagspresent Utrustning allmänt 32
thureb Zeiss kikare Terra 7X42 bra köp? Utrustning allmänt 21
MagnusBroden Kikare Utrustning allmänt 12
Mansson Kikare Utrustning allmänt 3
Morgan Vilken kikare Utrustning allmänt 6
Vintervilan Hur bra är kikare från Brunton? Utrustning allmänt 8
Friskus1 Värde på äldre kikare? Kowa Utrustning allmänt 7
_DanneW Någon kunnig på kikare? Utrustning allmänt 40
Osynlig Kikare för runt 1000 kr!? Utrustning allmänt 32
avslutat_17_06_20 Söker prisvärd kikare för havspaddling typ 8x20 Utrustning allmänt 3
Mike bike Billig kikare? Utrustning allmänt 12
Bruno66 Dela kikare Utrustning allmänt 3
nj-tec Kikare tips!! :) Utrustning allmänt 20
Maskinisten Val av kikare. Utrustning allmänt 11
Kristerus Bra kikare i mellanklass? Utrustning allmänt 10
mariaa Vilken kikare ska man köpa? Canon 12x36 IS II? Utrustning allmänt 13
cougar affär som säljer kikare i europa Utrustning allmänt 4
Per Crona Hur välja kikare Utrustning allmänt 27
Nirrebosse Försvann KIKARE Utrustning allmänt 7
Nirrebosse Kikare med skitiga linser. Utrustning allmänt 8
Avslutatmedlemskapx Lätt kikare med streckplatta? Utrustning allmänt 27
Tomas J Nikon SprintIV 10*21, är denna kikare något att ha? Utrustning allmänt 0
Raskesven Liten bra kikare? Utrustning allmänt 24
Vandrare Köpa bra, liten lätt kikare? Utrustning allmänt 10
tornros Tips på bra kikare Utrustning allmänt 4
AndersLun Kikare, 8x22 UCF Utrustning allmänt 0
grodanbolle Kikare, Vad kan ni experter rekomendera? Utrustning allmänt 12
Atle KIKARE Utrustning allmänt 8
Haddock Fujinon vs Kamakura kikare Utrustning allmänt 0
Snödrivan Tips från er som svettas mycket Utrustning allmänt 17
Heldottir Liggunderlag för XTRA stora människor Utrustning allmänt 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg