Kebenekaise...

Här hittar du en fin kamera:
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=19205 Pris kan diskuteras.

Den motsvarar Canon EOS 1N, Nikon F90x. Det er alltså en "större" och mer avancerad kamera änn dom som har blivit nämda ovan.

Du kan läsa recenssioner om kameran på:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=1146

Om du letar runt lite hittar du också recenssioner på det mesta annat innom kamera värden.

Kom ihåg att Canon, Minolta och Nikon är samma sak. Det finns också Olympus, Pentax och Contax. Dom ger alla bra bilder. Dom sista tre har ett mer begränsat utbud. Bland dom första tre är Minolta billigast och Nikon dyrast.

Skaffa en som ger dig den rätta "känslan".
[Ändrat av Anjo Ártico 2005-01-08 kl 17:17]
 
Ett råd kan vara att hålla dig borta från dom mindre modellerna, då dom inte är lika robust byggda.

Små:
Canon EOS; 300, 3000, 500, 5000 osv.
Minolta Dynax; 4, 5, 5000, 5000i, 500si, 40, 60, 300si
Nikon F55, F65, F75, F60, F50, F401

Men det skal en del till och om man passar på sina prylar håller de ovan nämda lika lång tid som de "större" modellerna:

Canon EOS; 3, 1v (HS), 1N, 1N RS, 5, 1, 100, 10, 30v/33v, 30/33
Minolta Dynax; 9, 7, 800si, 9xi, 7xi, 700si
Nikon F100 F4 F90x F90 F70 F601 F-801(s) F80
 
Hej!

Den första biten (Nikka - Keb fjällstn) är en 19km lång sträcka beståendes av massor av sten. För mig tog det ca 6 timmar att vandra sträckan. Om det är bra lr dåligt låter jag vara osagt, men det var min första vandring sedan 1996.

Ett tips jag kan ge är att ni slår läger vid fjällstationen och satsar på att gå därifrån via västra leden upp till toppen. Från fjällstationen till sydtoppen är det en vandring på drygt en mil med en höjdstigning på kanske 1600 meter (minns inte längre exakt).

Tyvärr kom jag och mina kamrater inte så långt då vårt tält (gammalt fjällräventält från 70/80-talet) blåste sönder natten innan vi skulle göra vårt toppförsök. Vi slog läger i närheten av Toulpagorni i kraftig blåst. Dagen innan hade vi pratat med flera personer som gjort en dagstur från fjällstationen till toppen, vilket de rekommenderade. Men vi ville avverka så många meter som möjligt så för oss var det inget alternativ.

Jag vill tillbaka (men mina kompisar "återvänder aldrig") och om ni erbjuder en plats kan jag tänka mig att haka på.

Vill du veta mer så är det bara att höra av dig!

// Johan
 

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg