Keb med bebis

Vi funderar på att besöka Keb i sommar med vår bebis på ryggen. Är det någon som gjort något liknande? Är det tillåtet att ha bebis med sig på den guidade turen?Tips om val av boende, val av led till toppen mm mottages tacksamt.

Ingen syrebrist på 'Potatisbacken'..< 4000 m.ö.h

Inga problem, snarare bra motion..
naturligtvis bör man planera för riktigt bra väder, lite tidigare på säsongen..Midsommar är en 'väder-gräns' då åskmoln bildas på de stora myrarna strax söder om Kaitum i Sjaunja. De dra sen in eftermiddagar mellan Kiruna och Kebne och tömmer sig..

Så :
- Tidigt juni, midsommar.
- Tidigt på morgonen.

Våren är soligaste tiden, statistiskt sett i fjällen.

Det har fötts åtskilliga ungar på fjället av samer och turister.. i årtusenden.. eller hur ?

Bebisskrik på Kebnekaise?

Hej!

Jag har varit uppe på Kebnekaise och jag har haft två bebisar (större nu). Dock inte vid samma tillfälle. Mitt råd är att inte fjällvandra med bebis. Barnet klarar sig kanske bra, men hur ni skall kunna få en avslappnad tur kan jag inte förstå. Jag är rädd att ni kommer att få ett rent helvete. Vänta med fjällturer till barnet/n är större istället. Det är mitt tips.

Sedan är det säkerhetsgrejen också. Det är en del klättring och rätt mycket snö och is på Kebnekaise. Grattis om du ramlar med barnet på ryggen. I så fall hoppas jag att socialtjänsten står och knackar på dörren när du kommer hem.

Detta släpande på bebisar överallt. Man ser dom skrikande på charterresor, kontor, möten. Det verkar som om många tror (hoppas?) att livet skall fortsätta som vanligt efter "nedkomsten". Låt bebisen ta den tid han/hon behöver (det går ändå rätt fort).

Hälsningar Ulf

Hej!
Den guidade turen innehåller en del klättring vilket jag skulle avråda från att prova med bebis dessutom är det strikta regler om vad man får ha med ramrygga är inte tillåtet tex så jag misstänker att bebis inte heller är det :)
/Mattias

Vandra med barn!

Visst kan man ta med barn till Keb!

Men västra leden är att rekommendera. Toppstugorna är tillsnyggade och fungerar utmärkt om det ska ammas.

Ungefär lika riskabelt som att gå över gatan med barnvagn (men även då kanske socialen kommer).

Ska ni vandra första veckan i juli så kan vi gå tillsammans, jag tar med min bebis.

/Stefan

Re: Vandra med barn!

BigStef; sa:
Visst kan man ta med barn till Keb!

Men västra leden är att rekommendera. Toppstugorna är tillsnyggade och fungerar utmärkt om det ska ammas.

Ungefär lika riskabelt som att gå över gatan med barnvagn (men även då kanske socialen kommer).

Ska ni vandra första veckan i juli så kan vi gå tillsammans, jag tar med min bebis.

/Stefan

Hej Stefan!

Jag ser att du gjort någon slags "farlighetsbedömning" här. Med jämförelser. Hur har du räknat då? Berätta.

Hälsningar Ulf

"Detta släpande på bebisar överallt. Man ser dom skrikande på charterresor, kontor, möten. Det verkar som om många tror (hoppas?) att livet skall fortsätta som vanligt efter "nedkomsten"."

Det är lätt att tro att du hyser antipati mot riktigt unga människor, men jag förstår att du i grund och botten månar om deras välbefinnande.

Min bedömning är att barnen, med eller utan tvivelaktig statistik, mår bra om de får frisk luft (fjälluft) och på många sätt stimuleras genom att följa med i föräldrarnas vardagsliv. Naturligtvis finns stora skillnader mellan vad en vuxen kan göra och vad ett litet barn kan göra, men det är enligt mitt sätt att se det vanligare att föräldrar numera tar en överdriven hänsyn till det faktum att de har barn.

Jag har inte använt en matematisk metod för att komma fram till den åsikten.

[Ändrat av Mezzner 2004-01-14 kl 13:21]

Mezzner; sa:
"Detta släpande på bebisar överallt. Man ser dom skrikande på charterresor, kontor, möten. Det verkar som om många tror (hoppas?) att livet skall fortsätta som vanligt efter "nedkomsten"."

Det är lätt att tro att du hyser antipati mot riktigt unga människor, men jag förstår att du i grund och botten månar om deras välbefinnande.

Min bedömning är att barnen, med eller utan tvivelaktig statistik, mår bra om de får frisk luft (fjälluft) och på många sätt stimuleras genom att följa med i föräldrarnas vardagsliv. Naturligtvis finns stora skillnader mellan vad en vuxen kan göra och vad ett litet barn kan göra, men det är enligt mitt sätt att se det vanligare att föräldrar numera tar en överdriven hänsyn till det faktum att de har barn.

Jag har inte använt en matematisk metod för att komma fram till den åsikten.

[Ändrat av Mezzner 2004-01-14 kl 13:21]

Hej Anders!

Jag tror självklart också att barn mår bra av frisk luft etc. Och jag hyser inte antipati till små barn (jag är mulleledare). Däremot hyser jag antipati till omdömeslösa föräldrar.

Jag blir tex förbannad när jag ser stolleföräldrar åka skidor utför med små barn på ryggen (en inte ovanlig syn i närheten av "barnbackar"). Eller när jag ser barn utan bälten i bilar. Man utsätter naurligtvis alltid sig och sina barn för risker, men det måste ju finnas någon slags gräns när aktiviteterna blir för farliga. När aktiviteten inte är värt risken. Att bestiga Kebnekaise med bebis på ryggen ett exempel på det, tycker jag.

Hälsningar Ulf

Observerad galning

Jag såg en kille (nya skidor och g-texkläder => intresserad av skidåkning) som åkte utför med bebis i barnbärstol på ryggen. Det var i Ramundberget nu i nyår och temperaruren var -25. Hmmm....

Re: Observerad galning

Vandrare; sa:
Jag såg en kille (nya skidor och g-texkläder => intresserad av skidåkning) som åkte utför med bebis i barnbärstol på ryggen. Det var i Ramundberget nu i nyår och temperaruren var -25. Hmmm....

Han kanske sökt psykvård strax innan men inte fått hjälp. Eller så hade han glömt sina piller.

Ulf

Att åka skidor med sina barn är ett utmärkt exempel apropå detta ämne.
Jag är själv ganska entusiastisk skidåkare, och kan lite trumpet konstatera att det blivit betydligt mindre skidåkning sedan man belv förälder.

Dock har jag haft med min son till fjällen från att han var mycket liten. Men aldrig på ryggen - i backen!

Typiskt onödigt farligt, utöver att barnets behållning av den typen av skidåkning antagligen är obefintlig i många fall.

Däremot har vi harvat i barnbackar och stora backar vilket inneburit att man utvecklat sin "hasteknik" och baklängesåkning dramatiskt...

När man har med barn på detta sätt händer det dock lätt att man har med sig "skrikande barn" på restauranger eller andra ställen där det sitter många mer eller mindre vuxna som säkert blir störda av detta. (Jag har priviligierats med väldigt tysta och snälla barn, men det är knappast min förtjänst.)

Det är nog snarare i det läget jag tycker att många bekväma vuxna helt enkelt får bita ihop och tåla lite livade barn, just som en del av livet på jorden...

Kan inte lägga någon exakt värdering på vilken led på Kebnekaise som är lämplig eller olämplig för bebisar eftersom jag inte varit upp till toppen själv, men det finns det väl andra som har enligt vad som framgår av inläggen ovan...
[Ändrat av Mezzner 2004-01-14 kl 14:20]

Mezzner; sa:
När man har med barn på detta sätt händer det dock lätt att man har med sig "skrikande barn" på restauranger eller andra ställen där det sitter många mer eller mindre vuxna som säkert blir störda av detta. (Jag har priviligierats med väldigt tysta och snälla barn, men det är knappast min förtjänst.)

Det är nog snarare i det läget jag tycker att många bekväma vuxna helt enkelt får bita ihop och tåla lite livade barn, just som en del av livet på jorden...

[Ändrat av Mezzner 2004-01-14 kl 14:20]

Hej igen!

Jag kanske utryckte mig lite otydligt om bebisar. Jag kan bara objektivt konstatera att dom skriker ofta. I alla fall i förhållande till de flesta av oss vuxna. Mina gjorde det i alla fall. Än en gång: Det är vissa föräldrars beteenden jag kan reta mig på, inte på barnen.

Och än en gång: Enligt mig är ingen led på Kebnekaise lämplig för bebismedtagning (se resonemang ovan).

Nä nu måste jag jobba också.

Ulf

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
argindivid Någon som ska bestiga Keb V37 (september)? Fjällvandring 3
stormfrog Keb runt Vistas -> Keb fjällstation via Tarfala: Över Duolbanjunecohkka eller Längs Drakryggen? Fjällvandring 10
Tundraman KEB freeride Fjällvandring 1
skystunt Var du på toppen av keb 11/7-2020? eller känner du någon som var Fjällvandring 0
skystunt Söker toppbestigare Keb 7/11-20 Fjällvandring 4
HasseQ Tidig bild på Keb ? Fjällvandring 0
solohiker Önskas tips för långvandring, Keb - SF - Padjelanta - Sarek Fjällvandring 5
Fock_it Vistas Tarfala Keb Fjällvandring 5
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
Janost Tältplatser Cievrralahku, Kuopervagge(Keb), Kaskasavagge ? Fjällvandring 3
Huggg Keb, västra leden lavin? Fjällvandring 8
HikingMike Vandringstips Keb->Sarek->Aktse Fjällvandring 5
Kristian Viktim Triangelrutt Nikk-Keb-Alesjaur-Vistavaggi-Nikk Fjällvandring 7
Kryddost Abisko - Vistas - (ej via Keb) Nikkaloukta Fjällvandring 2
vilding Tältplats på vägen upp till Keb Fjällvandring 2
haiwa Keb till Nikkaluokta på södra sidan om Laddjujavri Fjällvandring 1
Påveen Keb classic vinter Fjällvandring 0
fekki Hur lång tid tar det att gå Keb-Nikkaluokta? Fjällvandring 7
Yäni Alternativ till Keb? Fjällvandring 10
ostlundemma Sällskap till keb och kaskasapakte Fjällvandring 2
Karolina P Familj fast på Keb Fjällvandring 11
Micro553 Rutt Keb - låter det rimligt? Fjällvandring 28
Mattias33 Keb-kaitumjaure Fjällvandring 1
varg1 Tälta mellan Keb sydtop och Singi Fjällvandring 11
Micro553 Förslag på rutt inkl Keb - inkl lite prylförslag Fjällvandring 14
fruluftsadam Keb - Abisko Fjällvandring 4
LodurX Utrustning för topturen på Keb? Fjällvandring 6
Zaine Abisko- Nikka + Keb 31:a juli- 9 aug Fjällvandring 6
marmit Nordiska toppar Fjällvandring 6
Michael Jönsson Höstvandring Vistasdalen-Nallo-Keb. Hjälpande hand önskas! Fjällvandring 22
Polarnatt Keb östra leden + kamvandring Fjällvandring 2
37varmt östrs leden keb Fjällvandring 0
Karolina P Journalist vandrar kring Keb Fjällvandring 9
Pesson86 Keb vecka 32 Fjällvandring 2
Fjällvinden Tjuvar å banditer på Keb Fjällvandring 3
daniel_axel Duolbanjunjecohkka? (Keb) Fjällvandring 2
Morgan Snöläget på Keb Fjällvandring 14
Jotun Sarek & Keb på 10 dagar - rimligt upplägg? Fjällvandring 21
Charlotte_LL Plats i helikopetern Nikka-Keb 21-23/9 Fjällvandring 0
YukioMishima Förstörelsen av Keb Fjällvandring 125
Bulgakov Snöläge Keb- Abiskotrakten 6-8:e juni Fjällvandring 5
Wingann Keb sista veckan i juni? Fjällvandring 9
RikardF Bestigning av Keb sydtopp - Ledförslag Fjällvandring 16
Namn Keb: Sydtoppen till Tarfalasjön Fjällvandring 9
F3l1XB 5-7 dagar kring keb Fjällvandring 13
tobiasdr Alternativ väg ner från Keb Fjällvandring 7
Hasse_70 Keb i september Fjällvandring 2
DanielK Synpunkter på tur runt Keb Fjällvandring 18
Bergman740 Tältplatser Nikka-Keb-Vakko Fjällvandring 5
daniel82 Vistas - Keb, finns väg? Fjällvandring 18

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg