Kebenekaise V.45

Hallå allt gott folk!

Jag och en vän skall ta o gå upp på kebenekaise v.45 måndag och har 6-7 dagar på oss att gå..
Kommer vi hinna?

Vi har ett 3-mannatält(Campus Himalaya)
Även köpt sovsäck o liggunderlag från kanjon.se.
Sovsäcken klarar -17 i extrem

Detta är första gången för båda oss..Några tips?
Själv har jag skaffat haglöfs skaljacka, 3 lager goretex(något sånt :)) och ett par byxor till, T-Ridge Combo pant - skalbyxa
Ett underställ med windstopper oxo.

Ett par campus krater skor(tips för att gå in?)
Har hört att man ska ha varmt vatten i dom o sen gå i dom..

Kommer vi behöva pannlampa?

Sen kommer vi till maten, vi är ute lite sent kanske, men har iaf 5 dagar på oss att införskaffa saker..

Kommer vi behöva en guide?

Tacksam för allasvar!
Mvh Jacob Lindberg

JacobL; sa:
Hallå allt gott folk!

Jag och en vän skall ta o gå upp på kebenekaise v.45 måndag och har 6-7 dagar på oss att gå..
Kommer vi hinna?
Beror väl på om ni hade tänkt att göra något annat också eller bara gå upp på toppen.
Vi har ett 3-mannatält(Campus Himalaya)
Även köpt sovsäck o liggunderlag från kanjon.se.
Sovsäcken klarar -17 i extrem

Detta är första gången för båda oss..Några tips?
Själv har jag skaffat haglöfs skaljacka, 3 lager goretex(något sånt :)) och ett par byxor till, T-Ridge Combo pant - skalbyxa
Ett underställ med windstopper oxo.
För tillfället är det enligt SMHI -3 grader i Nikka. Det kommer defenetiv inte vara varmare v.45

Kommer vi behöva pannlampa?
Ja, för 1:a november (v.45) gäller att solen går upp 7,45 och ner 14,58. Detta gör ju att det inte finns så mycket att spela på.
Sen kommer vi till maten, vi är ute lite sent kanske, men har iaf 5 dagar på oss att införskaffa saker..

Kommer vi behöva en guide?'
Frågan är om ni får tag i en guide i och med att stationen har varit stängd i några veckor vid tidpunkten.

Med risk för att låta negativ men är det första gången för er i fjällen kanske inte keb v.45 är det bästa resemålet som finns.

-Ingen personal kvar på station
-Korta dagar
-Kalla dagar och nätter
-mm mm

Skulle

Inte råda förstagångsvandrare att sticka dit då. Snön kommer på nätterna och det är kallt och blött. solen tittar sparsamt fram och det är som sagt inte så många timmar att spela på då det är ljust.
Lysa med pannlampa och försöka hitta den rösade (risiga) leden är inget jag skulle göra, ändock jag tillbringat några timmar däruppe..

Martin

you say so eyh..

Vad finns det för andra turer som man kan gå då?
eller klarar vi av att gå keb utan tur, bara vandra, inte bestiga..

Turen ska ta ca 6-7 dagar, måndag-lördag/söndag

Är ni nybörjare tycker jag att ni ska gå dagsturer från Abisko. Ni har inte många timmar dagsljus och vädret kan vara minst sagt "grinigt" vid denna årstid.
Är fjällstationen öppen kan man ha det gött med bastu på kvällen och torka utrustningen samtidigt som det finns ett flertal turer man kan hinna med över dagen. Dessutom kan man stanna inne om vädret blir dåligt.

Tips på dagsturer:
Trollsjön
Korsavagge (kanske kan tälta en natt i dalen om ni vill ha äventyr)
Björkliden (upp med liften från abisko om den är öppen och sedan till björkliden)
Låktastugan

Tips på dåligtväderaktiviteter:
Riksgränsen, Hörnells bildspel
Narvik, kabinen till toppen om den är öppen

/M

Fjällstationen i Abisko stängde i slutet av september och öppnar nästa gång runt jul då de har extra öppet över helgerna.

Ni får med andra ord förlita er på tältet. Och räkna med snö. Jag var upp runt Abisko-Kårsavagge-Låktatjåkkå i mitten av september och då låg det snö från ca 800 m och uppåt. Det har väl smält en del sen dess, men nu får man nog räkna med att det är snö som gäller på kalfjället. Tveksamt dock om det räcker till att åka skidor på.

JacobL; sa:
Ett par campus krater skor(tips för att gå in?)
Har hört att man ska ha varmt vatten i dom o sen gå i dom..

Att gå in ett par kängor tar tid. Om jag inte minns fel räknar gurun Tore Abrahamsson alltid med tio mil med ett par kängor på fötterna innan han betraktade dem som tillräckligt anpassade till foten. Om det är första gången du använder kängorna och inte har riktigt tur med passformen skulle jag räkna med någon form av skavsår redan efter några kilometer. För att minska risken: kör med rena sockar, klipp tånaglarna, snör kängorna ordentligt, rasta ofta och lufta fötterna. Glöm dessutom inte skavsårstejp (Röd leukoplast från Apoteket är ett bra val).

ornskar; sa:
Fjällstationen i Abisko stängde i slutet av september och öppnar nästa gång runt jul då de har extra öppet över helgerna...

Camp Abisko är ett alternativ för boende.
http://www.campabisko.com/
Jag vill upprepa mitt råd: Det är inte att rekommendera att ni ger er ut på en fleradagarstur på senhösten om ni inte har fjällvana. Ni kan ha minst lika kul i närheten av byn.

/Mikael

granbom; sa:
Camp Abisko är ett alternativ för boende.
http://www.campabisko.com/
Jag vill upprepa mitt råd: Det är inte att rekommendera att ni ger er ut på en fleradagarstur på senhösten om ni inte har fjällvana. Ni kan ha minst lika kul i närheten av byn.

/Mikael

Tack för rådet, men dumdristig som man är så ger man sig ut ändå, tar natttåget upp på söndag kväll och kommer fram vid 12.14 till abisko..

sitter o planerar matlistan just nu :)

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg