Utrustningslista mm....
Eka84; sa:
Tjena!
Nu är det såhär att vi är 4 grabbar (18-19) år som har tänkt att försöka oss till att bestiga Kebnekaise nästa helg/vecka.
Beräknar att vara borta mellan fredag - tisdag.
Vad jag efterlyser med dettta ämne är råd/tips etc. inför det stundande (skol)projektet!
Låt mig berätta lite mer:
Vi åker först tåg 19 h för att komma i närheten av Nikkaloukta, därifrån får vi troligtvis gå en sträcka som motsvarar några mil.
Fjällstugan på berget har stängt så vi får sova däruppe någonstans, så allt vi ska leva på bär vi med oss.
Numera är det kallt däruppe så att leva/gå i snö får vi räkna med!
Lite tillägg kan vara att ingen av oss har gjort lumpen så vi vet kanske inte alltför mycket om packning och fjälliv. (3 jägaraspiranter medverkar).
En av oss har varit uppe 2ggr förut.(dock med guide/ledare)
Var vänliga att ge alla råd ni kan! T.ex. vad som kan vara bra att ha med (utrustning) och övriga levnadsråd! Allt!
Tack på förhand! // Erik Björkman
Ni har redan fått en del goda råd.... här kommer ytterligare ett par.
* Varsin karta (kartor blåser lätt bort, går sönder i väta)
* Minst två kompasser.
* Sovsäckar som klarar minst -10, gärna -15 (nattemperaturen har börjat ligga kring minus 5 - 10 enligt mina vänner i Kiruna som jag pratade med idag 22/9)
* Tält av högsta kvalitet, se till att innan resan testa slå upp i mörker med (blöta) vantar på, samt i blåsigt väder. Det är inte så skoj att vara med om det för första gången på fjället.
* Gå in skorna ordentligt innan!!! Vårda era fötter enligt tidigare angivna råd.
* Jag hör "normalt" inte till "cotton-sucks klubben" men i det här fallet håller jag helt med. UNDVIK bomullskläder som pesten, ylle och syntet är det som gäller. Framför allt underkläder och sockar/strumpor. Vandringsbyxorna kan möjligtvis vara i blandmaterial.
* Ordentligt regnställ. Vanligtvis brukar jag vara kritisk emot GoreTex-ställ, men något som talar för dem är att de oftast är slit/rivstarka.
* Mössa, vantar/handskar (personligen undviker jag fingermodellen), ombytessockar OCH strumpor.
* Se till att lämna färdbeskrivning. 1) Innan ni åker hemifrån. 2) I Nikkaluokta. 3) Vid Kebnefjällstation.
* Ta gärna med mobilen men UTGÅ *ALDRIG* IFRÅN ATT MOBILEN KOMMER ATT FUNGERA I FJÄLLEN!!! Det är därför som det är så viktigt att lämna färdbeskrivning. Skulle mobilen fungera (vilket den brukar) så ring hem och meddela ifall ni måste ändra något.
* Sjukvårdsutrustning (och kunskap hur man handskas med den) enligt tidigare rekommendationer.
* Vid dåligt väder VÄND eller stanna och vänta ut (se till att ha med förstärkningsplagg och kök) Fortsätt *ALDRIG* vidare i förhoppning om att det ska bli bättre, det är då olyckorna sker! Ett par kompisar till mig gick en gång i cirklar på Tjeuralako i flera timmar när de hamnade i dimma. Upptäckte efteråt att de haft otrolig tur att de inte ramlat ner i en bäckravin.
* Studera kartan noggrant under den kommande veckan, gå in på de hemsidor som ni fått länkar till, låna gärna Abrahamssons och/eller Grundstens böcker på bibliotek och läs på så mycket ni kan.
Lycka till!
/mats